Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2951214
we hebben deze vakantie een logee,de baardagaam van de school van mijn oudste...en wat issie leuk!!! :smitten:

nu ben ik gewent om dieren zo natuurlijk mogelijk te voeren en ik was benieuwd welke kruiden en bloemen ik aan de baardagaam mag geven.
paardebloem en weegbree en vogelmuur was ik al tegen gekomen,maar mag rozen ook? ik gaf dit ook aan mijn cavia`s(onbepoten uit de tuin)en welke kruiden verder?
#2951216
ja fruit krijgt hij al,maar dat wil ik hem niet te veel geven omdat het vrij dik makend is.
ook krijgt hij meel wormen en ik las dat een gekookt eitje en gekookte kip ook mag.
maar ik heb een tuin vol(on)kruiden en bloemen en zou hem dat ook graag geven.
qua groenten krijgt hij andijvie,witlof radijs etc. geen advocado en erwtjes en geen kool.

maar via google word ik niet veel wijzer qua bloemen en kruiden,ik weet heel goed wat eetbaar is voor cavia`s maar ja dat zijn geen baardagamen :D 
#2951221
Ja een baardagaam is leuk :D, hier sinds een jaar een baardagaam die een klant van ons gevonden had en zo maar gehouden hebben.

Hier vindt je een lijstje wat een baardagaam o.a wel en niet mag hebben.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/reptiel ... ing.html#2

Hun belangrijkste voeding bestaat uit insecten, en daarnaast wat groenten en fruit, maar ook hun toegevoedige mineralen en vitamines.

Onze Truus eet enkel af en toe een paardenbloem ( enkel de bloem) en wat groentes of fruit , naast haar variatie aan insecten en af en toe een babymuisje.
Laatst gewijzigd door chiva op wo 02 jul 2014, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2951226
Krekels. wij bewaarden ze altijd op het toilet omdat ze nogal luidruchtig zijn :biggrin2:,  sla, andijvie, peterselie en wortelgroen. In het algemeen genomen zijn de donkergroene groenten en kruiden geschikt. Tomaat, kiwi, perzik, appel, peer, mango en mandarijn. Een goed kalkpreparaat dat laag in fosfaatgehalte is en evt vit D3.
Meelwormen gaven wij niet zo vaak omdat dat weleens voor darmverstopping heeft geleid.

Heb je een foto van je tijdelijke nieuwe huisgenootje?
#2951293
Misschien heb je Oost-Indische kers in de tuin staan. Dan kun je de bloemen geven. Ik heb ook baardjes en die zijn er dol op.

Verder kun je kruiden geven zoals smalle weegbree, grote weegbree, vogelmuur, vogelwikke, rode en witte klaver en dovenetels. Wel even oppassen dat ze niet bespoten zijn en dat ze niet naast een weg staan vanwege de uitlaatgassen.
#2951298
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

het beestje is nog een beetje gestresst en aan het vervellen. maar zo grappig om te zien dat hij er wel uit wil en graag onder zijn kin gekriebelt wil worden. we laten hem echter even acclematiseren en laten hem er niet uit(maar aaien hem wel onder zijn kinnetje)
#2951310
Verder kun je hem paksoi, boerenkool, Chinese kool, groene kool, postelein, selderij en zuring geven. Deze groenten bevatten een goede houding in calcium/fosfor.

Je kan ook bloemen geven oa begonia, het vlijtig liesje, goudsbloem en lavendel.
Verder kun je ook munt, koriander en tijm geven.

Dit alles voer ik ook aan mijn baardagamen.
#2951314
dank je wel!! ik kan het prima lezen  :)
dan durf ik hem ook wel wat rozenblaadjes te geven. en wat mogen ze nog veel aan groente en fruit.

het gekookte ei ging er in ieder geval met veel smaak in(klein plakje uiteraard) maar de paardebloem is bah voorlopig ;D
#2951321
Ik weet niet of je een netje hebt. Anders kun je weideplankton voeren.
Lekker insecten vangen buiten. Trouwens wel libellen, wespen en giftige insecten verwijderen.
Zo vang ik vaak sprinkhanen voor mijn baardjes  :biggrin2:
Je kunt ook vliegen vangen en die voeren. Dan kun je zelfs een insectenval maken. Je kent ze wel voor wespen, maar ipv van limonade doe je er een stukje vlees in. Zo vang je aasvliegen.
#2951335
De sprinkhanen die je dan vangt zijn voedzamer dan uit de meeste dierenspeciaalzaken.

Als je krekels of sprinkhanen koopt kun je ze beter wat groenvoer geven om zo voedzamer te maken. Vaak zitten die insecten zonder voer al enkele dagen in een bakje. Dan wacht je een paar dagen voordat je de eerste insecten geeft.

De insecten die je vangt kun je direct geven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door