Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2950763
Hoi allemaal

al een tijdje wordt hier getobt over Darky's gezondheid.
Een vreetzak is hij altijd al geweest en hij had aanleg om snel te dik te worden.
23 kg is een mooi gewicht voor hem, dan kan je de ribben net voelen met lichte druk.
Hij kreeg maximaal 400 gram kvv anders was hij snel zwaarder.

Vorig jaar al het idee dat hij wat was afgevallen en dat hij pijn had. Er zijn toen nieuwe foto's van zijn rug gemaakt waarop te zien was dat de spondylose in 3 jaar tijd enorm verergerd is. Andere pijnstillers geprobeerd en dat leek goed te gaan. In januari over op zijn oude pijnstillers en dat ging ook goed.

De laatste maanden valt hij veel extremer af, ondanks dat hij bijna een kilo per dag te eten krijgt.
Vandaag weer gewogen en hij is nog maar 19,3 kg en voelt ook echt graatmager.

Urine- en verteringsonderzoek hebben niks opgeleverd. Voor volgende week staat bloedonderzoek op het programma.

Ondanks zijn gewichtsafname is hij wel levendig, wil nog mee wandelen, spelen etc.
Hij eet alleen erg veel en drinkt ook behoorlijk, maar laat verder geen andere klachten zien.

Iemand misschien nog een idee welke richting we moeten zoeken??
Laatst gewijzigd door choopy op vr 19 dec 2014, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2950767
Even het bloedonderzoek afwachten. Neem aan dat het meteen een groot onderzoek is, inclusief schildklier? Vind het wel heel zorgelijk klinken  :-\
Door Lizzy
#2950772
Ik neem aan dat ze in de urine gekeken hebben of er sprake is van suikerziekte? Afvallen en veel drinken, ik zou direct denken aan suikerziekte....
Gebruikersavatar
Door choopy
#2950776
[quote="Angelique"]
Even het bloedonderzoek afwachten. Neem aan dat het meteen een groot onderzoek is, inclusief schildklier? Vind het wel heel zorgelijk klinken  :-\
[/quote]

Wordt idd een uitgebreid onderzoek. Er wordt ook eventueel nog wat bloed opgestuurd voor controle van de alvleesklier. Al laat het verteringsonderzoek niks zien dat daar problemen mee zijn.
Alvleesklier dachten we eerst zelf aan dat dat misschien het probleem zou kunnen zijn.

Wat betreft schildklier, zou dan om te snel werkende schildklier moeten gaan.
Maar als ik de symptomen lees, dan kloppen eigenlijk alleen de 1e 3. Spijsverteringsklachten heeft hij helemaal niet. Het is alleen veel wat hij poept, omdat er ook zoveel in gaat momenteel. Maar eigenlijk altijd mooi stevig. Hart klonk bij laatste controle 3 weken geleden keurig. Hyperactiviteit of rusteloosheid kan ik bij hem ook echt niet ontdekken. Alles gaat nog op zn Darky's zoals wij zeggen. Oftewel op zn gemakkie wat ie altijd al gedaan heeft.

Honden die aan hyperthyreöïdie lijden kunnen de volgende symptomen hebben:

    gewichtsverlies ondanks enorme eetlust
    veel drinken
    veel plassen
    hyperactiviteit
    rusteloosheid
    verhoging van de hartfrequentie
    spijsverteringsklachten als diarree

[quote="Lizzy"]
Ik neem aan dat ze in de urine gekeken hebben of er sprake is van suikerziekte? Afvallen en veel drinken, ik zou direct denken aan suikerziekte....
[/quote]

