Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2948902
Even voor de zekerheid... MDM (konijn) is toch enkel gemalen spiervlees? Of is het met karkas vermalen? Zit nu te ontdooien namelijk en ik wilde even écht zeker weten dat ik het als spierporties moet portioneren....
Gebruikersavatar
Door Hope
#2948906
Het is spiervlees, maar ik vind de kwaliteit ronduit slecht.
Het "vlees" wordt van de botten gespoten. Het is dus echt vliesvlees.
Ik voer het maximaal eens per 14 dagen omdat het naar mijn idee veel minder voedingsstoffen bevat dan goed spiervlees.
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2948908
Bedankt, dan doe ik het onder spiervlees. Ik heb nog zat ander aanbod dus wordt genoeg afgewisseld, alleen moeten ze nog echt leren kluiven en kauwen dus dit gemalen spul is perfect voor mijn beginnende barfhondjes.
Door bloemetje
#2949657
Hope schreef: Het is spiervlees, maar ik vind de kwaliteit ronduit slecht.
Het "vlees" wordt van de botten gespoten. Het is dus echt vliesvlees.
Ik voer het maximaal eens per 14 dagen omdat het naar mijn idee veel minder voedingsstoffen bevat dan goed spiervlees.
Ik vind t echt heel erg tricky heb analyses gezien van kipmdm en dat bevat wel degelijk veel calcium. Ik heb dit vaker geroepen en men heeft me verzekerd dat t ok is. Maar jullie snappen vast mijn bedenkingen.  ;) al geloof ik wel dat degene die t haalt zijn huiswerk echt wel doet.
Idd akwaliteit is t sowieso niet. Mdm blijft rest natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door pike
#2949684
Lothlórien schreef: Bedankt, dan doe ik het onder spiervlees. Ik heb nog zat ander aanbod dus wordt genoeg afgewisseld, alleen moeten ze nog echt leren kluiven en kauwen dus dit gemalen spul is perfect voor mijn beginnende barfhondjes.
Het is geen gemalen spul. Het restvlees wordt onder druk van het bot gescheiden wat resulteert in een soort van pasta. Een structuurloos geheel.
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2949705
Oh, ik vond het er heel gemalen uit zien eigenlijk. Ook alle sliertjes ongeveer even lang.... vandaar.

Hoe dan ook, in de natuur eten ze ook niet alleen maar superkwaliteit spiervlees dus misschien vinden jullie het wel erg eigenwijs van me, maar ik vind er niets mis mee om juist ook af en toe dit spul incl. alle pezen en zenen en dergelijke te geven.
Ik heb van een flinke portie ook kleine gehaktballetjes gedraaid en die liggen nu in de dehydrator. De honden waarderen de geur erg, ze zijn onafscheidelijk van de dehydrator, hahaha!
Door Ruisje
#2949805
Het is nadat het van het bot gespoten is inderdaad een soort pasta. Maar die wordt nog eens gemalen om er beter uit te laten zien. ;)
Als het konijn mdm via Michiel is, zit er geen bot door. Ik heb 'm zelf ook een keer gehad en als spiervlees gegeven - geen probleem.
Echter, de katten vonden het minder, dus ik geef het niet meer.
Het is natuurlijk geen kwaliteits spiervlees, maar voor af-en-toe en zeker voor je beginnende barfers kan het prima. En je hebt gelijk, in het wild eten ze ook niet elke dag het beste stukje vlees. ;)

