Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2951920
Hallo allemaal! Gister heb ik me aangemeld op dit forum en ik heb al een hoop interessante dingen gelezen!

Mijn naam is Angela. Ik ben 32 jaar en mijn vriend en ik hebben 4 katten, waarvan een uitbesteed aan mijn schoonmoeder omdat hij daar veel liever woont. De laatste twee aanwinsten, Elvis en Ginny, hebben we sinds november in huis, ze komen uit Griekenland. In augustus waren we op vakantie in Paros liep Elvis recht ons hart in. Hij woonde met een groep katten op een stenen trap tegenover ons hotel en hij was ontzettend zwak, niet in orde maar oh zo lief! Voordat we naar NL terug vlogen hebben we besloten hem naar een opvangadres op het eiland te brengen. In contact gebleven met de opvang en later toen hij beter was, kwam hij nog vrij ongepland,  met een vriendinnetje onze kant op.

Elvis kwam als sterkste bij ons wonen. Ginny was ziek, verkouden, ontstoken oogjes etc. Nu is Ginny een lekkere flinke rode draak geworden en een sterke poes, en met Elvis blijven we maar sukkelen....

Elvis heeft onverklaarbare koorts gehad, ontstoken tandjes waardoor zo'n 6 weken geleden een kies is verwijderd, periodes van lusteloosheid, heel slecht eten en vlak voor de kies verwijderd werd, kregen we het idee dat hij pijn in zijn rug had en dat zijn achterhand wat minder stabiel was. Toch ook maar meteen röntgenfoto's laten maken dus. Niets op te zien. Nadat hij onder narcose is geweest voor het verwijderen van de kies, werd zijn achterhand/oriëntatie zwakker. We dachten eerst van de narcose maar het werd niet minder, sterker nog, het werd erger. Inmiddels is er bij Elvis ook 3 x bloed geprikt binnen een aantal maanden om zaken te testen/uit te sluiten en 3 x was het bloedbeeld helemaal OK. In overleg met de dierenarts even afgewacht. We liepen zoveel heen en weer naar de kliniek dat het voor Elvis ook geen pretje meer was, en hij was in feite nagekeken. Ook in zijn bekkie en zijn oortjes is toen gekeken.

Vier weken geleden wilde ik niet meer afwachten omdat het 'wankelen' niet beter werd en zijn eetlust werd ook weer minder. Ook begon hij toen aan zijn oor te krabben. Ochtend na het oor krabben dus toch weer terug naar de dierenarts. Daar bleek hij 40 gram afgevallen te zijn, mede door het slecht eten bij ontstoken kies en de pijn/ongemak na het verwijderen. De dierenarts schrok nu ook wel dat het wankelen niet minder was geworden, eerder erger, en vroeg of Elvis daar kon blijven om die dag nog onder een roesje helemaal goed nagekeken te worden. Ze hebben met een camera foto's gemaakt van binnen in zijn oor en ook weer bloed getrokken. Bloed was weer OK, ook nog aanvullend gecheckt op problemen met de alvleesklier maar ook dat was OK. De foto van zijn rechteroor was goed, van zijn linkeroor zijn ze enorm geschrokken. Dit was van binnen zo'n troep dat er niet eens meer een trommelvlies te zien was. Ik heb daar de foto's van ontvangen en het ziet ook heel naar uit... Buiten de oriëntatieproblemen heeft hij daar eerder niets van laten zien. Geen warm oor, geen smeer, geen stinkend, niet schudden oor etc. Naar huis gestuurd met voor 3 weken AB, Metacam, eetlust opwekkers en dwangvoeding. Binnen een week moesten we op controle en na 3-6 weken zou echt flinke vooruitgang te zien moeten zijn. Die week controle hebben we niet eens afgewacht, het ging niet beter. Tussendoor terug gegaan, toen is hij nog twee dagen bij de dierenarts gebleven (wij twee dagen weg en ik durfde hem niet thuis te laten met minimale controle/oppas) en toen heeft hij nog twee dagen achter elkaar een injectie AB en pijnstilling gekregen. Vlak voordat we terug gingen naar de dierenarts dacht ik even dat het einde verhaal was.

We zouden eigenlijk afgelopen maandag terug zijn gegaan voor controle onder narcose, weer röntgen foto's en bloedonderzoek en wel/geen verlenging AB, maar Elvis werd eigenlijk niet echt beter en een dikke 10 dagen geleden wilde ik toch voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan. Third opinion eigenlijk want bovenstaande heeft zich bij twee verschillende artsen afgespeeld omdat we maar geen antwoord kregen op onze vragen.

Vorige week dinsdag zijn we naar de andere praktijk gegaan. Ruim een uur binnen geweest. De arts wilde heel veel weten over Elvis vanaf de dag dat we hem vonden tot nu. Ik had ook de medische kaart van de andere DA gevraagd dus die hebben we ook helemaal doorgenomen. Omdat er koortsaanvallen en ontstekingen terug blijven komen, er in het bloed niets wordt gevonden (tot 3 x toe) en we Elvis zo ziek in Griekenland hebben aangetroffen, denkt de arts dat het een gecompliceerde vorm van niesziekte is. In plaats van alleen focussen op de huidige ontsteking gaan we nu de algemene weerstand aanpakken. Deze arts is afgestuurd dierenarts maar heeft zich enorm verdiept in natuurlijke ondersteuning in weerstand, probiotica, verse voeding etc.

