Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lillebill
#2946966
Helaas gister het bericht gekregen dat mijn hond (Podenco Ibicenco uit t asiel )van 3 jaar HD heeft. Wij zijn er achter gekomen omdat hij aan 1 achterpoot minder gespierd was.
Ik ben toen naar een Orthomanueltherapeut gegaan om dit is te laten bekijken.
Deze merkte op dat zijn heupen niet helemaal goed stonden en dat ze te veel ruimte voelde. IK heb toen foto's laten maken.
Daaruit blijkthelaas dat het om HD gaat.
Gelukkig heeft hij er nog geen erge last van(scheven bespiering komt vermoedelijke door een wervel in de rug die scheef stond) Dus op advies van de DA nog geen pijnstillers. Verder het advies kwa bewegen, kreeg ik de tip om HD-brokken? te voeren. Nou dat wil ik liever niet want ik voer KVV en af en toe een lekker hapje BARF. Nou ben ik benieuwd wat voor supplementen ik kan toevoegen aan het KVV om artrose tegen te gaan en de heupen soepel te houden.

Heeft iemand tips??

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2946973
Tip: ga naar een goede orthopeed en laat beoordelen of je hond geopereerd moet en kan worden.

Wat je neerschrijft is bijna ons verhaal, met als verschil dat Oscar zijn slechtste heup ging ontzien met snel wegrennen. Dan hield hij die poot even in de lucht en dat viel op. Hij was toen drie en ik kreeg eerst het advies om hem met supplementen aan de gang te houden. Verder laten kijken door een orthopeed en die gaf aan dat Oscar een prima kandidaat was voor een bekkenkanteling. Dat was een dure en heftige operatie, met pittige revalidatie in de hydrotrainer. Maar ook met een hele goede prognose. Dus hebben wij daarvoor gekozen. Oscar loopt nu als een zonnetje, alleen bij hele pittige belasting ontlast hij zijn slechtste heup ietsje. De prognose is heel goed, Oscar kan nu in principe pijnvrij oud worden.

Ik weet natuurlijk niet of het voor jou hond een optie is. Zowel medisch, maar qua financiën en revalidatie. Het is echt niet niks. Maar ik geef het je wel mee, want als ik zie hoe goed Oscar het nu doet, was het voor ons wel de moeite waard.
Door Simone V
#2946996
Onze hond heeft ook HD, met (lichte) artrose dus zij kwam niet in aanmerking voor een operatie helaas. Zij was 1 jaar toen we erachter kwamen. Wij hebben haar bespiering verbeterd door hydrotherapie en zij krijgt sindsdien dagelijks glucosamine, visolie en later heb ik daar ook nog MSM aan toegevoegd. Ze doet er heel goed op, heel af en toe dat we haar een pijnstiller moeten geven, maar dat is sporadisch.

Als jouw hond nog geen artrose heeft, zou ik zelf een operatie laten doen! De kans dat je hond daardoor pijnvrij oud kan worden, zou mij heel veel waard zijn. Mijn hond heeft momenteel geen pijn, maar die supplementen helpen daarbij. En we laten haar veel zwemmen, gelukkig vindt ze dat ook leuk, maar dat houdt de bespiering goed op peil.
Als Sita ouder wordt, zal het voor haar toch moeilijker worden dan Oscar van Kaela. Dus voor mij zou het een makkelijke keus zijn. (de hydrotherapie was ook niet gratis zeg maar).
En o ja, blijf lekker KVV geven en geef die supplementen er los bij! Altijd beter dan een brok waar die supplementen in zitten.
Door Lillebill
#2947020
helaas is er in 1 heup al artrose dus een operatie kan helaas niet:( Anders had ik dat zeker willen proberen.
Hydrotherapie ben ik ook voor aan t kijken.. Maar hij haat maar dan ook echt haat water. Gaat er zelfs niet eens met een voetje in. Hij heeft een behoorlijk trauma met mensen dus wil hem ook niet teveel dwingen. Maar ga kijken of ik in t water lopen rustig op kan bouwen en wie weet is het dan wel een idee voor de toekomst.
Glucosamine van welk merk gaf jij? en vis olie iedere dag? Zalm olie?

Bedankt alvast voor de reacties!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2947025
Hydrotherapie was voor ons niet zwemmen, maar lopen op een lopende band in het water. De hond gaat de bak in zonder water en het water komt heel langzaam omhoog. Oscar haat water ook. Natte tenen is voor hem de max, hij vindt het drie keer niets. Maar dit accepteerde hij prima. Het grote voordeel hiervan ten opzichte van vrij zwemmen (wat ook heel goed is hoor), is dat je heel veel controle hebt over de beweging in het gewricht. Het dwingt de hond grotere stappen te nemen en je kunt heel precies bepalen hoe intensief een sessie is. In het begin liep hij alleen maar, op het laatst draafde hij een flinke tijd en dan was hij heel erg moe.



Wij geven Oscar doils joint olie en phytonics joint comp ter ondersteuning. Eigenlijk meer vanwege slijtage in zijn rug, maar voor zijn heupen is het ook niet slecht.
Door Lillebill
#2947031
Hydrotherapie klinkt heel goed inderdaad. Ik ga eerst het wennen aan water opbouwen en daarna ga ik het zeker proberen.
Fijn dat het met jouw hond nu zo goed gaat!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2947035
Dank je!