Edit: En voor gedroogde snacks lijkt het me het ideaal spul!! :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 29 jun 2014, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2949900
Ik kan je redenering volgen, en ik kan er niets op zeggen dat je het als snack zou voeren, maar echt als spiervlees heb ik toch mijn bedenkingen over.  Ze eten ook vliezen in de natuur, maar bij barf rekenen we die gewoon niet mee omdat er weinig toch geen voedingswaarde in zit.  Dat wil niet zeggen dat je ze zomaar in de plaats van spier kan geven.  Geef je dat als extra, geen probleem, maar spier hoort toch volwaardig spier te zijn.
In de natuurlijke situatie eten ze zowel goede als minder mooie stukjes vlees maar het vlees op zich van een natuurlijke prooi bevat veel meer goede zaken dan van de huidige prooien.  Als je nu vlies van haas zou voeren, en voor de rest ook heel veel mooi wildvlees, ik zou nog zeggen... Maar van gekweekte prooi zit je zowiezo al met minderwaardig vlees tov natuurlijke prooi, dus vind ik dat niet meer opgaan.  En zelfs wild is in deze tijden niet heiligmakend.  De omgeving ik zo vervuild dat ook wild daar last van heeft en dat is in de oorspronkelijke situatie niet het geval.
Je kan niet altijd teruggrijpen naar waar de hond of kat vandaan komt, want er is zoveel anders nu, maar als je gaat vergelijken is het ofwel tot het eind de lijn doortrekken, ofwel niet.  Je kan niet halverwege stoppen als het je uitkomt.  ;)
Door Martine-Tom
#2949929
@PoP, heb je gelijk in  :)
Voor mij zit er gevoelsmatig wel verschil tussen honden en katten, beiden zou ik het niet op al te regelmatige basis geven.....1 keer per 3 weken ofzo is meer dan zat, en idd voor snacks heel leuk! Maar voor honden heb ik er iets minder moeite mee dan voor een kat.
Als ik de lijn even doortrek  ;) Katten zullen niet zo snel een half vergane prooi opeten...een hond wel (Tom kwam gister nog met eendennek voorbij....geeeen idee wanneer ik dat voor het laatst gevoerd heb, maar hij liet het zich goed smaken  :-X) dus dan heb ik er toch echt iets minder moeite mee om die MDM te geven.
Blijft staan dat ik het idd ook een minderwaardig product vind, nog niet eens omdat het vlies is, maar ook omdat het gespoeld word en daarmee ook voedingsstoffen verdwijnen, dus én vlies, én spoelen...ik denk niet dat er nog heul veul voedingswaarde aan zit.
Wat dus voor zo af en toe niet erg is, wij eten ook wel eens friet tenslotte  ;) maar daar moet het voor mij dan wel bij blijven  :)
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2950046
pearlsofpassion schreef: situatie eten ze zowel goede als minder mooie stukjes vlees maar het vlees op zich van een natuurlijke prooi bevat veel meer goede zaken dan van de huidige prooien. 
Hmmm.... ook daar zou best een interessante discussie over op te bouwen zijn. Niet dat ik die discussie nu bewust opzoek en in de clinch wil erover, maar toch even mijn gedachten: in het wild worden niet de beste en mooiste prooien gevangen. Het zijn de zieke, oude en zwakke dieren die gevangen worden. Bij de vleesindustrie niet. Toegegeven: er wordt bij bio-industrie wel veel antibiotica gebruikt en de dieren hebben het over het algemeen niet zo heel best. Voor mij een reden om met ons hele gezin vegetariër te zijn. Maar voor de honden kan dit niet, dus krijgen ze vlees: liefst zelf geslacht of bio of oervoer, maar zeker ook uit de industrie. Zulke gefokte voedseldieren krijgen, hoe dieronvriendelijk gehouden ook, een volledig uitgebalanceerd dieet, mogen niet ziek zijn bij slachten en zelfs na het slachten wordt het vlees nog gecontroleerd.
Ik denk dus -en nogmaals, puur mijn eigen gedachten- dat het nog niet zo vanzelfsprekend is om te roepen dat datgene wat in het wild gegeten zou worden altijd beter is dan wat we ze zelf voorzetten van gefokte 'prooien'.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2950086
Lothlórien schreef: Hmmm.... ook daar zou best een interessante discussie over op te bouwen zijn. Niet dat ik die discussie nu bewust opzoek en in de clinch wil erover, maar toch even mijn gedachten: in het wild worden niet de beste en mooiste prooien gevangen. Het zijn de zieke, oude en zwakke dieren die gevangen worden. Bij de vleesindustrie niet. Toegegeven: er wordt bij bio-industrie wel veel antibiotica gebruikt en de dieren hebben het over het algemeen niet zo heel best. Voor mij een reden om met ons hele gezin vegetariër te zijn. Maar voor de honden kan dit niet, dus krijgen ze vlees: liefst zelf geslacht of bio of oervoer, maar zeker ook uit de industrie. Zulke gefokte voedseldieren krijgen, hoe dieronvriendelijk gehouden ook, een volledig uitgebalanceerd dieet, mogen niet ziek zijn bij slachten en zelfs na het slachten wordt het vlees nog gecontroleerd.
Ik denk dus -en nogmaals, puur mijn eigen gedachten- dat het nog niet zo vanzelfsprekend is om te roepen dat datgene wat in het wild gegeten zou worden altijd beter is dan wat we ze zelf voorzetten van gefokte 'prooien'.
Mwa...
In het wild krijgen dieren een uitgebalanceerd dieet, met precies datgene waar het dier voor gebouwd is en waar het behoefte aan heeft. Dat natte koeienkuil, snijmaïs en god mag weten wat er in de brok zit die veel dieren krijgen. Ik vind dat niet heel uitgebalanceerd.
Een ziek dier heeft over het algemeen in de vrije natuur nog wel gewoon mooi vlees. Van een longontsteking krijg je geen slechte botten, van urenlang stilstaan in een veel te klein hok wél. Het spiervlees van dieren in het wild heeft ook niet voor niets vaak een heel andere kleur. Het vlees is veel beter doorbloed door het vele bewegen wat bio-industriedieren gewoon niet kunnen. En die kleur is waarschijnlijk niet het enige verschil, het zal ook terug te vinden zijn in voedingswaarde.

