Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sylvi@
#2951806
Onze oude oma (Cane Corso 14 jaar) heeft de onderkant van haar staart kapot gebeten (flink stuk), nu zit ik te zoeken op welke honing/honingzalf ik er op kan doen. Is Mesitran een goede? Of kan ik beter een andere honing kopen? Rekening houdend met dat die Mesitran waarschijnlijk bij de apotheek te halen is en een andere honing via internet besteld moet worden.

Pakken jullie een wond nog in als je er honing op doet? Wordt anders een klieder boel ben ik bang met veel zooi aan de honing/staart te plakken, maar een staart pak je niet heel makkelijk in.

En hoe doe je dat dan de volgende dag, weer helemaal goed schoonmaken, zodat alle honing er af is?

Sorry voor alle vragen, heb dit nog nooit aan de hand gehad :-\
#2951818
Toen ons hondje een grote, open wond had hebben wij de zalf van Vertramil gebruikt.
Elke dag gesmeerd. En het hondje daarna een kwartier op schoot zodat de zalf in kon trekken. Daarna wel iets erom heen
want het is veel te lekker om zo te laten zitten.  :biggrin2:
De volgende dag was de zalf verdwenen dus er viel niet zoveel zo schoon te maken. Succes!
#2951860
Dat is niet fijn ,een kapotgebeten staart. :-\
Een ontsteking of vliegeneitjes met dit warme weer is snel gebeurd..
Weet je ook ook wat de aanleiding is geweest ( zodat een eventuele herhaling voorkomen kan worden?)

Je kunt honingzalf op de wond  smeren en daarna een zalfgaasje eroverheen doen.
L-Mesistran is vaak op voorraad bij de apotheek ( voor humaan gebruik) maar ongeveer dezelfde honingzalf voor dieren heet Vetramil.

Het zalfgaasje /wondgaasje kun je bij een staart omwikkelen met zo'n netgaasje zodat er lucht bij kan ( per meter te koop bij de apotheek)

Afbeelding
Dan kan ze er hopelijk niet bij om het eraf te trekken .Anders vasttapen met kleefpleister.
Opletten dat de wond niet gaat broeien.Anders na een uurtje het gaas weer verwijderen ,de zalf is dan wel ingetrokken en dan kan de wond weer aan de lucht drogen.

Je kunt er ook rauwe honing opsmeren,koudgeslagen  of raathoning ,iig onverhitte honing.
Daar heb ik super goede ervaringen mee .

Elke dag de wond 1 keer schoondeppen met afgekoeld gekookt water en de honing(zalf) opnieuw aanbrengen.
En 's avonds gewoon een extra laag erop doen.

Als ze er niet echt aan likt zou je dit ook vlak voor  een wandeling kunnen doen zodat het intrekt.
Zonder dat je de wond afdekt zodat het aan de lucht kan drogen.Maar met deze temperaturen is de kans wel groot op een smeerboel en de vliegen zullen het wel aantrekkelijk vinden .

Beterschap voor je oudje
#2951891
Dankjewel voor jullie reactie en Daantje voor je uitgebreide antwoord!

Ja, ik weet wel ongeveer waar het vandaan komt, ik ga met haar naar aquatraining, 1 x per 3 weken, daarna heeft ze steevast 'plekken'. Ben er mee naar de da geweest, het is een huideigen bacterie, maar doordat ze oud is, heeft ze gewoon minder weerstand. Dat in het water staan werkt dus negatief (en heeft dus bv niets te maken met dat die bak niet hygiënisch is, mijn andere hond gaat er ook in en heeft nergens last van). Gisteren is ze weer geweest, vandaag was al de planning om haar te wassen (me Malaseb, daar reageren de plekken goed op), maar ze heeft dus vannacht/vanmorgen haar staart stuk gebeten.

Het zwemmen heeft ze eigenlijk nodig om op de been te blijven, maar ik ga me daar heel erg over beraden, dit kan zo ook niet.

Ik heb haar net met Malaseb gewassen zodat hopelijk de (jeuk?) prikkel weg is en ik had nog phytopics wound cream staan, daar zit ook honing in oa, dus dat zit er nu op, ga vanmiddag nog de L-Mesistran halen.
Ze is gelukkig, in dit geval, niet graag buiten, alleen als wij er ook zijn, dus de deur blijft ff dicht en zij ff binnen, moet er idd niet aan denken dat er vliegeneitjes bij komen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2951898
Sylvi@ schreef: Dankjewel voor jullie reactie en Daantje voor je uitgebreide antwoord!