Elvis zijn oren zijn gecontroleerd en deze waren eigenlijk OK. Zijn tandvlees helemaal OK, pienter, nieuwsgierig, liep heel de tijd al wankelend rond. Grootste probleem momenteel is de eetlust en de verstoorde oriëntatie/zwalken. Hij is in totaal van 3.4 kilo naar 2.9 kilo gegaan de afgelopen 4 maanden. Dat is nu stap 1 om dat niet minder te laten worden. Hij heeft een injectie met vitamines en Echinacea gekregen en vanaf dat dierenartsbezoek zijn we op hun advies als eerste stoppen met alle chemische middelen.

Na meer dan 14 weken verschillende AB in totaal en heel veel metacam konden we wel concluderen dat dit niet de juiste werking (meer) heeft. AB heeft hij voor zijn oor ruim 16 dagen gehad en daar zijn we mee gestopt. Metacam is afgebouwd, de eetlust opwekker ook. Die werkte ook maar heel minimaal. I.p.v. Metacam krijgt hij vloeibare traumeel. Verder krijgt hij 2x daags probiotica, collodiaal Zilver, Vitamine B (volgens mij..) om zijn weerstand te ondersteunen. Verder heb ik vers vlees meegekregen wat ik moet gaan mengen met het dwang voer, om hopelijk straks weer helemaal er op over te kunnen gaan. Volgens deze arts de enige juiste basis voor een gezonde weerstand bij de (zwakkere) kat.

De controle afspraak bij onze andere DA heb ik afgebeld. We hebben besloten dat we nu niet weer een narcose willen (controle in oor) en ook even geen röntgenfoto's. Die zijn immers 6 weken geleden al gemaakt en daar was niets op te ze zien. Ook andere AB gaan we even niet doen... Denk dat we hem misschien echt te vol gestopt hebben met antibiotica en pijnstilling de afgelopen 4-6 maanden. Wel vanuit goede zorgen en intentie maar toch... Het lijkt logisch dat goede voeding en een goede weerstand (met wat hulp van supplementen indien nodig) wellicht de juiste basis tot verbetering/genezing is....

Nu gaat Elvis met mini stapjes vooruit. Hij eet kleine beetjes, we bieden hem kleine porties KVV/Carny aan meerdere malen per dag. Hij is nieuwsgierig, heeft geen koorts meer, geen pijnverschijnselen (die je eerst duidelijk zag zonder pijnstilling) maar hij zwalkt nog enorm. Hij redt zich er momenteel goed mee, ik vind het alleen vreselijk naar uitzien. We weten inmiddels ook dat er een kans is dat de beschadiging aan het evenwichtsorgaan zo erg is dat dit misschien niet meer goed komt. We hopen natuurlijk wel dat het nog wat beter wordt maar ook dat kan zelfs langer dan een jaar duren.

Het vers vlees eet hij niet minder goed dan ander vlees maar zijn eetgedrag is wel hetgeen waar ik me nog veel zorgen over maak. Nu ik zoveel lees op dit forum over gezond voeren wil ik sowieso ook Ginny daarop gaan overzetten. Zij eet alles dus dat zal geen probleem zijn. Mijn ouders kat Nika (8) die walgt van KVV, daar hebben we in het verleden al een hele periode mee geprobeerd... Vrijdag gaan we weer op controle, hopelijk kunnen we nog iets verzinnen voor die eetlust en is hij niet nog meer afgevallen... Dan zal ik weer meer moeten gaan dwang voeren... Ik hoop in de toekomst ook meer dan de kant en klare portie KVV te kunnen voeren dus ik blijf lekker meelezen hier! Tips voor beter eten/betere eetlust zijn welkom!

NB: Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over het adopteren van dieren uit het buitenland. Het was niet gepland, hij is recht ons hart in gelopen en we nemen ook alle verantwoordelijkheid en kosten op ons om het beste voor hem te doen.  :) Hij brengt enorm veel zorgen en kosten met zich mee maar ook ontzettend veel liefde. Nog nooit zo'n zachtaardige kat gezien....

Ginny & Elvis (tijgertje)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Angela1982 op do 03 jul 2014, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#2951994
Ocharm, wat een zorgenkindje heb je erbij.

Heb je enkelvoudige KVV konijn (zonder toevoegingen) al geprobeerd, en deze dan iets verwarmen door te stomen of zo (niet in de magnetron)? Kippen- of rundervlees, al dan niet gemalen, zou ook een optie kunnen zijn. Dat zijn meestal toch wel de favorieten.

