Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door criminalmindz
#2950904
Beste Barfplaats-leden,

Ik ben van plan 1 of 2 twee barfdagen per week te gaan doen, dit omdat ik merk dat mijn hond het beter doet op KVV dan op brokken.
Heb geen extra vriezer dus kan helaas niet zulke grote porties kopen, ik koop mijn materiaal gewoon bij de Jumper (hoop dat dit vermeld mag worden)

Hij krijgt momenteel 400gram Rodi + 2 hele kuikens
Dit wordt afgewisseld met 400gram Smuldier (Pens, Kip of Vlees Compleet)

Diesel is een gecastreerde Engelse Stafford reu van 2,5 jaar oud waar regelmatig mee gesport wordt.
18kg ongeconditioneerd, 16,5kg in conditie.

- Eerste vraag: nu wil ik de calculator gebruiken, maar welk percentage raden jullie aan om mee te beginnen?
Ik voer op het oog, maar Diesel komt snel aan, dus wil niet direct teveel voeren.

- Tweede vraag: laten we uitgaan van 2,5% qua behoefte.
Dan kom ik op:
225 gram rauw vleesbot
68 gram orgaanvlees
113 gram spiervlees
45 gram groenten

Is dit dan een goed menu voor 1 dag?
- 225 gram kippennekken
- 68 gram runderhart
- 113 gram runderstront
- 45 gram spinazie (gekookt of rauw, wat is het best?)
Laatst gewijzigd door criminalmindz op di 01 jul 2014, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2950909
Welkom :)
Runderstront is geen spiervlees. Word trouwens helemaal niet gevoerd aan honden ;)

Maar zonder gekheid runderstrot is dus ook geen spiervlees.
Spiervlees is vlees wat de bewegende delen bij elkaar houd.
Door criminalmindz
#2950911
Thea schreef: Welkom :)
Runderstront is geen spiervlees. Word trouwens helemaal niet gevoerd aan honden ;)

Maar zonder gekheid runderstrot is dus ook geen spiervlees.
Spiervlees is vlees wat de bewegende delen bij elkaar houd.
Excuses ik bedoel rundersnippers dus gemalen rundvlees.
Betere opties zijn ook welkom!
Laatst gewijzigd door criminalmindz op di 01 jul 2014, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2951260
Welkom op BP  :)

Welk percentage; ik zou uitgaan van hetzelfde gewicht als de kvv; 400gram dus.
Waarom voer je, bijna dagelijks, 2 kuikens?
Dagelijks compleet voeren is niet nodig, maar ik zou niet afwisselen met smuldier kip(is alleen gemalen kipkarkas; zonder spiervlees) of smuldier pens(pens zit al voldoende in de complete kvvs die je voert)
Ook word ik niet enthousiast van de kvv's die je voert, maar dit heeft ws te maken met gebrek aan vriesruimte? Is het mogelijk om af en toe wat andere merken te voeren. Bij de meeste dierenwinkels kan je tegenwoordig ook kvv uit de vriezer halen. Kvv's met gemalen bot zijn zeker aan te bevelen

Je wil nu op de barfdagen kip en rund voeren. Dit zit ook in de kvv, dus in die zin voeg je niks toe.

Kippennekken zijn, over het algemeen, hap-slik-weg voor een staff. Probeer eens aan eendennekken te komen; deze zijn groter, dus kauwwerk en een andere diersoort dan de kip die je toch al veel voert.
Als groente kan je geven wat van jezelf over is, niet alleen spinazie. Rauw is beter, maar dan wel gepureerd, maar gekookt kan ook
Door criminalmindz
#2951343
Inge en Bono schreef: Welkom op BP  :)

Welk percentage; ik zou uitgaan van hetzelfde gewicht als de kvv; 400gram dus.
Waarom voer je, bijna dagelijks, 2 kuikens?
Dagelijks compleet voeren is niet nodig, maar ik zou niet afwisselen met smuldier kip(is alleen gemalen kipkarkas; zonder spiervlees) of smuldier pens(pens zit al voldoende in de complete kvvs die je voert)
Ook word ik niet enthousiast van de kvv's die je voert, maar dit heeft ws te maken met gebrek aan vriesruimte? Is het mogelijk om af en toe wat andere merken te voeren. Bij de meeste dierenwinkels kan je tegenwoordig ook kvv uit de vriezer halen. Kvv's met gemalen bot zijn zeker aan te bevelen

Je wil nu op de barfdagen kip en rund voeren. Dit zit ook in de kvv, dus in die zin voeg je niks toe.

