Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#2949257
Sissy heeft al geruime tijd irritatie tussen de voetkussentjes van haar linker voorpoot.
Het begon ermee dat ze af en toe kreupel liep en er aan begon te likken.
Het ziet er vochtig uit, met bobbeltjes en ook een klein kloofje. Ik heb er een poosje groene leem op gedaan, toen een poosje honing, en zelfs een poos hydrocortiderm. Niets blijkt te helpen. Ook heb ik een poos strooipoeder van Weleda gebruikt. Daar zit in: Talc, Arnica Montana, Callendula Officinalis, Echinacea augustifilia, Echinacea purpurea, Quartz. Het wordt gebruikt voor de verzorging van babynaveltjes. Het is daar ook nog niet mee over gegaan, maar het wordt dan in ieder geval niet erger. Ze draagt al enkele weken een muilkorfje als ik ze niet in de gaten kan houden, zodat ze niet meer likt. Ze hoeft echter maar een minuutje de kans te krijgen om tóch even te likken en we zijn meteen weer terug bij af.
Vandaag wilde ik proberen om 1x dgs. het voetje 5 á 10 minuutjes te baden in een sopje van badedas (zou volgens een da hier, heel goed zijn) en gebruik weer de poeder van Weleda om het droog te houden. Omdat het voetje kennelijk heel gevoelig is kan ze er niet mee over ruw terrein lopen, zodat ik nu hondenschoentjes voor haar heb aangeschaft waardoor ze in ieder geval lekker mee naar buiten kan.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt en misschien een tip hoe het beter gemaakt kan worden?
Heb ook al aan een bezoek aan een dermatoloog zitten denken, maar ben nogal huiverig voor dierenartsen wegens véél meer negatieve ervaringen dan positieve.
Laatst gewijzigd door doranto op zo 29 jun 2014, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2949275
Is het tekens dezelfde plek?
Dan zou er ook iets in kunnen zitten zoals een grasaar.

Ik heb zelf een hond met regelmatige tussenteen ontsteking, maar die wisselt wel eens van poot. Is ook eentje met slechte huid dus dat hangt samen.

Weet niet wat het bij jou hond is.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2949287
Kaio schreef: Is het tekens dezelfde plek?
Dan zou er ook iets in kunnen zitten zoals een grasaar.

Ik heb zelf een hond met regelmatige tussenteen ontsteking, maar die wisselt wel eens van poot. Is ook eentje met slechte huid dus dat hangt samen.

Weet niet wat het bij jou hond is.
Ik denk zelf dat het misschien een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er ooit iets ingezeten heeft, een klein doorntje ofzo, en dat ze dat eruit heeft gelikt en toen is blijven likken waardoor nu mogelijk nat-eczeem is ontstaan. Ik heb niet het idee dat er nu nog wat in zit. Heb net een 10% oplossing van biologische kokosolie en teatree gemaakt. Dat wilde ik nu gaan proberen.
Tips zijn echter welkom voor het geval dat ook niet blijkt te werken!
Laatst gewijzigd door doranto op zo 29 jun 2014, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2949289
bosnimf1976 schreef: Cortavance spray??
Heb reeds hydrocortiderm geprobeerd, zonder succes. Wil nu echt iets genezends proberen en niet alleen de symptomen onderdrukken.
Laatst gewijzigd door doranto op zo 29 jun 2014, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2949309
Liep ze kreupel door de irritatie of is ze gaan likken omdat ze pijn heeft/had en daardoor de irritatie is ontstaan? Honden gaan ook likken omdat ze pijn hebben om het lichaamseigen morfine,kan ff niet op naam komen,aan te maken.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2949325
Is ze kreupel gaan lopen omdat ze pijn heeft/had of is ze door de irritatie kreupel gaan lopen? Honden likken vaak aan hun poten/tenen wanneer ze pijn hebben om het lichaamseigen morfine,endorfine, aan te maken.
Door Parelridder
#2949333
Een nestbroer van mijn Maartje had steeds ontsteking tussen zijn teentjes, liep er ook mank van. Het leek om verschillende redenen m.i. op een allergische reactie, maar de oorzaak is nooit duidelijk geworden. Het voetje is op vele (milde) manieren behandeld, maar tenslotte succesvol met Surolan ('oorzalf'). In Surolan zit óók antibioticum, dus toch net even anders dan de hydrocortiderm. Het neemt natuurlijk niet de oorzaak weg, maar bij dat broertje van mijn Maartje is het na de Surolan zo lang als ík weet (in ieder geval láng, waarschijnlijk blijvend) weg gebleven. Het leek dus 'slechts' door te blijven rommelen doordat het nooit helemaal verholpen was geweest.
Wat de schoentjes betreft: ik zou liever kiezen voor dikke baby badstofsokjes, als dat ook een optie is op dat terrein. Hondenschoentjes zijn zweterig t.g.v. het materiaal, daardoor zal ze precies daar waar het steeds gaat smetten nat worden tijdens wandelen.

