Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cavaliers-Lokeren
#2945962
Merel, een Vlinderhondje en teefje, is nu 9 maand en sinds 7 maand bij ons.
Ze weegt ongeveer 3 kg
Sinds de eerste dag overgezet op KVV, duck lam en rijst en soms pens compleet van smuldier. (Zoals onze twee Cavaliers)

Wij voorzien 50 gram in de ochtend alsook in de avond.
Doch regelmatig eet ze dat niet volledig op.
2% van het lichaamsgewicht is 60gr
5% is 150 gram
7% is 210 gram
Ze is normaal, niet dik of, actief.

De percentages voeding zijn een richtlijn dat weet ik; maar aangezien ze eerder aan de 2 a 3 % van het lichaamsgewicht zit denk ik dat ze soms iets te weinig eet daar men voor kleine rassen tot 7% aangeeft.

Daar dit mijn eerste Vlinderhondje is, graag even advies van mensen die ervaring hebben met dit ras en KVV.
Door suzanne 1
#2945976
Je vlinder ziet er dus prima uit, niet te dik en niet te dun. Dan krijgt ze dus genoeg binnen met de hoeveelheid die ze eet.
En bedenk wel. 2% is 60 gram PER DAG.  Je geeft haar 2x 50 gram dus dat is al meer dan 3%. Ik zou me dus geen zorgen maken over de hoeveelheid. Dat geld eigenlijk voor elke ras......als ze niet te dik zijn en te dun dan voer je genoeg.
Je kunt wel iets minder gaan voeren zodat ze wel alles opeet. Vaak als je net iets minder voert als dat de hond wil eten worden ze ook iets gretiger en eten ze wel alles op. Bijvoorbeeld 90 gram per dag (dus 45 s ochtends en 45 s avonds. 90 gram is precies 3%)
En houdt er rekening mee dat ze misschien binnenkort wel loops moet worden......dan willen veel teven nogal eens mutsen met hun voer. En dan dus nog minder gaan eten.
Mijn pyr heeft als puber (ong 10 maanden oud) het gepresteerd om 2 weken! niet te eten, toen 1 dag wel en toen weer 5 dagen niet. En hij had nog steeds energie voor 10....wel graatmager natuurlijk maar voor de rest geen centje pijn. En dat is heel naar om bij je eigen hond te zien dat ze niet eten.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2947923
Hallo, hier drie vlinders in huis. En alle drie eten ze KVV met zo nu en dan een karkas of een nek of iets dergelijks.

Boris (6.7KG) eet 120 gram per dag
Femke (3.8KG) eet 85 gram per dag
Charlotte (2.9KG) eet 90 gram per dag
Nu is Charlotte een kleine druktemaker en beweegt veel op een dag met heen en weer rennen waar ze maar kan.
Boris en Femke doen geen stap teveel.

Nu lees ik bij jou dat Merel niet altijd haar portie op eet.
Is dat nu of was dat altijd al?
Als ze hier niet eten, dan haal ik het na een kwartier weg en krijgen ze het een paar uur later weer aangeboden.

Wanneer Charlotte loops is geweest dan eet zij 9 weken slecht.
Misschien is dat bij Merel toevallig ook het geval?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door