Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#2954048
Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Er zaten twee kippen naast elkaar te broeden in het nachthok. Eigenlijk waren de eieren van de barnevelder hen. Maar de zijdehoen is er gezellig naast gaan liggen. Nu de kuikens uitgekomen zijn had ik die verplaatst en de eieren die nog niet uitgekomen waren had ik onder de zijdehoen gelegd. Net zag ik de zijdehoen in paniek bij het kraamverblijf lopen. Ze wilde naar haar kuikens. De kuikens reageren ook op beide moeders. Dus de zijdehoen ook in het kraamverblijf gezet en de barnevelder accepteert dat ook gewoon. De dames willen saampjes voor de kinders zorgen blijkbaar. Wat heb ik toch moderne kippen!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2954061
Een echt moderne kip had de kuikens natuurlijk naar een kuikendagverblijf gebracht  :biggrin2:

Maar wel lief, zelfde ervaring hier. Samen eieren uitbroeden, samen voor de kuikens zorgen.
Door Lizzy
#2954067
Oh, wat is dat toch schattig :smitten:

Kippen zijn gewoon zoooo leuk. Ik wou dat wij een haan konden nemen...., dan konden we af en toe ook een nestje kuikens fokken. Mag weer niet, in dat snert Zoetermeer. En mijn buurman had een kwartel-haan en die is de nek om gedraaid, die maakte al teveel herrie ::)
Door Mandarijn
#2954076
Lizzy schreef: Oh, wat is dat toch schattig :smitten:

Kippen zijn gewoon zoooo leuk. Ik wou dat wij een haan konden nemen...., dan konden we af en toe ook een nestje kuikens fokken. Mag weer niet, in dat snert Zoetermeer. En mijn buurman had een kwartel-haan en die is de nek om gedraaid, die maakte al teveel herrie ::)
Nestje kan altijd. Als een kip broeds is kun je vaak bevruchte eieren kopen voor een paar cent. Wel is het verstandig om die eieren te markeren met potlood of een balpen. Zo kun je de onbevruchte eieren er tussen uit halen.
Kun je ook zonder haan kuikentjes hebben.
Door Lizzy
#2954079
Mandarijn schreef: Nestje kan altijd. Als een kip broeds is kun je vaak bevruchte eieren kopen voor een paar cent. Wel is het verstandig om die eieren te markeren met potlood of een balpen. Zo kun je de onbevruchte eieren er tussen uit halen.
Kun je ook zonder haan kuikentjes hebben.
Ja, maar wat doe je dan weer met de reutjes....?
Door Mandarijn
#2954083
Lizzy schreef: Ja, maar wat doe je dan weer met de reutjes....?
Ja hoe ga ik dat zeggen. Haantjes eindigen vaak in de voerbak. Veel kippenfokkers kunnen al heel vroeg zien wat haantjes zijn en die moeten dan hemelen. Anders kun je het pas na enkele weken of maanden zien.
De hobbyfokkers "draaien" ze de nek om. Ik weet van enkele versvoerders dat ze dode haantjes krijgen voor de honden.
Door Mandarijn
#2954085
Lizzy schreef: Ja, maar wat doe je dan weer met de reutjes....?
:biggrin2: bij kippen zijn het hanen. De dames heten hennen.
Door Lizzy
#2954087
Ja ja, dat weet ik maar reutjes klinkt toch leuker in het kader van fokken :biggrin2: :biggrin2:

Mjah, voor mij is de lol er dan af, als ik de reutjes hanen moet laten hemelen :-\
Door Mandarijn
#2954093
Lizzy schreef: Ja ja, dat weet ik maar reutjes klinkt toch leuker in het kader van fokken :biggrin2: :biggrin2:

Mjah, voor mij is de lol er dan af, als ik de reutjes hanen moet laten hemelen :-\
Dat is een groot nadeel. En ga er maar vanuit dat als je pech hebt met een groot aandeel haantjes blijft zitten. Er zijn hobbyfokkers die ze proberen te verkopen. Maar met haantjes gaat het heel moeilijk.
Door hannabelgje
#2954096
Hier laat ik alle kuikens opgroeien. Het haantje van de laatste worp is verkocht samen met zijn zusjes. Ik heb meestal heel veel hennen en nauwelijks haantjes.
De haantjes die dit jaar overblijven ga ik slachten en zelf proberen te eten. Eerlijker vlees kun je niet krijgen.
Door eelke
#2954180
Lizzy schreef: Ja ja, dat weet ik maar reutjes klinkt toch leuker in het kader van fokken :biggrin2: :biggrin2:

Mjah, voor mij is de lol er dan af, als ik de reutjes hanen moet laten hemelen :-\
Tja, maar als je er hennen bij wilt, kun je er ook wel vanuit gaan dat voor elke hen die je koopt, er een haan aan overschot tegenover staat. Dan beter zelf in de hand houden, goed voor die haantjes zijn, en je honden het beste kip geven wat je ze kunt bieden. Al moet je dan wel iemand hebben die slacht...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door