Kippennekken zijn, over het algemeen, hap-slik-weg voor een staff. Probeer eens aan eendennekken te komen; deze zijn groter, dus kauwwerk en een andere diersoort dan de kip die je toch al veel voert.
Als groente kan je geven wat van jezelf over is, niet alleen spinazie. Rauw is beter, maar dan wel gepureerd, maar gekookt kan ook
Hey Inge,

Ik geef geen 400, maar 300gram KVV.
Waarom de kuikens? Ik wilde eens kijken wat hij hiermee deed en hij vindt ze nu lekker, dus ik maak even de zak leeg, vandaar iedere 2 dagen een paar kuikentjes, dit is ook de reden dat ik me wat meer wil gaan verdiepen in BARF.

Heeft inderdaad te maken met het gebrek aan vriesruimte, over een tijdje heb ik meer ruimte beschikbaar, maar voor nu nog niet.

Barfdagen wil ik beginnen met kip en rund inderdaad, kan later uitbouwen, maar dit is omdat ik het kan kopen hier in de buurt en ik weet dat hij kip en rund lekker vindt.
Daarna kan ik altijd nog kijken voor eventueel wildsoorten.

Eendennekken moeten geen probleem zijn, die heb ik ook zien liggen, maar wilde eerst kijken met kip of hij het wel lustte.

Oke dus groente het beste rauw, gepureerd of gekookt wat over is van ons.
Door Martine-Tom
#2951396
criminalmindz schreef: Hey Inge,

Ik geef geen 400, maar 300gram KVV.
Waarom de kuikens? Ik wilde eens kijken wat hij hiermee deed en hij vindt ze nu lekker, dus ik maak even de zak leeg, vandaar iedere 2 dagen een paar kuikentjes, dit is ook de reden dat ik me wat meer wil gaan verdiepen in BARF.

Heeft inderdaad te maken met het gebrek aan vriesruimte, over een tijdje heb ik meer ruimte beschikbaar, maar voor nu nog niet.

Barfdagen wil ik beginnen met kip en rund inderdaad, kan later uitbouwen, maar dit is omdat ik het kan kopen hier in de buurt en ik weet dat hij kip en rund lekker vindt.
Daarna kan ik altijd nog kijken voor eventueel wildsoorten.

Eendennekken moeten geen probleem zijn, die heb ik ook zien liggen, maar wilde eerst kijken met kip of hij het wel lustte.

Oke dus groente het beste rauw, gepureerd of gekookt wat over is van ons.
Als ik dan mocht kiezen zou ik liever alleen smuldier geven  :)
Carnibest en Tinlo zijn ook goed te verkrijgen meestal dus daar zou je eens naar kunnen kijken.

En voor andere diersoorten kan je ook eens een turkse slager binnen wandelen, daar kan je vaak ook nog wel aan geit en lam komen, paard lukt vaak ook nog wel.

Groente van jezelf kan je ook prima geven, mits er geen zout en kruiden op zitten uiteraard  ;)
Door criminalmindz
#2951399
Waarom alleen smuldier?
Carnibest, Energique en Smuldier heb ik ook geprobeerd, maar op Rodi doet hij het gewoon goed.

Maar ik wil van de KVV af en liever compleet over op BARF, maar om te beginnen eerst 2/3 barfdagen in de week.

Ik ga binnenkort een vriezer kopen en dan beginnen met wat vlees kopen.

Voor spiervlees gebruik ik denk ik paardensnippers, botten ga ik eendennekken geven, groenten krijgt hij dan met de pot mee en orgaan de ene dag hart en de andere dag lever.

Is dat een goed begin?
Door Martine-Tom
#2951407
Ik vind Rodi net bordkarton, net als Energique  ;)
Nou is smuldier ook niet top of the line natuurlijk maar dat lijkt iig nog op vlees  ;D

Om te beginnen prima, welke % ga je geven en hoe lang ga je dit aanhouden, ik mis namelijk wel nier, pens en vis in dit menu. En ietwat weinig diersoorten maar dat had je al begrepen, qua afwisseling wil je eigenlijk dat ze in een week of 3 alles binnen krijgen, dus hoeft niet elke dag perse alle organen als de percentages na 3 weken ongeveer maar kloppen is het goed  :)
Door criminalmindz
#2951420
Ik ga iedere dag de precieze pergetaces aanhouden van 3% behoefte.
Vis komt later, ik wil uiteindelijk 6 barfdagen en 1 visdag.

Nier wordt afgewisseld met het orgaanvlees, dus ik wissel tussen long, hart, nier & lever.

Pens heb ik inderdaad niet aangedacht, waarvoor kan het ingevuld worden, spiervlees, botten of orgaanvlees?