Op suikers is getest. Urine was op een spoortje eiwit na helemaal netjes. En spoortje eiwit was geen probleem volgens DA omdat de concentratie wel hoog genoeg was.
Gebruikersavatar
Door kira
#2950928
Grote beer haar hart luisterde ook helemaal goed, maar bleek wel de oorzaak van haar afvallen. Als het bloed allemaal goed is zou ik het hart toch oom verder na laten kijken. Wat voer je verder, heeft hij wellicht behoefte aan een andere samenstelling?
Gebruikersavatar
Door choopy
#2951034
kira schreef: Grote beer haar hart luisterde ook helemaal goed, maar bleek wel de oorzaak van haar afvallen. Als het bloed allemaal goed is zou ik het hart toch oom verder na laten kijken. Wat voer je verder, heeft hij wellicht behoefte aan een andere samenstelling?
Hoofdmaaltijd is Kivo. Daarnaast mixen van SW (geit en lam) Soms wat andere KVV smaken via diverse lijntjes.
Af en toe wat eendennekken. Verder geen barf, want dat is hap-slik-stik. Eendennekken eten we "samen" Ik hou vast en hij knaagt af.
Martine-Tom schreef: pancreas?
Dat is alvleesklier. Dan had hij afwijkende waarden moeten hebben in het verteringsonderzoek. En dat heeft hij absoluut niet.
Er is ook een bloedonderzoek voor, daar wordt bloed volgende week voor opgestuurd.
Door charmed
#2951259
Ik had hetzelfde probleem met 1 van mijn honden en ik werd gewezen op dat deze wel erg mager gevoerd werd. Alleen maar witvlees i.v.m. artrose. Ik mocht er nu dus olijfolie aan toevoegen. En ik heb het idee dat dat werkt.

Maar idd er zijn ook andere dingen, zoals Pancreas die niet goed kunnen werken, te snelle schildklier etc.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2955333
Morgen naar de dierenarts voor uitgebreid bloedonderzoek.
Ondertussen is Darky weer verder afgevallen naar 18,9. Ondanks dagelijks 750-1000 gram kvv. :'(

Maar ondanks alles is hij nog heel vrolijk, sjouwt nog lekker mee buiten, ook rondje bos trekt die nog wel. In huis zijn de ballen nog steeds de pineut bij hem. Uit niks qua gedrag laat hij merken dat er iets is.
Door Lizzy
#2955577
He bleh :-\. Ik hoop zo dat er iets uit het onderzoek komt, maar dan iets dat heel goed en makkelijk te behandelen is :-*. Ik duim voor jullie!
Gebruikersavatar
Door choopy
#2956421
Bloedonderzoek bij DA gehad. Afwijkende waarde in Urea en Alt. De andere 2 nier- en leverwaardes waren goed.

Te snel werkende schildklier komt zelden voor bij honden, maar het beeld lijkt er wel steeds meer op. Nadeel is dat het eigenlijk meestal wordt veroorzaakt door een tumor....

Bloed wordt opgestuurd. En wordt dan getest op schildklier, pancreas en vitamine B12.

Voor nu dus weer even een paar dagen geduld hebben.
Door charmed
#2956436
Eén van mijn honden had ook een te snel werkende schildklier, wij hebben een sintigrafie laten maken en ze had geen tumor. Zij staat nu op vers vlees zonder schildklierresten en de waarden zijn naar normaal gezakt.

Ik hoop dat jullie ook positief nieuws krijgen!
Gebruikersavatar
Door choopy
#2959039
Uitslagen van de bloedonderzoeken zijn binnen (B12, schildklier en pancreas) en alles is afwijkend.
De B12 minimaal. De schildklier aardig verhoogt en de pancreas ook.
In combinatie met het algemeen bloedonderzoek en de gedragingen van Darky, zal de schildklier de hoofdrol spelen en reageert de pancreas mee.

DA gaat nu in overleg met DA uit Utrecht. Aangezien dit zeer zelden bij de hond voorkomt en er weinig behandelingen bekend zijn.
Ik ga Darky iig per direct over zetten op andere KVV waar charmed me mee geholpen heeft. Zo even een ritje naar de leverancier.

