Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BSS
#2946553
Afgelopen vrijdagnacht heeft de Grote Zwitserse Sennenhond die ik in opvang heb, een maagkanteling gehad. Gelukkig was ik er op tijd bij en dankzij een spoedoperatie, waarbij de milt is verwijderd en de maag is vastgezet, heeft hij het overleefd. Hoe zit het nu met de kans op herhaling? De één zegt dat een hond die eenmaal een maagkanteling heeft gehad, er makkelijker weer een kan krijgen. De ander gaat er van uit dat dit niet meer mogelijk is zodra de maag is vastgezet. Wat is jullie ervaring?
Door Lizzy
#2946718
Ik ben bang dat ik vrij veel honden ken waarbij de maag vast is gezet en er toch nog een tweede kanteling kwam. Maar ja goed, zo ken ik er ook zat die nog jaren hebben geleefd na deze operatie. Ik vrees dat het vrij onzeker is.....
Door BSS
#2946774
Lizzy schreef: Ik ben bang dat ik vrij veel honden ken waarbij de maag vast is gezet en er toch nog een tweede kanteling kwam.
Balen..... had graag wat anders gehoord...... ??? Dit akkefietje zal zijn kansen op een herplaatsing in ieder geval niet positief beïnvloeden. Naja, de milt (die ontzettend groot was) is er in ieder geval uit, die kan niet meer om de maag heen gaan draaien. Dan maar gewoon ouderwets duimen draaien en hopen dat het niet nogmaals gebeurt.
Door eelke
#2946822
1eboa schreef: Kan je preventief een maag vast laten zetten?
gr Boa
Ja dat kan.
Skyline schreef: Waarom zou je dat willen doen?
Wordt volgens mij vooral gedaan bij honden die een diepe borstkas hebben, en toch al onder het mes gaan.
Als het iets oplevert, en weinig extra risico / last geeft voor de hond, zou ik er ook wel over nadenken hoor, als ze toch onder zeil moeten voor iets. Maar heb geen idee hoe heftig die ingreep is. 
Door BSS
#2946823
Weet niet meer bij welk(e) ras(sen) het was, maar daar is het eerder regel dan uitzondering dat wanneer de hond toch al een operatie moet ondergaan rondom de maag/buik, dat ze de maag dan gelijk preventief vastzetten. Vraag me alleen af of dat dan écht zinvol is, als een vastgezette maag alsnog later kan gaan kantelen.
Door 1eboa
#2947086
ik ken iemand die heeft zijn hond, een Boerboel (hoe je het ook schrijft) aan verloren en heeft ergens gelezen dat het preventief gedaan wordt.
Zij is dus informatie aan het zoeken.
gr Boa
Door ChantalKrijn
#2947117
eelke schreef: Ja dat kan.

Wordt volgens mij vooral gedaan bij honden die een diepe borstkas hebben, en toch al onder het mes gaan.
Als het iets oplevert, en weinig extra risico / last geeft voor de hond, zou ik er ook wel over nadenken hoor, als ze toch onder zeil moeten voor iets. Maar heb geen idee hoe heftig die ingreep is.
Zelfs als de maag vastgezet wordt kan het idd gebeuren. En vaak scheurt die maag in zijn draai dan ook gezellig andere dingen mee  :(
Door BSS
#2947126
Het vastzetten van de maag op zich is geen grote klus, als de buik toch al open ligt voor iets anders. Maar als je het preventief laat doen blijft de milt (neem ik aan) gewoon zitten en van wat ik van mijn DA heb begrepen is die milt toch wel een aanvullend probleem als er een kanteling plaatsvindt. Bij Aykos zat het behoorlijk om elkaar heen gedraaid en was de milt absurd groot. Vraag me dus af in hoeverre het preventief vastzetten van de maag zin heeft als de milt dan gewoon blijft zitten.

(PS: heb even overwogen om de milt mee te nemen en in de droger te gooien, maar terwijl ik het daar met de DA over had bedacht ik mij dat dat toch wel wat absurd was)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door