Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Pluto
#2944944
http://www.nu.nl/binnenland/3808337/ict ... -euro.html


Ik begrijp dat overheidsorganisaties log en traag kunnen zijn en dat je niet altijd de beste mensen kunt verleiden tot werk in de publieke sector. Maar de laatste jaren stapelen de voorbeelden zich wel meer en meer op.

Dit is dus ook weer een put waarin we geld hebben gekieperd wetende dat de put nimmer gedempt zou worden.

In mijn eigen vakgebied speelt de ellende rondom de verplichte Boordcomputer Taxi. Ook in dat traject laat de overheid steken vallen en houdt vervolgens halstarrig vast aan onredelijke deadlines en voorwaarden.


Jammer.....
#2944969
En ik hoorde laatst ook nog dat er helemaal geen sancties volgen voor al die ict-missers.
Ze verprutsen de opdracht en laten de opdrachtgever/overheid met een onwerkbaar systeem achter, en toch worden ze gewoon betaald  :o
Door de belastingbetaler uiteraard  :-X
#2944984
Pluto schreef:
In mijn eigen vakgebied speelt de ellende rondom de verplichte Boordcomputer Taxi. Ook in dat traject laat de overheid steken vallen en houdt vervolgens halstarrig vast aan onredelijke deadlines en voorwaarden.

Ik heb nog niemand iets positiefs horen zeggen over doe boordcomputer. Hij werkt ook vaak niet en piept de hele tijd, dus dat snap ik wel. En daarnaast zijn alle oude dingen, meters enzo, nog steeds in gebruik. Ik vind het al irritant om te wachten tot alles aanstaat en ongesteld is, laat staan als je het de hele tijd moet doen.
#2945004
fem fatale schreef: Ik heb nog niemand iets positiefs horen zeggen over doe boordcomputer. Hij werkt ook vaak niet en piept de hele tijd, dus dat snap ik wel. En daarnaast zijn alle oude dingen, meters enzo, nog steeds in gebruik. Ik vind het al irritant om te wachten tot alles aanstaat en ongesteld is, laat staan als je het de hele tijd moet doen.
An sich is het idee achter de BCT een prima plan. Door de papieren rittenadministratie en urenverantwoording te automatiseren komt er veel papieren rompslomp te vervallen en zou het werk een stuk eenvoudiger moeten worden. Maar als voorbeeld noem ik dat ik in 1999 een ' Taxipas'  moest halen omdat ' binnenkort'  alle taxi's zouden worden uitgerust met een computer die ik met die pas moest bedienen.....

Op het technisch vlak is een goed voorbeeld dat je volgens de huidige wetgeving voor elke software update met het voertuig naar een RDW erkend keuringsstation moet die ook gemachtigd zijn om de update uit te voeren. Deze update mag dan ook nog niet eens via WIFI maar moet middels USB-stick worden uitgevoerd.


Zo kunnen de taxiondernemers een hele lijst maken van nadelen van het apparaat die voordelig zouden kunnen zijn, ware het niet dat de oplegger van de BCT-plicht zelf dus in gebreke blijft en door vast te houden aan (onhaalbare en onredelijke) deadlines nu 2 van de 4 gecertificeerde leveranciers failliet zijn gegaan.

Een hoofdpijndossier waarop de verantwoordelijk staatsecretaris Mansveld nog wel even zal zitten.
#2945480
Weet je wat ik niet snap? Ik zit in de ICT in semi-overheidsonderdelen (gezondheidszorg). Daar worden door betrokken partijen gewoon contracten opgesteld met specificaties, eisen, aansprakelijkheid en boeteclausules. Dat is werkelijk niet mis hoor.
Waarom dat dan bij de "gewone" overheid niet zou kunnen, is me echt een raadsel.

Wat er -als keerzijde van de medaille- wel vaak gebeurt, is dat de organisatie waar het project uitgevoerd wordt, zelf niet in staat is de verandering zo snel en adequaat door te voeren die de ICT verandering met zich meebrengt. Daarop wordt menig project uitgesteld, met hogere kosten als gevolg. Dat is dan niet zozeer aan de ICT-leverancier te wijten, maar worden de kosten (en het vingertje) wel op het "ICT-project" (aan)gewezen.

Ik hoop dat er inmiddels wat meer besef komt, dat een ICT project niet alleen maar een technisch feestje is. Het verwachtingsmanagement, en verandermanagement, timemanagement en communicatie zijn minstens net zo belangrijk.

Gut, laat ik daar nou best bedreven in zijn. En net als ZZP'er starten.  :biggrin2: :P
#2945497
Zoals Saskia ook zegt: het is niet alleen techniek. En naast de meetbare zaken, is er ook een aantal factoren wat het succes van een project mede kan bepalen. Sluit hierbij de menselijke factor niet uit (gunning, welwillendheid, bereidheid).

En niet alleen bij de overheid gaat het verkeerd, hoor... De overheid staat alleen in een schijnwerper en daarom valt het meer op. Ook bij het bedrijfsleven gaat het wel eens goed mis. Maar omdat de schaalgrootte bij de overheid heel anders is dan bij het gemiddelde bedrijf, is de impact ook vele malen groter.

En daarnaast kun je jezelf afvragen: Is het een ICT-mislukking of een besturings-fiasco...

De Belastingdienst heeft trouwens aangegeven in 2018 volledig digitaal te willen zijn... Ik houd mijn hart vast...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door