Opereren is geen optie. Teveel kans op beschadigingen van de bijschildklieren, zeker als het een tumor betreft.
Ook is zijn algehele conditie niet je van het om onder narcose te gaan.

Misschien dat rofo of echo nog alternatieven zijn om te controleren hoe de schildklier en/ of pancreas er momenteel uit zien. Die zijn iig goedkoper dan meteen een ct scan in Utrecht. Dat gaan we vanmiddag iig overleggen.

Ik wil best geld uitgeven, maar moet ook rekening houden dat hij een oudere hond (bijna 11) is met een behoorlijk rug/ spondylose probleem. En met zijn angst voor de DA wat nu bij mn eigen DA redelijk goed gaat.

Voeding gaan we iig per direct proberen en hoop daar eigenlijk resultaat van te zien.
Maar hij staat ook al 3 jaar op Kivo. Zouden schildklierproblemen zich dan niet eerder openbaren is dan weer mijn vraag??

Al met al weten we iets meer, maar eigenlijk ook nog weer niet. AL kunnen we nu wel gerichter verder zoeken.
Gebruikersavatar
Door kira
#2959062
Lastig, als je eigenlijk toch al weet dat je niet nog laat opereren, zou ik misschien kiezen voor inzet van medicatie met hoop op resultaat en andere voeding. Het is een moeilijke keuze, wij hebben die keuze voor grote beer wel gemaakt. Sterkte met het kiezen van jullie route.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2959072
choopy schreef: Uitslagen van de bloedonderzoeken zijn binnen (B12, schildklier en pancreas) en alles is afwijkend.
De B12 minimaal. De schildklier aardig verhoogt en de pancreas ook.
In combinatie met het algemeen bloedonderzoek en de gedragingen van Darky, zal de schildklier de hoofdrol spelen en reageert de pancreas mee.

DA gaat nu in overleg met DA uit Utrecht. Aangezien dit zeer zelden bij de hond voorkomt en er weinig behandelingen bekend zijn.
Ik ga Darky iig per direct over zetten op andere KVV waar charmed me mee geholpen heeft. Zo even een ritje naar de leverancier.

Opereren is geen optie. Teveel kans op beschadigingen van de bijschildklieren, zeker als het een tumor betreft.
Ook is zijn algehele conditie niet je van het om onder narcose te gaan.

Misschien dat rofo of echo nog alternatieven zijn om te controleren hoe de schildklier en/ of pancreas er momenteel uit zien. Die zijn iig goedkoper dan meteen een ct scan in Utrecht. Dat gaan we vanmiddag iig overleggen.

Ik wil best geld uitgeven, maar moet ook rekening houden dat hij een oudere hond (bijna 11) is met een behoorlijk rug/ spondylose probleem. En met zijn angst voor de DA wat nu bij mn eigen DA redelijk goed gaat.

Voeding gaan we iig per direct proberen en hoop daar eigenlijk resultaat van te zien.
Maar hij staat ook al 3 jaar op Kivo. Zouden schildklierproblemen zich dan niet eerder openbaren is dan weer mijn vraag??

Al met al weten we iets meer, maar eigenlijk ook nog weer niet. AL kunnen we nu wel gerichter verder zoeken.
Shit zeg  :(  Het is natuurlijk niet gezegd dat het aan het voer ligt. (mag wel hoor, ik hoop het voor je, de andere opties zijn namelijk een stuk minder gunstig  :() Bij één van mijn honden werd per toeval een schildkliertumor in de maak ontdekt en die kon nog goed weggehaald worden. Haar bloedwaarden waren allemaal nog normaal en zo werd gezegd, was de tumor nog niet actief en kon ze vrolijk doorleven. Schildkliertumoren worden meestal pas ontdekt als rot gezegd, het kwaad al geschiedt is en zaaien ook vreselijk snel uit omdat ze zo goed doorbloed zijn. Dus het blijft helaas even afwachten wat die rofo's/echo laten zien.  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door