Sorry voor de beginnersvragen, maar iedereen is ergens begonnen toch.
Door Martine-Tom
#2951433
Precies, daarom vraag ik het ook, het is de bedoeling dat je zelf een menu maakt en snapt waarom je voert wat je voert.
Vragen stellen en lezen is daarom heel belangrijk  :)
Pens hoort onder orgaanvlees, hoeveel % orgaan ga je aanhouden?
De helft van orgaan mag je als pens geven, zelf geef ik 1 keer in de 14 dagen een dag volledig pens, wat ongeveer klopt met het %.

Long hoef je niet te voeren, daar zit echt zo weinig voedingsstof in, je kan het wel drogen en als snack geven  :)
Je zou wel bijvoorbeeld, hersenen of tong erbij kunnen doen.

En een visdag dat kan hoor, maar heel veel honden gaan daarvan aan de diarree, als jouw hond het verdraagt is het uiteraard verder prima  :)

(Sorry, had niet gezien dat je de rekenhulp al gebruikt had  ;) de % kloppen dan, orgaan is meen ik 20%, dat is dan dus 10% hart/lever/nier en 10% pens  :))
Door criminalmindz
#2951441
Martine-Tom schreef: Precies, daarom vraag ik het ook, het is de bedoeling dat je zelf een menu maakt en snapt waarom je voert wat je voert.
Vragen stellen en lezen is daarom heel belangrijk  :)
Pens hoort onder orgaanvlees, hoeveel % orgaan ga je aanhouden?
De helft van orgaan mag je als pens geven, zelf geef ik 1 keer in de 14 dagen een dag volledig pens, wat ongeveer klopt met het %.

Long hoef je niet te voeren, daar zit echt zo weinig voedingsstof in, je kan het wel drogen en als snack geven  :)
Je zou wel bijvoorbeeld, hersenen of tong erbij kunnen doen.

En een visdag dat kan hoor, maar heel veel honden gaan daarvan aan de diarree, als jouw hond het verdraagt is het uiteraard verder prima  :)

(Sorry, had niet gezien dat je de rekenhulp al gebruikt had  ;) de % kloppen dan, orgaan is meen ik 20%, dat is dan dus 10% hart/lever/nier en 10% pens  :))
Oke prima dan ga ik nu een menu opstellen voor drie dagen, misschien dat jullie het dan na kunnen kijken.
Laten we uitgaan van 2,5% qua behoefte (MENU WORDT DUS IETS MEER, GAAT NAAR 3%)
Dan kom ik op:
225 gram rauw vleesbot
68 gram orgaanvlees
113 gram spiervlees
45 gram groenten

Menu dag 1
- 225 gram eendennekken
- 68 gram runderhart
- 113 gram paardensnippers
- 45 gram spinazie gepureerd

Menu dag 2
- 225 gram paardennek
- 34 gram kippenlever / 34 gram pens
- 113 gram rundvlees
- 45 gram sperziebonen gepureerd

Menu dag 3
- 225 gram ribben van ree
- 34 gram konijnennieren / 34 gram pens
- 113 gram paardenvlees
- 45 gram rode bieten met bietensap
Laatst gewijzigd door criminalmindz op wo 02 jul 2014, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door criminalmindz
#2951905
Inge en Bono schreef: Paardennek zou ik niet geven. Reeribben zijn niet echt beginnersbotte. Kipkarkas, eendennek, kwartel, eendkarkas.
Hier kan je alles vinden; http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8 En deze is ook heel interessant voor je, denk ik; http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=0  :)
Oke dan haal ik paardennek en reeribben eruit.
Paardennek & reeribben vervang ik dan door kipkarkas en eendkarkas.

Is het dan goed om te beginnen?

EDIT: Ik zie dat er 3x per week orgaanvlees en 4x per week spiervlees aangeraden wordt.
Waarom is dit in delen en niet verdeeld over iedere maaltijd?
Laatst gewijzigd door criminalmindz op do 03 jul 2014, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2951907
criminalmindz schreef: Oke dan haal ik paardennek en reeribben eruit.
Paardennek & reeribben vervang ik dan door kipkarkas en eendkarkas.

Is het dan goed om te beginnen?

EDIT: Ik zie dat er 3x per week orgaanvlees en 4x per week spiervlees aangeraden wordt.
Waarom is dit in delen en niet verdeeld over iedere maaltijd?
Dat kan ook hoor, het is maar net wat je zelf prettig vind  :)
Als je het niet elke dag geeft zijn de porties groter en hoef je niet zoveel te verdelen, dat is vooral wat er achter zit.
Zelf voer ik elke dag spier/bot/orgaan omdat ik dat makkelijker vind.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door