Ik zou als ik de keus had toch liever kiezen voor het zwakste konijn van de wilde groep in het bos. Altijd gras gehad, kruiden, wortels van planten en gewassen, langzaam op kunnen groeien, sterke botten, veel goed doorbloedde spieren van al het bewegen. Lijkt mij beter dan het bio-konijn dat in een kooi heeft gezeten waar het amper zijn kont kon keren en alleen brokken te eten kreeg waar het zo hard mogelijk van groeide  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#2950167
Martine-Tom schreef: @PoP, heb je gelijk in  :)
Voor mij zit er gevoelsmatig wel verschil tussen honden en katten, beiden zou ik het niet op al te regelmatige basis geven.....1 keer per 3 weken ofzo is meer dan zat, en idd voor snacks heel leuk! Maar voor honden heb ik er iets minder moeite mee dan voor een kat.
Als ik de lijn even doortrek  ;) Katten zullen niet zo snel een half vergane prooi opeten...een hond wel (Tom kwam gister nog met eendennek voorbij....geeeen idee wanneer ik dat voor het laatst gevoerd heb, maar hij liet het zich goed smaken  :-X) dus dan heb ik er toch echt iets minder moeite mee om die MDM te geven.
Blijft staan dat ik het idd ook een minderwaardig product vind, nog niet eens omdat het vlies is, maar ook omdat het gespoeld word en daarmee ook voedingsstoffen verdwijnen, dus én vlies, én spoelen...ik denk niet dat er nog heul veul voedingswaarde aan zit.
Wat dus voor zo af en toe niet erg is, wij eten ook wel eens friet tenslotte  ;) maar daar moet het voor mij dan wel bij blijven  :)
Ik vind dat toch een ietwat vreemde vergelijking. Een eendennek, "over de datum", is in mijn ogen vele malen waardevoller dan mdm.

Maar goed, ik veroordeel niemand omdat hij mdm voert (of separator, baader, of wat dan ook of hoe het ook genoemd wordt). Dat moet men zelf weten natuurlijk. Ik vind wel dat men moeten weten wat het is, want ik heb hier wel gemerkt dat dat veelal niet helemaal duidelijk is. Een "soort van gehakt" vind ik bepaald geen goede omschrijving want gehakt is gemalen spiervlees en dat is mdm absoluut niet.
Door Martine-Tom
#2950174
pike schreef: Ik vind dat toch een ietwat vreemde vergelijking. Een eendennek, "over de datum", is in mijn ogen vele malen waardevoller dan mdm.

Maar goed, ik veroordeel niemand omdat hij mdm voert (of separator, baader, of wat dan ook of hoe het ook genoemd wordt). Dat moet men zelf weten natuurlijk. Ik vind wel dat men moeten weten wat het is, want ik heb hier wel gemerkt dat dat veelal niet helemaal duidelijk is. Een "soort van gehakt" vind ik bepaald geen goede omschrijving want gehakt is gemalen spiervlees en dat is mdm absoluut niet.
Ja, echt?  :o
Geen idee hoor, heb niet naar analyses ed gekeken, maar puur op gevoel had ik het idee dat verlies van voedingsstoffen in "natuurlijk gedroogd" botvlees wel hetzelfde zou zijn als gespoeld vlies/spiervlees.
Als het idd zo is dat die nek nog "beter" zou zijn als MDM...geloof niet dat ik het dan nog zou geven, anders dan als snack...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door