Ik ben jaren geleden met mijn kat naar een dermatoloog geweest. Ze werkte toen in zowel Amsterdam als Utrecht. Ik heb met haar geen nare of rare dingen mee gemaakt, ze heeft goed mee gedacht, de verschillende opties besproken en ook toegelicht waarom sommige dingen onmogelijk waren. En de poes is weer opgeknapt :) Ik kan me de naam van de dermatoloog niet 1,2,3 herinneren, maar als ik 'm weer zie, zal ik 'm volgens mij wel herkennen. Een paar jaar geleden werkte ze er nog (heb ik toen voor iemand anders eens opgezocht). Dus mócht je er eens heen willen, dan zoek ik met alle plezier voor je op of ik haar nog kan vinden ;)

Beterschap!!!
Gebruikersavatar
Door doranto
#2949382
Radja schreef: Liep ze kreupel door de irritatie of is ze gaan likken omdat ze pijn heeft/had en daardoor de irritatie is ontstaan? Honden gaan ook likken omdat ze pijn hebben om het lichaamseigen morfine,kan ff niet op naam komen,aan te maken.
Ja, dat is een beetje het kip-en-ei verhaal. Dat zou ik niet weten.
Nú likt ze waarschijnlijk omdat door het likken een soort nat eczeem is ontstaan.
Laatst gewijzigd door doranto op zo 29 jun 2014, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2949393
Parelridder schreef: Een nestbroer van mijn Maartje had steeds ontsteking tussen zijn teentjes, liep er ook mank van. Het leek om verschillende redenen m.i. op een allergische reactie, maar de oorzaak is nooit duidelijk geworden. Het voetje is op vele (milde) manieren behandeld, maar tenslotte succesvol met Surolan ('oorzalf'). In Surolan zit óók antibioticum, dus toch net even anders dan de hydrocortiderm. Het neemt natuurlijk niet de oorzaak weg, maar bij dat broertje van mijn Maartje is het na de Surolan zo lang als ík weet (in ieder geval láng, waarschijnlijk blijvend) weg gebleven. Het leek dus 'slechts' door te blijven rommelen doordat het nooit helemaal verholpen was geweest.
Dank je wel voor de tip. Ik wacht even af wat de zalf die ik nu heb gemaakt doet. Werkt dat niet, dan is het zeker het overwegen waard!
Parelridder schreef: Wat de schoentjes betreft: ik zou liever kiezen voor dikke baby badstofsokjes, als dat ook een optie is op dat terrein. Hondenschoentjes zijn zweterig t.g.v. het materiaal, daardoor zal ze precies daar waar het steeds gaat smetten nat worden tijdens wandelen.
Badstof sokjes is in de bossen niet echt een optie denk ik. De schoentjes die ik heb zijn de zomerschoentjes van Neo-Paws. Die zijn vrij luchtig. Maar om te voorkomen dat het voetje toch zou kunnen gaan zweten (het zooltje van de schoen is van rubber), doe ik onder het voetje eerst een paar keer dubbelgevouwen tork-papier. Bovendien heeft ze de schoentjes nooit langer dan een uurtje achtereen aan.
Parelridder schreef: Ik ben jaren geleden met mijn kat naar een dermatoloog geweest. Ze werkte toen in zowel Amsterdam als Utrecht. Ik heb met haar geen nare of rare dingen mee gemaakt, ze heeft goed mee gedacht, de verschillende opties besproken en ook toegelicht waarom sommige dingen onmogelijk waren. En de poes is weer opgeknapt :) Ik kan me de naam van de dermatoloog niet 1,2,3 herinneren, maar als ik 'm weer zie, zal ik 'm volgens mij wel herkennen. Een paar jaar geleden werkte ze er nog (heb ik toen voor iemand anders eens opgezocht). Dus mócht je er eens heen willen, dan zoek ik met alle plezier voor je op of ik haar nog kan vinden ;)
Als dat nodig mocht zijn kom ik daar t.z.t. graag op terug.  :)
Parelridder schreef: Beterschap!!!
Dank je wel  :-*
Door miik
#2949394
Mijn Mickey is heel erg allergisch voor granen... Als zij iets verkeerds eet, dan krijgt ze daar gelijk last van...
Met als gevolg jeuk, en geirriteerde huid tussen haar tenen, daar gaat ze dan aan likken en dan is het mis !  Het zou dus kunnen dat het probleem van jouw hond ook in de voeding  ligt - of een andere allergie.

Een aantal tips die bij mijn Mickey helpen:
- absoluut GEEN granen !!! Dus geen brokken, geen snacks, geen broodkruimels, etc etc...
- likken 200% voorkomen, dus kraag om, muilkorf, sokjes aan, etc etc.
- pootjes droog houden, dus tijdens het wandelen schoentjes/sokjes aan, evt bij thuiskomst droog fohnen
- van binnen uit helpen, door regelmatig kuurtje groene leem door het eten, en regelmatig probiotica kuurtje
- als de huid echt kapot is, dan smeer ik er honingzalf op tot de huid rustig/rose is, daarna stop ik, ook als het nog niet dicht is, want het moet dan echt opdrogen- de zalf houdt het nat en vochtig en dat wil je juist niet.
- als de jeuk te heftig is evt een kuurtje prednison om de jeuk (en dus het likken ed) te doorbreken. Maar met bovenstaande is dit gelukkig al ruim 2 jaar niet meer nodig geweest...

Misschien heb je er wat aan !
Gebruikersavatar
Door winni
#2949398
Ziva heeft hier ieder jaar een paar maanden rond de zomer last van.
Waarschijnlijk door een bepaalde grassoort.
Als ik het te laat opmerk, en het is al zwart tussen d'r tenen, smeer ik er surolan (oorzalf) op. Dit is het enige waar ik die zwarte korsten mee weg krijg.
Met weken in de Biotex kreeg ik het niet weg.
Daarna een paar maanden iedere dag sudocreme. Over een poosje is het weer voorbij....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door