Nog een kleine aanvulling: dat wennen aan het water gebeurd ook bij de sessies. Het filmpje is van een van de laatste sessies. Vanwege Oscars angst voor water heeft het een keer of 3 geduurd voordat het water hoger dan zijn voeten kwam. De eerste keer heeft ie helemaal droog gelopen en is alleen op het eind iets water toegevoegd zodat de loopband nat werd. En eigenlijk moest het op het eind nog iets hoger, maar dat vond Oscar duidelijk te naar en hebben we daarom niet gedaan. Dus daar wordt echt wel rekening mee gehouden (ik neem in ieder geval aan dat anderen dat ook doen!).

Sterkte met jou hond, hopelijk helpen de suggesties hier.
Door Lil
#2947037
Ik zou een goed product met glucosamine + chondriotine + msm geven. Kan in 1 product, gemakkelijker dan 3 losse producten.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2947038
Lillebill schreef: en wat is MSM?
Als je bij google kijkt vind je veel over msm, staat zelfs een kopje bij met precies jou vraag en daar wordt het goed uitgelegd! Het is een natuurlijke pijnstiller.
Door Cindy de Wolf
#2947040
Hier 2 honden met HD. 1 is ze geopereerd aan een dubbele bekkenkanteling in zijn eerste levensjaar, revalidatie zonder hydrotherapie, is nu ruim 9 jaar geleden.

En Terry heeft een kunstheup gehad met 5 jaar en is ruim 13,5 geworden. Onze Terry http://www.dierenkliniekeersel.nl/opera ... inmenu-46/

http://www.biomedtrix.com/u_hip.php

Beide honden hebben een meer dan bovengemiddeld leven (gehad) en beide zijn niet ontzien na herstel. Herstel is bij de bekkenkanteling vele male pittiger dan bij de kunstheup. Bij de kunstheup is het met name operatiepijn.
Beide operaties zijn zeer prijzig dus je moet dat er wel voor (over) hebben.

Verder goede bespiering, blijven bewegen en een goed glucosaminesupplement doen wonderen. Ik gebruik Cortaflex.

O enneh beide operaties worden ook uitgevoerd als er al iets artrose is, zeker een kunstheup kan gezet worden bij een artrotische heup. Bel Maarten anders zelf even, hij heeft telefonisch spreekuur ma, di en do van 08.00-08.30.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op di 24 jun 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#2947075
de hydrotherapie was bij ons ook: eerst in een tank op een lopende band gaan staan en dan werd het water langzaam in de tank gevuld. Daarna laten ze die band draaien op verschillende tempo's. We hebben 10 sessies gedaan en nu houden we de bespiering bij dmv zwemmen.
Ik geef glucosamine van Cosequin, die bestel ik in Amerika. Visolie ben ik nu nog aan het uitvogelen welk merk ze geen jeuk van krijgt. En dan geef ik visolie met omega 3. Op de dagen dat ze vis krijgt, geef ik geen olie. Geef liefst visolie dan zalmolie. Zalmolie kan vervuild zijn.
MSM heb ik ooit vn Lil een hele mooi link doorgestuurd gekregen over de werking daarvan (maar die heb ik niet meer, lil misschien nog wel???). Het is idd een natuurlijke pijnstiller die we voornamelijk in de winter (met vrieskou) nodig hebben. Maar ja, het werkt zo goed, ze krijgt het het hele jaar door  :biggrin2:
Sterkte met je hond!
Door BSS
#2947127
Nadat er bij Balou HD was geconstateerd (HD-D, naast ED 1/1 en PL 1/1) ben ik met hem gaan zwemmen bij het Natte Neuzen Bad in Waskemeer. Dat is geen officiële hydrotherapie, maar wél zwemmen in verwarmd water. Omdat Balou geen vreemden in z'n nabijheid accepteert was gewone hydrotherapie voor hem geen optie. Voor ons was Waskemeer een uitkomst. Hij durfde vóór die tijd eigenlijk niet echt te zwemmen, maar is inmiddels een echte waterrat.
Door Lil
#2947324
Ik heb een andere computer dus geen link meer. Maar de topics in medisch worden dacht ik niet weggegooid en zou met de zoekfunctie gezocht kunnen worden.
Door madrike
#2947342
Mijn vorige hond had HD in de ergste vorm.
Toen ze anderhalf jaar oud was was haar rechterheupkop al vierkant
De DA heeft toen een heupkopresectie uitgevoerd. (kan alleen bij jonge honden die niet te zwaar zijn)

Na deze operatie moesten we met haar gaan trainen om een goede spieropbouw te krijgen (er was immers geen heupkop meer)
Eerst aangepaste fysio en daarna moesten we haar iedere dag 2 x 10 min in gestrekte draf ( de overgang tussen gewoon lopen
en hardlopen waarbij de pootjes maximaal uit elkaar gezet worden) naast de fiets laten lopen.
( Deze hond wilde zelfs niet met haar tenen het water in. Liep zelfs om de kleinste plas water heen)
Ook kreeg ze Dog Mobility (Samenstelling: Glucosamine (sulfaat), MSM, Chondroitine sulfaat,Ascorbine zuur, Aroma.)
Ze heeft daarna nog 9 jaar pijnvrij rondgelopen (zonder pijnstillers!) totdat ze helaas aan een maagtumor overleed.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door