Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#2953886
Vanmorgen zijn we met Moos gaan zwemmen,
zoals meestals 's zondags is dat aan een behoorlijk grote plas, geen stilstaand afgesloten watertje of een grachtje dus (waar hij trouwens ook vaak induikt).
Op de terugweg vindt Moos "iets" en ik zie hem daar eventjes staan aan likken en een beetje aan willen knabbelen.

Ik roep meteen "nee!!" waarop hij direct terugkomt.
Toen ik ging kijken wat hij daar voor interessants gevonden zag ik dat het een dooie rat was die zo'n vijf meter van de waterkant lag.

Ik heb het niet zo met ratten ivm ziektes zoals leptospirose, en ondanks dat Moos ingeënt is met de nieuwe L4 maak ik met toch nog een beetje ongerust.
Maar is daar eigenlijk nog reden voor? Of overdrijf ik nu?
Iets wat ik de volgende dagen in het oog moet houden? :-\
Door Parelridder
#2953904
Niet iedere rat draagt Lepto bij zich en het ziek worden hiervan wordt bepaald door de afweer. De kans dat de rat jouw maatje ziek kan maken vereist dus allereerst dat deze rat Lepto bij zich droeg en vervolgens dat de afweer van jouw hond momenteel niet zo goed is. Lepto komt in Nederland gelukkig nog steeds erg weinig voor, dus de kans is zeer klein!
Jouw maatje is daarnaast gevaccineerd en zou dus daarom sneller anti-stoffen moeten aanmaken voor de 4 meest voorkomende varianten.
Ik zou niets doen/laten. Je hebt gezien dat je maatje aan een rat likte. Mócht je hond algemeen ziekte verschijnselen gaan laten zien (denk aan stevige diarree en braken) dan naar de dierenarts en vermelden dat je ondanks de vaccinatie tevens onderzoek wilt laten doen naar Lepto (ik meen bloed én urine onderzoek), zodat er zo nódig een gerichte ab-kuur daar op ingezet kan worden. Bij een zo tijdige diagnose en gerichte behandeling is de kans dat je hond volledig hersteld groot! En niet vergeten, de kans dat je hond Lepto heeft opgelopen is echt héél klein!!!!
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2953907
Vorig jaar kwam mijn hond ook een dode rat apporteren.... Nooit wat van gemerkt verder, ik zou me daar niet zo druk om maken als je een hond hebt met goede weerstand.
Door Lizzy
#2953909
Niks is onmogelijk, alles kan. En zo ook kan je hond lepto krijgen van ratten. Maar vergeet niet dat de besmetting plaats vindt via de urine van de rat. Ik zou me dus in jouw geval gewoon geen zorgen maken, te meer je hond is gevaccineeerd. In de zomer en nazomer is het altijd wel goed om de gezondheid van je hond goed in de gaten te houden en de symptomen van Lepto uit je hoofd te kennen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 06 jul 2014, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Binno
#2953919
OK ik hou het gewoon in de gaten, als hij toch ziek zou worden dan weten we in elk geval meteen de oorzaak omdat we het gezien hebben.
Maar meer dan waarschijnlijk zal er dus niets aan de hand zijn.
Hij zwemt en plonst trouwens in zoveel watertjes (wat je soms nauwelijks nog water kan noemen :P) en daar loopt hij dan ook wel het risico om iets
binnen te krijgen, terwijl je dat dan helemaal niet ziet.
Moos zijn afweer en conditie zijn trouwens ook helemaal in orde, gelukkig maar.
Thanks voor de uitleg en de geruststelling. O0
Gebruikersavatar
Door Ace
#2953923
Binno schreef: OK ik hou het gewoon in de gaten, als hij toch ziek zou worden dan weten we in elk geval meteen de oorzaak omdat we het gezien hebben.
Maar meer dan waarschijnlijk zal er dus niets aan de hand zijn.
Hij zwemt en plonst trouwens in zoveel watertjes (wat je soms nauwelijks nog water kan noemen :P) en daar loopt hij dan ook wel het risico om iets
binnen te krijgen, terwijl je dat dan helemaal niet ziet.
Moos zijn afweer en conditie zijn trouwens ook helemaal in orde, gelukkig maar.
Thanks voor de uitleg en de geruststelling. O0
Hier ook eentje die graag in vieze vuile slootjes speelt, soms hapt hij daar dan nog eens in (lekker vettig) en heeft ook nog nooit wat opgelopen. Ik zou er niet zo mee inzitten, goed in de gaten houden. Succes!n :)
Gebruikersavatar
Door Binno
#2953932
Ace schreef: Hier ook eentje die graag in vieze vuile slootjes speelt, soms hapt hij daar dan nog eens in (lekker vettig)
jahaa, dat ken ik maar al te goed ;D waar die allemaal inspringt, en hoe die er soms weer uitkomt  :-X
de mijne is dan al wel een zwarte hond, dus ogenschijnlijk valt het dan nog wel mee, maar de "geur" nadien is er zeker niet minder om  :P
Succes! :)
bedankt! ;)
Door inni
#2954001
De hond van mijn zoon gaat ook wel 's achter ratten aan die vanop het bedrijventerrein en de rondliggende bossen komen. Vorig jaar stond hij te kijken en wilde niet verder komen. Als ik riep stak hij z'n poot naar iets uit. Ik ging kijken en 't was een dode vieze rat.  Wat was ik blij dat de vakantie van mijn zoon voorbij was en Nazzo niks raars ging doen. Vieze beesten en je weet ook nooit waardoor ze stierven. Moest Moees nu toch iets abnormaals doen sta jij zeker als de bliksem bij de da en weet je wat hij weer heeft uitgestoken. Knuf voor jullie.
Gebruikersavatar
Door Binno
#2954013
inni schreef: Vieze beesten en je weet ook nooit waardoor ze stierven.
inderdaad! ben dan ook al heel blij dat Moos op commando dat ding gewoon liet liggen :-X
Met een allesvretende labrador is dat beetje luisteren dan geen overbodige luxe.
Als hij echter iets vindt eens hij op grote afstand is dan is het een ander verhaal,
zo heeft hij een paar maanden terug tijdens een wandeling nog een konijnenkadaver -dat allang dooier dan dood was- lekker opgesmikkeld. ::)
Moest Moos nu toch iets abnormaals doen sta jij zeker als de bliksem bij de da en weet je wat hij weer heeft uitgestoken. Knuf voor jullie.
wees daar maar zeker van! thanks! ;)
Gebruikersavatar
Door Binno
#2954439
inni schreef: Jakkes, 't zal gesmaakt hebben.............heeft hij last gehad van dat voorverteerde maal?
heel erg lekker zegt Moos, en nee hij heeft er niet het minste last van gehad
maar ik ben toch blij dat hij dat deze keer ook niet met die rat heeft gedaan
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door