Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Becky
#2954643
Hallo allemaal,

Ik ben Rebecca en kom uit Nieuw-vennep (vlakbij Schiphol). Ik ben 19 jaar en woon nog thuis, hier hebben wij 2 honden (allebei Australische terriers, 1 van net 5 jaar en een pupje van deze hond, van 5 maanden).
Mijn moeder en ik zouden graag met BARF beginnen, maar mijn vader is nog niet echt overtuigd  :-\

Dus hierbij mijn eerste vraag: kunnen we eerst KVV geven en op den duur overstappen op BARF? En zou de hoeveelheid KVV hetzelfde zijn als dat van BARF?

En ik heb nog een paar vragen :biggrin2:

2. Kennen jullie de website van Natural Paws? ( hier hebben ze een heel uitgebreid assortiment, maar ik weet niet of het goed vlees is wat ze aanleveren).

3. Hebben jullie een idee welke vriezer ik het beste zou kunnen aanschaffen voor 2 honden van zo rond de 8 kilo? En waar ik voor een aantal maanden voer in zou kunnen bewaren? En die niet te duur is (maximaal 250-300 euro, goedkoper is altijd beter, ben tenslotte ook maar een arm studentje en mijn ouders willen niet mee betalen :-\ )
Wat mij brengt op de volgende vraag: hoe lang kan je vlees in de vriezer bewaren, zonder dat de kwaliteit al te veel achteruit gaat?

4. Ik lees in verschillende topics dat je wild minimaal 3 weken in moet vriezen, geldt dit dan voor al het wild zoals konijn, haas, hert en dergelijke. En ook voor tam konijn? Het wild wordt neem ik aan geschoten met hagel/kogeltjes/lood, hoe halen jullie die uit het vlees of is dit niet schadelijk? Mijn moeder en ik gaan nog wel eens vissen op (wilde Noordzee) makreel, moet dit dan ook minimaal 3 weken worden ingevroren?

5. Hoeveel diersoorten zou je in een maand moeten voeren? En hoe doen jullie het als jullie op vakantie gaan voor 3 weken of zo, dan heb je natuurlijk minder keus in diersoorten?

6. Moet elke dag compleet zijn (als je gaat BARFEN) of kan je ook de ene dag spiervlees met groentes doen en de andere dag botvlees en organen voeren?

7. Kan je beter runder- of lamspens geven of maakt dat niet uit?

8. Wat vinden de meeste honden van kwarteltjes? Vinden ze het lekker of niet te vreten :P?

9. Mag je aan beginnende BARFERS lamsribben voeren (op de site van Natural Paws staat dat deze goed bevleesd en erg zacht zijn).

Laatste vraag hoor (voor nu ::) )

10. Vasten jullie een dag in de week? Vanaf welke leeftijd zou dat kunnen/mogen?

Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vele vragen ;D
Door Martine-Tom
#2954646
Welkom:

1: Ja dat kan, hoeveelheid is meestal gelijk, soms iets meer in KVV omdat dat wat sneller verteerd.
2: Nope ken ik niet  ;)
3: Ik zou Marktplaats eens uit gaan spitten daar kan je voor een leuk prijsje vaak wel een vriezer bemachtigen. Persoonlijk zou ik voor een kist gaan, vind ik zelf wat makkelijker.
4: Als je wild en vis recht van de visser/jager koopt moet je het idd invriezen voor de zekerheid. In NL mag er niet meer met lood geschoten worde, en kogeltjes die in het vlees zitten zijn zo klein die komen vanzelf weer retour na het eten, sommige honden laten ze ook netjes in de voerbak achter.
5: Minimaal is 4 diersoorten en vis, maar hoe meer afwisseling hoe beter, dus als je met KVV gaat beginnen, lekker wat merkjes en smaakjes kopen (niet gelijk overal heel veel van, als ze iets niet lusten zit je er maar weer mee  ;) ) als je 3 merken en 5 smaken of meer hebt ben je al zeer goed op weg (om even een kleine richtlijn te geven).
Op vakantie komt het echt niet zo nauw, stel dat ze 3 weken alleen rund en kip eten...dat overleven ze heus wel  ;)
6: Niet elke dag hoeft compleet, reken op een 2 weeks menu en zorg dat ze in die 2 weken alles krijgen wat nodig is dan zit je gewoon goed.
7: Maakt in principe niet uit, je hebt zelfs ook nog geitenpens, ookdaarbij zou ik zeggen als je eraan kan komen, gewoon lekker afwisselen.
8: Mijn hond vind ze niet te eten hihi.
9: Ik zou het niet doen, ik zou beginnen met kipkarkas, eendennek, kwartel, konijnkarkas...de zachtere soorten, ribben zijn vaak toch wat harder, en zeker als je wat kleinere honden hebt wil het best een aardige kluif zijn.
10: Hier word wel gevast, niet omdat ik dat nodig vind maar omdat Tom zo 1 keer in de 2 weken zelf vind dat het nodig is. Ik vind het prima. Vasten zou ik zelf niet aan beginnen onder een jaar.
Door Martine-Tom
#2954673
Herbyvers, Degomeat, Gelukkig dier, Versvoer, Caroba...en zo zijn er nog veel meer  :)
Je kan ook meedoen hier op Barfplaats met de zogenaamde lijntjes, daarvoor kan je in het vraag en aanbod forum kijken  :)
#2954699
voor  de vakantie zijn er op de website van  degomead blikken barf of kvv te krijgen

ikzelf droog veel vlees zodat je dit ook droog mee kan nemen

er zijn in vele supermarkten ook kvv te krijgen evt smuldier dus wie weet op je vakantie adres ook

onze honden lusten wel kwartel maar vinden het minder lekker
Door Martine-Tom
#2954716
Ingevroren  :)
En alles wat in blik zit, langer houdbaar buiten de koelkast...is geen barf of echt vers  ;)

Eventueel zou je naar dingen als K9 kunnen kijken voor vakantie, ligt er ook aan waar je heen wil in sommige landen is het prima te doen om te barfen (Frankrijk bijvoorbeeld)
Gebruikersavatar
Door Becky
#2954722
Is er verschil tussen het hazenvlees en het konijnenvlees?
Vinden honden in het algemeen hertenvlees, lamsvlees (ziet er uit alsof er veel vet in zit) kangoeroevlees, lamavlees en antilopevlees lekker?
Laatst gewijzigd door Becky op di 08 jul 2014, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2954750
Hoi!

Die vader van jou, die heb je zo overtuigd hoor, als je eenmaal begonnen bent.
Mijn beide ouders vonden het echt totaal niks, maar voor onze hond was het echt de laatste strohalm dus ik mocht het proberen. Ondertussen roepen ze keihard dat er nooit meer een zak brok in huis komt, ook niet als ze ooit een andere hond nemen  :biggrin2:

