Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Miriam en Django
#2949704
Ik heb 2 honden en 3 katten, mijn ouders hebben 1 pup van net drie maanden en 3 katten. 3 van onze katten hebben diarree gehad en 2 ook overgegeven, mijn hond heeft een paar dagen slijmerige diarree gehad, toen weer normale ontlasting, 1 dag diarree en nu 1,5 week prima ontlasting.
De pup van mijn ouders heeft een dag overgegeven en elke dag diaree, laatste dagen ook met bloed.

Ik verdenk ze heel erg van giardia, ontlasting is 3 dagen opgevangen en wordt morgen getest (van de pup)
Maar stel dat er giardia uit komt, mijn honden en katten hebben nu al ruim 1,5 week nergens last van. Heb ze ook op weerstandverhogers staan.

Is het nou zo dat een Giardia kuur sowieso nodig/slim is? Ook voor mijn dieren? Ivm herbesmetting van de pup ook? Of kan een hond de parasiet ook zelf kwijtraken? WAt is wijsheid?
Door Martine-Tom
#2949718
Daarover verschillen de meningen  :)
Voorheen was idd advies alle dieren te behandelen en volgens mij is het meest recente advies alleen de dieren met klachten te behandelen.
Zelf zou ik de dieren met klachten op de panacur zetten en de dieren zonder klachten een kuurtje diatomeeen aarde geven  :)
Gebruikersavatar
Door kiara
#2949833
Meestal helpt panacur niet uit eigen ervaring en die van mijn da
Giardia word resistent van de panacur
Gewoon geel simpel 3 weken diameeraarde ben je gelijk van alles af
Te bestellen bij de baroen is ook niet duur
Door Annemarie Rijnveld
#2949873
kiara schreef: Meestal helpt panacur niet uit eigen ervaring en die van mijn da
Giardia word resistent van de panacur
Gewoon geel simpel 3 weken diameeraarde ben je gelijk van alles af
Te bestellen bij de baroen is ook niet duur
heb jij de kuur 3 weken gedaan en daarna stop? ik 90 dagen :-X
Gebruikersavatar
Door kiara
#2949898
Toen missy mijn sintje daadwerkelijk giardia had heb ik het ook 3 maanden gegeven maar als het niet echt aangetoond is dan zou ik 3 weken doen voor de zekerheid
Ben nu ook 3 weken bezig , dat die ik zo 2 keer per jaar
Ik voorkom liever als dat ik weer die narigheid krijg
En tot nu toe prettige bij komstigheid in het kippen hok gestrooid en effe afkloppen geen bloedluis dus ik ben jou Annemarie nog steeds dankbaar voor de tip en mijn da ook  ;)
Door Parelridder
#2949908
Ik neem met alle 3 mijn honden deel aan het spoelwormonderzoek te Utrecht. Bij twee van hen is een tot enkele keren giardia vast gesteld, welke klachtenvrij was en daarom niet behandeld is. Ik kopieer een stukje wat ik hierover in het spoelwormonderzoek-topic plaatste:
Parelridder schreef: Bij Maartje is giardia aangetroffen, dat leidde tot interessante info:

Indien Protozoën (Giardia) zijn aangetroffen kan dit twee dingen betekenen:
1.) Uw hond is gezonde drager en uitscheider van Giardia
2.) Uw hond maakt een Giardia infectie door en vertoont ziekteverschijnselen (voornamelijk: langdurig papperige ontlasting bij een verder fitte hond).

In geval van Giardia is er geen passage. Het is een normale eigen parasiet. Een pup zal zeker op onderzoek uitgaan en er zijn echt veel honden die Giardia als drager bij zich hebben (het giardia-vrij maken van de omgeving van een pup zal dus nooit lukken).

(...) Meestal is behandeling van een klachten vrije hond echt niet nodig.
Maartje was klachtenvrij, dus is niet behandeld. Er is bij Maartje sinds die tijd in geen van haar maandelijkse monsters nog giardia aangetroffen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2949909
Ja ik weet het heb er zat over gelezen maar geloof mij als je het een keer zo heftig heb meegemaakt als ik hier ben je wel genezen
En de diameeraarde kan totaal geen kwaad al zou je het altijd geven
Ik was toen enorm geschrokken
Door Annemarie Rijnveld
#2950043
kiara schreef: Toen missy mijn sintje daadwerkelijk giardia had heb ik het ook 3 maanden gegeven maar als het niet echt aangetoond is dan zou ik 3 weken doen voor de zekerheid
Ben nu ook 3 weken bezig , dat die ik zo 2 keer per jaar
Ik voorkom liever als dat ik weer die narigheid krijg
En tot nu toe prettige bij komstigheid in het kippen hok gestrooid en effe afkloppen geen bloedluis dus ik ben jou Annemarie nog steeds dankbaar voor de tip en mijn da ook ;)
ah ok, dus toch ook 3 maanden...dank je!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door