Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2950233
Ik zit te kijken naar een programma over honden met kanker.

Wat gaan sommige ver met hun hond, heel triest allemaal.

En wat zijn er veel honden met kanker.
Door fransbulletje
#2950246
Het programma net ook gezien, en wat gaan mensen ver voor een paar maanden levensverlenging.
Door Martine-Tom
#2950257
fransbulletje schreef: Het programma net ook gezien, en wat gaan mensen ver voor een paar maanden levensverlenging.
Dat was ook mijn eerste gedachte...
Door smulpaap
#2950261
fransbulletje schreef: Het programma net ook gezien, en wat gaan mensen ver voor een paar maanden levensverlenging.


Ja idd , en als je dan de leeftijden zag van sommige honden . Maar ja ieder zijn ding . Het zou mij drie bruggen te ver gaan .
Telkens naar zo,n kliniek , steeds zo,n behandeling en dat voor een paar maanden extra .
Ik heb ooit een hond van 4 jaar gehad met een kwaadaardige tumor in haar dij . Dat was zeer goed te opereren en dan ga je er ook voor .
Gebruikersavatar
Door kiara
#2950423
ik zou het mijn hond niet aandoen sterker nog denk nu mijzelf ook niet,maar okee meningen verschillen
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2950448
17x bestralen is dan toch 17 x een flinke stillig roes  :-\  Als je goed luistert zeggen ze ook weinig hé. Na een mri...we hebben geen duidelijke uitzaaiingen gezien...wat dus niks zegt over hoe de hond er werkelijk aan toe is.
En dan die arts die de klant enkel informeert over wat het beste is voor de hond. Niet de mogelijkheden van behandelingen, nee, het beste voor de hond. Maw, ga je het traject niet in, doe je dus niet het beste voor je hond.
Ik zeg eerlijk, na het meemaken van erg dichtbij van zo'n chemotraject was ik er in 1x klaar mee. Wat een proefkonijnengedoe en dat alles ten koste van je hond.
Door smulpaap
#2950468
En dan die arts die doodleuk doorging terwijl er een vrouw in huilen uitbarste ..... Zou ze op dat moment nog begrepen hebben wat de arts haar zat te vertellen ?
Het gehele verhaal werd blijkbaar zo snel mogelijk afgeraffelt . Ik had nu niet bepaald de indruk dat er ruimte was voor vragen .
Maar ik vond het nou niet bepaald een uitzending om te zeggen van goh , interessant , nee .....
Door Skyline
#2950471
Ga mijn hond niet aan een chemokuur laten beginnen alleen omdat ik hem/haar niet kan missen

Een tumor dat goed operatief weg te halen Is zal ik zeker wel.laten doen

Zal altijd voor kwaliteit van het leven kiezen en niet voor de kwantiteit
Door Ruisje
#2950497
Skyline schreef: Ga mijn hond niet aan een chemokuur laten beginnen alleen omdat ik hem/haar niet kan missen

Een tumor dat goed operatief weg te halen Is zal ik zeker wel.laten doen

Zal altijd voor kwaliteit van het leven kiezen en niet voor de kwantiteit
+1

Bij B'Elanna (de kat) is afgelopen april een melkkliertumor operatief verwijderd. Ze voelde zich goed voor de operatie en ook weer de dag erna. Er is een kans dat ie uitgezaaid was (dat wisten we voor de operatie) en dan zal ze binnen 4 à 5 maanden een tumor in haar longen krijgen. Als dat gebeurd is het over! Maar nu gaat het uitstekend met haar, dus we hopen dat dat nog jaren zo blijft - ze is onze jongste. :)
Door Lizzy
#2950516
Ik vond eigenlijk alle artsen wel een beetje zo van "nou, als je een beetje wat voor je huisdier over hebt, ga je voor behandeling". En zelfs honden van 13 jaar adviseerde ze kuren. Ik weet niet... Ik ben zelf niet anti chemo of bestralen bij huisdieren. Maar ik vind wel dat leeftijd en overlevingskans een mega belangrijke rol speelt. En voor mij zou "2 maanden zonder chemo en 6 maanden met" (die arts zei volgens mij vrij trots ergens in het programma nog dat het leven met een factor 4 verlengt zou worden en dan zou de hond met behandeling nog 6 maanden te leven hebben) geen knap vooruitzicht. En ik vind een hond van 13 gewoon te oud om nog dit soort behandelingen te ondergaan :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2950559
Maar die voospelling maken is juist zo tricky. Neem lymfoom. Eigenlijk hoor je altijd...als je niks doet is die binnen 6 weken dood. Nou, dat valt mensen zo rauw op hun dak dat ze makkelijk vatbaar zijn voor het aanpakken van behandelmethoden waar ze voorheen wellicht wat sceptischer tegenover stonden. Maar ik heb nu al meerdere keren gezien dat honden die die 6 weken kregen op de uitzingmethode met prednison nog zo'n 4 á 5 maanden een goed leven hadden en zo ook diegene die een ideale kandidaat waren voor de chemokuur en die na 4 maanden doodziek zijn alsnog doogaan.
En ja nee, ik weet dat ze er zijn die nog langer goed geleefd hebben, maar ik krijg toch sterk de indruk dat dat meer geluk dan wijsheid is.
Hond van een vriendin heeft opspelnde uitzaaiingen in de keel, zou de kerst niet halen zonder behandeling (het was september)  Nou, het leven was simpel, man zonder werk, ploeteren om het eind van de maand te halen, dus chemo was een onbetaalbaar iets. Dus met pred naar huis. Ondertussen is het al ruimschoots pasen geweest en is ze er nog steeds. Inmiddels ook al weer minstens 2 maand volledig van de pred af.
Had ze chemo gehad was er wellicht gezegd, kijk, toch al ruim een half jaar ouder dan verwacht.
Door Martine-Tom
#2950580
Voor mij gaat het 3 bruggen tever, als een ander het wil prima hoor echt ieder zijn keus, maar voor mij, nee ik zou er niet aan beginnen, is het operabel dan gaat het eruit en daar houd het dan zo grofweg een eind bij op.
Kijk mocht de prognose met zeg 2 bestralingen zo zijn dat de hond/kat nog 10 jaar meekan word het wat anders, maar zonder 2 maanden en met 5 maanden vind ik dan toch te weinig, zeker omdat ze ook iedere keer narcose krijgen, je moet reizen met een ziek dier enz....hoe grijpt dat in in het kwaliteit van leven verhaal?
Dus nee, ik geloof echt niet dat ik het zou doen, ook niet bij jonge dieren...behoudens dus dat de prognose zou zijn dat ze volledig genezen zouden zijn...maar dat is volgens mij niet echt aan de orde  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door