Je vragen.
1: Je kan prima eerst kvv geven en daarna barf. Ik geef barf omdat ik een allergie hond had, maar barf is ook wat goedkoper.
2: Natural Paws ken ik, maar let op. Het is op zich een hele fijne winkel, maar ze kopen alles bij andere winkels in en het is dus duur. Ik heb er 1x besteld maar dat was om die reden niet voor herhaling vatbaar. Ik zou eerder bestellen bij degomeat, die is echt een stuk goedkoper, ze leveren aan huis en de service is er prima. Lupa-diervoeding vind ik ook fijn, maar die hebben niet veel ongemalen spiervlees.
3: Je vriezer: neem hem een stuk groter dan je denkt nodig te hebben. Geloof mij: je komt altijd ruimte te kort. Groot inkopen is goedkoper, je hebt meer ruimte voor verschillende diersoorten en als je ruimte hebt hoef je ook niet alles meteen te portioneren en heel precies te passen en te meten voor je de deksel dicht krijgt. Ik vind een tafelmodel vele malen fijner dan een kast met lades. Doordat het vlees vaak niet precies vierkant is verlies je heel veel ruimte in lades omdat je ze niet te vol kan doen want dan gaan ze niet meer dicht.
4: Als je wild bij een winkel als degomeat of lupa koopt, dan kan je het gewoon voeren. Als je het rechtstreeks bij de jager haalt of je krijgt van iemand bijvoorbeeld een kip, dan vries je die het beste een tijd in.
5: Ik voer best veel verschillende diersoorten, maar ik let ook op prijs. Spiervlees maak ik niet duurder dan € 3,50 per kg. Daarom eet Nelson alleen paardenvlees, rundvlees en (als ze het hebben) kalkoenfilet. Van orgaan let ik erg op welke diersoorten ik voer, vooral met lever en niet. Je kan je voorstellen dat je veel meer antibiotica en medicijnresten geeft als je lever en niet geeft van bioindustrie-koe, dan dat je dat doet van bijvoorbeeld lam (jonger, meer buiten), kalkoen of biologisch. Ik voer daarom kalkoenhartjes, lamsnier en konijnenlever.
Vleesbot voer ik kippennekken (lekker goedkoop, maar niet vaker als 1 x per week), eendkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas, kwartel (die voer ik heel), duif (ook heel), kip (ook heel), lamsnek, runderstrot (let op, daar kunnen ze soms echt van aan de dunne gaan hihi) en konijn/eendenkoppen. Diersoorten als kangoeroe voer ik niet. Ik vind dat er genoeg diersoorten zijn die ik wél kan voeren zonder mijn portemonnee volledig op de kop te moeten houden. Verder geef ik 2 x per week een eitje en 2 x per week een vet visje als extra. Ik voer dus in totaal 10 diersoorten. Aangezien 4 diersoorten en vis minimaal is, vind ik 10 soorten prima.
6: Dat kan, maar niet voor je pup. Een pup geef je het beste elke dag compleet, dan groeien ze zo gelijkmatig mogelijk op. Onze pup (nu 6 maanden) krijgt nu 2 maaltijden per dag en krijgt zelfs 2 keer per dag orgaan, spiervlees en vleesbot. Sommige volwassen honden houden betere ontlasting als je ze elke dag compleet voert, maar dat is gewoon proberen. Wat je voor je volwassen hond ook zou kunnen doen is de hele weekmaaltijd in 1 zak doen, en aan het einde van die week moet de zak gewoon leeg zijn. Dan moet je natuurlijk niet 3 dagen alleen vleesbot voeren, maar zo heel secuur dat ze echt elke dag compleet eten hoeft ook niet. Maar... de pup voer je compleet.
7: Ik voer biologische runderpens. De reden: van andere pens sta ik echt te spugen, dus dat is gewoon geen optie voor mij.
8: Nelson is echt dól op kwarteltjes! Hij krijgt ze heel en dat vindt hij echt fantastisch. Het is nog een jonge hond en Nelson vindt het ook echt nog nodig om de dode kwartel nog veel doder te maken en er dus eerst een kwartier ofzo mee te gooien. Prachtig gezicht. Na het eten van kwartels is hij echt een halve dag moe en voldaan.
9: Dat zou ik niet doen. Begin eerst maar lekker met wat zacht bot. Kippennekken, kipkarkas, konijnkarkas, eendkarkas... Als je in de ontlasting geen harde stukjes meer vind (dat is het minder leuke gedeelte van barf haha) dan kan je over op wat moeilijker vleesbot. Ik voer nooit ribben, simpelweg omdat ik het doodeng vind. Maar er zijn er genoeg die het wel doen, gewoon even kijken wat je zelf prettig vind.
10: Zowel Hope, de hond van mijn ouders, als onze eigen pup Nelson vasten hier niet. Hope niet omdat hij er gewoon niet tegen kan. Hij begint al te spugen als hij 1 maaltijd per dag krijgt. Hope krijgt dus in de ochtend zijn groentenmix, en in de avond zijn vleesmaaltijd. Nelson voer ik nog twee keer per week. Zodra hij ouder is en het kan, gaat hij af en toe een dag vasten. Met een jaar ga ik hem één keer per dag voeren, en weer wat later laat ik hem een keer vasten. Maar tot de leeftijd van een jaar geef je gewoon twee maaltijden per dag.