Ja, ik weet wel ongeveer waar het vandaan komt, ik ga met haar naar aquatraining, 1 x per 3 weken, daarna heeft ze steevast 'plekken'. Ben er mee naar de da geweest, het is een huideigen bacterie, maar doordat ze oud is, heeft ze gewoon minder weerstand. Dat in het water staan werkt dus negatief (en heeft dus bv niets te maken met dat die bak niet hygiënisch is, mijn andere hond gaat er ook in en heeft nergens last van). Gisteren is ze weer geweest, vandaag was al de planning om haar te wassen (me Malaseb, daar reageren de plekken goed op), maar ze heeft dus vannacht/vanmorgen haar staart stuk gebeten.

Het zwemmen heeft ze eigenlijk nodig om op de been te blijven, maar ik ga me daar heel erg over beraden, dit kan zo ook niet.

Ik heb haar net met Malaseb gewassen zodat hopelijk de (jeuk?) prikkel weg is en ik had nog phytopics wound cream staan, daar zit ook honing in oa, dus dat zit er nu op, ga vanmiddag nog de L-Mesistran halen.
Ze is gelukkig, in dit geval, niet graag buiten, alleen als wij er ook zijn, dus de deur blijft ff dicht en zij ff binnen, moet er idd niet aan denken dat er vliegeneitjes bij komen.
Goh, dat is rot! Ik snap dat het water haar goed doet, dus dat wil je eigenlijk zo lang mogelijk blijven doen... Heb je haar al eens direct na zo'n training gewassen?
#2951901
Nee, ik hoopte dat vandaag 'vroeg genoeg' was :-X

Deze heftige reactie is ook voor het eerst, ze heeft van de afgelopen keren wel plekjes, maar niet in deze mate (gelukkig), maar nu ff kijken hoe het herstel is van de staart en dan misschien de volgende keer bij thuiskomst meteen wassen.

En me nog beraden op wat ik haar inwendig kan geven om die huid/vacht ff een boost te geven, misschien rauwe honing, of toch visolie/Doils.
#2951912
Dat is inderdaad balen zeg van dat zwemmen ,maar wel fijn dat je vermoed  wat de oorzaak zou kunnen  zijn.
Misschien had ze toch al een irritatie op die plek waardoor het water dit verergerd heeft?

Malaseb helpt zeker tegen de jeuk .Gebruik ik ook voor de honden bij ernstige huidontstekingen en daarna droog ik de wond met de waterblazer.

L-Mesistran  is  helaas wel duurder dan  Vetramil .

Hopelijk werkt het snel en blijft ze van de wond  af en kan ze snel herstellen!
Door sella
#2951956
Ik smeerde altijd met l mesitran, maar sinds het topic van Daantje met rauwe honing.
Buffel had een lelijke hotspot onder zijn staart, en die was met 4 dagen dicht.
Ik gaf hem naast het insmeren met rauwe honing, ook een hapje inwendig.
De vorige keer dat hij een hotspot onder zijn staart had, was het een ramp, bijna zijn staart eraf ge eh rot.
#2952942
Probiotica ben ik vandaag idd weer mee begonnen.

Het is eigenlijk al heel mooi dicht, op een klein stukje na, daar zit nog een wat nattere plek. Hopelijk zet het zo door. Ik heb haar vandaag en ook gisteren niet meer zien likken/bijten.

Een waterblazer heb ik niet en is ze niet gewend, vraag me ook af, werkt een water blazer op een korte vacht (dat ze er echt droger van worden bedoel ik)? Het is geen föhn toch?
Na het zwemmen krijgt ze altijd een badjas aan en als we thuis zijn (moet 3 kwartier rijden), krijgt ze een ander jasje aan, dan is ze eigenlijk al redelijk droog.
Gebruikersavatar
Door nova
#2952967
Bindi heeft recent een flinke hotspot gehad aan de onderkant van de staart. De plek was op afstand te ruiken...  :-X

Ik ben een predspuit gaan halen met haar, om de jeuk tegen te gaan verder heb ik het uitgewassen met een oplossing van Betadine shampoo.  De eerste dagen heb ik er groene leem pasta op gesmeerd waar ik een drup tt-olie aan toegevoegd had. Toen de wond er mooi rood uitzag, i.p.v. geel/groen,  ben ik er Vetramil op gaan smeren. Binnen een week was de hele plek genezen.
Ik heb niks verbonden, wel heeft Bindi een kraag omgehad, en  een flink stuk van haar staart is kaalgeknipt.

De AB die de dierenarts me aanraadde heb ik afgeslagen, en als blikken hadden kunnen doden, was ik ter plekke een lijk geworden  ;D. Maar ook zonder ab is dat goed te behandelen
Laatst gewijzigd door nova op za 05 jul 2014, 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door