Veel sterkte en geluk naar een juiste weg voor Elvis.
#2952807
Heb je ooit gehoord van een trilkitten?
Zou het dat niet kunnen zijn, of komen zijn symptomen niet overeen?

Of anders inderdaad een sterke ontsteking in zijn oor gehad die een blijvende schade achtergelaten heeft aan zijn evenwichtsorgaan.
In beide gevallen is daar wel prima mee te leven hoor.  Hij zal misschien minder ergens op kunnen springen, wat lastiger hebben om zijn eten binnen te krijgen, en misschien wat ongeholpen spelen, maar ik ken het verhaal van een trilkitten dat zich echt prachtig redt.  Deze kater heeft een dichte kattenbak nodig omdat hij niet kan gehurkt blijven zitten en de urine in het rond gaat.  Hij gaat op de grond liggen en klemt zijn bakje eten tussen zijn voorpootjes.  Maar hij voelt zichzelf zeker niet minder, eerder heel sterk en is ook vrij dominant.  De andere katten hebben respect voor hem en soms kan hij zo met wankele pootjes over een andere kater heen staan, als hij hem net op zijn plaats gezet heeft.  Dus voor hem is hij gewoon heel gewoon, hij is het zo altijd gewend geweest.

Ik kan begrijpen dat het als mens niet eenvoudig is om eraan te wennen, maar als je je erover kan zetten, dan kan je prima van hem genieten.
Hem vrij op straat laten is natuurlijk wel geen optie, maar veel afsluiting heb je van je tuin dus niet nodig om hem erin te houden.


Ivm het eten, zou ik proberen wat meer zuivere verse zaken te voeren. Stukje kipfilet, dat je zelf gehaald hebt.  Stukje zalm, lamshart, ... Eens kijken of hij dat beter lust. Er zijn wel meer katten die van kvv niet veel moeten weten, maar hele stukjes vlees wel lusten.  Zelfs samengesteld en gemalen voer gaat er meestal ook beter in dan gekochte kvv.
Wat geef je trouwens van kvv? Kattenkvv om te beginnen? En dan, welke smaken, welk merk?
#2953230
Dank jullie! Vanaf donderdagavond had Elvis een flinke terugval. Keek niet om naar eten, viel veel meer om en was gewoon niet OK. Dit komt waarschijnlijk toch meer uit zijn rug nu. Oren waren schoon, iets verhoging, temperatuur 39.3. Hij heeft een spuit gekregen met cortisonen en prednison vrijdagnamiddag. Vanochtend ging het wat beter. We hadden om 11 weer een afspraak omdat de da hem vandaag weer wilde zien en hij heeft nog zo'n spuit gehad. Gisteravond, vannacht en vanochtend heeft hij weer redelijk gegeten. Morgen om 11 uur wil hij hem weer zien.

Om zijn rug rust te geven zit hij nu op een kleinere kamer waar hij geen gekke dingen kan doen en kan rusten zonder dat Ginny op hem springt om te spelen. We kijken komende week hoe het op een prednisonkuur gaat doen. Misschien geeft hem dat net het goede zetje... Als hij tijdens die kuur weer zo'n terugval krijgt als vrijdag dan moeten we realistisch een afweging gaan maken. Gelukkig zei de da dat hij het meteen zou aangeven als hij vindt dat we moeten stoppen.... Duimen draaien dus nog! Hij was overigens niet afgevallen en vanochtend was de koorts weg..

Elvis was geen trilkitten, ik heb daar veel over opgezocht en gelezen omdat ataxie ook in ons opkwam. hij is namelijk ook heel gezond en OK geweest in het begin bij ons, daarna begon de ellende met steeds wat anders. Als hij zonder pijn zo kan leven, dan vinden wij dat prima, maar nu is hij nog niet stabiel. Onze huidige dierenarts is groot voorstander van vers voeren. Van hem heb ik ook de KVV gekregen. Gewoon als blok 'gehakt' uit een grote zak. Geen idee wat erin zit maar ik zal het morgen eens vragen. Verder hebben we ook blikjes Carny geprobeerd. Beter dan de 'reguliere' blikvoeders en dat kan ik tenminste heel de dag/nacht laten staan als we niet bij hem zijn. Ik doe daar wat afgekookt lauw water bij en dat eet hij ook aardig.

Stukjes kip heb ik net geprobeerd maar helaas eet hij dat niet, ook niet met lichte dwang. KVV meng ik met wat water en maak ik zo vloeibaar mogelijk want dat krijgt hij met een grote spuit. Hij eet het nu niet uit zichzelf (vorige week wel met mate) maar hij blijft wel rustig zitten tot ik met het volgende spuitje terug kom. Het is nog geen drama nu om het hem te voeren dus..
#2953231
Edit: overigens komen mijn katten alle 3 niet buiten. Binnenkort verhuizen we en dan wordt de tuin netjes afgezet en zelfs een vide in het nieuwe huis wordt dichtgemaakt omdat ik daar problemen mee voorzie bij bij 2 van de 3  :biggrin2:. Ik hoop zo dat we met drie poezen kunnen verhuizen...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door