Ik lees geen vragen over groentenmixen. Ga je die maken, of ga je alleen vlees geven? Ik vind een groentenmix wel een waardevolle toevoeging aan het menu. Net als ei en vette vis.

Hazenvlees is heel vaak gemalen of van het bot afgespoten (dat heet MDM) en die kwaliteit voer ik niet. Ik vind kwaliteit namelijk veel belangrijker dan tig verschillende diersoorten voeren. Lamsvlees vinden de meeste wel lekker hoor, maar ik voer het niet omdat ik het gewoon te duur vind, net als kangoeroe en antilope. Als je gewoon de dieren voert die in Nederland gehouden worden kom je ook al een heel eind. Ik voer zelf mager paardenvlees, mager rundvlees en kalkoenfilet omdat je dan mooi magere soorten hebt. Het ligt er ook aan hoeveel je hond nodig heeft. Als ik onze labrador teveel vette diersoorten zou voeren (geit en eend bijvoorbeeld) dan kan je hem binnen de kortste keren rollen.

Owja, op vakantie. Met Hope kan ik niks anders dan barf voeren, en dan ook nog het menu waar hij tegen kan. Hope is echt een geval apart. Toen wij vorig jaar twee weken op vakantie gingen naar Landal-greenparks waren ze daar zo behulpzaam om ruimte te maken in de vriezer zodat Hope mee kon. Nu is dat natuurlijk niet overal, maar voor ons was het de enige manier om hem mee op vakantie te nemen. Verder kan je ook kvv geven, maar natuurlijk alleen als je een vriezer hebt. K9 is een brok die duur is, maar wel echt goed is. Je zou die ook op vakantie kunnen geven. En in sommige landen kan je prima voeren wat er in de supermarkt te krijgen is. Dat je dan niet zoveel diersoorten voert is voor zo'n korte tijd niet erg.
Gebruikersavatar
Door Becky
#2954772
Beste Hope,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoorden :biggrin2:

Over die groentemix, die ga ik maken (blenderen/mixen) en dan invriezen. Ik heb gelezen dat het dan 3 weken goed blijft dus dan maak ik voor 2,5e week ongeveer  :P
Wat ik me daarover nog wel afvraag is: hoeveel verschillende groentes doen jullie in een mixje? En hoe verdeel je die (ik zat te denken aan bijvoorbeeld iets van die ijsklont bakjes) ?

Ik ga minimaal 1x per week een rauw eitje geven, ook 2x per week een stukje vis (makreel of sardientjes) en 1x per week een beetje yoghurt of kwark

Martine-Tom, Baader zag ik inderdaad al bij degomeat staan (dacht dat het een merkje of zo was ::) ) dat weet ik dan ook weer

Dit konijnenvlees zou ik eventueel dus wel gewoon kunnen voeren
http://www.naturis.nu/index.php?main_pa ... cts_id=581

Hoe lang kan je het vlees in de vriezer bewaren?
Laatst gewijzigd door Becky op di 08 jul 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2954891
Inge en Bono schreef: Dat konijnenvlees kan je prima voeren. Alleen.... veel honden vinden wild niet te nassen, dus dat is een kwestie van uitproberen
Precies. Wat ik hier in het begin echt fout heb gedaan, was de hele vriezer meteen bomvol leggen. Mijn hond bleek allergisch voor zo ongeveer alles en toen kon ik alles weer gaan verkopen. Dat was echt super onhandig, maar zo iets kan je ook overkomen als je een pitser hebt. Ik zou dus eerst een keer kleinere hoeveelheden bestellen.  ;)

Ook bij groenten is afwisseling eigenlijk het belangrijkste. Ik kijk gewoon naar wat er allemaal te koop is. En omdat ik nu niet zoveel plek heb maak ik per week een verschillende mix. Fruit moet je er niet bij doen, dat is niet handig als je er ook vlees bij geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door