Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2944365
Hoi!
Ik ben een 23jarige meid woonachtig in Amsterdam die in augustus haar 1e noorse elandhond puppy genaamd Moose zal krijgen. Mijn tante heeft een hondje die BARF eet, en vandaar dat ik hier ben terechtgekomen.
Ik heb een aantal vragen m.b.t. barf bestellen/ophalen , hoe over te stappen van brok naar BARF, en wat te doen bij eventuele vakanties.

Ik heb een mooi dieet gevonden op deze site en deze een beetje aangepast, aangezien een haaskarkas waarschijnlijk iets te hard is voor een puppy. Aan mn tante laten zien, en die zei dat het er goed uitzag. Ik blij, zij blij, wij allemaal blij.

Probleem 1. Hoe kan ik een puppy die gewend is aan brok overzetten op BARF zonder te veel complicaties (lees diaré). M'n tante adviseerde om eerst een periode kvv te doen en dan over te stappen op BARF, dit klinkt zeer logisch, maar wat is jullie mening hierover? Hoelang zal ik de kvv periode doen (dacht zelf aan een maandje).

Probleem 2. Ik woon straks naast schiphol buiten A'dam west, heb geen auto, en zie dus geen mogelijkheid om BARF van een ophaalpunt op te halen. Mijn enigste vervoer is mn fiets of het ov, en dat bemoeilijkt het halen van 10kg+ rauw vlees behoorlijk. In het thread met barfers per regio, zag ik niemand staan die in A'dam West woont en waar ik dus wellicht een levering mee kan delen. Ik weet zelf ook niet of er slagers zijn in west waar ik wellicht vlees/karkassen etc. kan halen. Heeft iemand enig idee hoe dit is op te lossen?

Probleem 3. Hoe doen jullie het als jullie voor langere tijd (lees 1+ week) op vakantie gaan? Je kunt moeilijk een vriezer meenemen, en als de honden bij vrienden/familie verblijft kun je er ook niet vanuit gaan dat deze een vriezer over hebben voor de hond.

Bedankt!
Door Martine-Tom
#2944393
Welkom hier  :)

1: Zet je menu hier eens neer dan kunnen we makkelijker meedenken, je kan gewoon gelijk gaan barfen en beginnen met beginnersbot, diarree kan maar hoeft lang in alle gevallen niet zo te zijn  :)
2: Bedrijven als Caroba.nl en degomeat.nl die aan huis leveren (er zijn er meer hoor maar dit zijn de enige 2 die ik zo op kan lepelen  :biggrin2:).
3: Als je in nederland blijft, gewoon bij de supermarkt iets kopen (buitenland kan dat ook overgens) of kvv (Denk in nederland dan aan smuldier bijvoorbeeld of carnibest, ook redelijk goed verkrijgbaar) Frankrijk bijvoorbeeld kan je heel goed in supermarkten aan barfspul komen, en mocht je naar elders gaan zijn er altijd nog vriesdroog barf producten als bijvoorbeeld K9 te krijgen. Je zal zien dat dat best mee zal vallen en zeker voor een weekje hoeft het ook niet helemaal compleet te zijn hoor, dat overleven ze wel als er een week geen pens gegeten word bijvoorbeeld  ;)
#2944411
Spike is als pup begonnen met KVV. Na ongeveer een maand en half met barf begonnen. Voornamelijk kippenek, eendenek... 1 dag barf, 1 dag KVV langzaam overgeschakeld naar barf en de botten langzaam aangepast. Nu eet hij een volledig lamsribstuk heel rustig op.
Als je het rustig aanpakt en hem laat gewennen aan nekken - karkassen en botten is er geen probleem.
Nu schrokt hij niet en bijt alles goed kapot. Spike krijgt een mengeling van nekken (kip eend lam), vleugels, karkassen allerlei, ribben (in één stuk), kalfbeenderen
Ik woon in België en bestel het grootste deel bij Degomeat Nederland. Brengen alles keurig aan huis. Moet natuurlijk wel een grote vriezer hebben. Alles van de kip (nek-vleugels-organen en karkassen) alsook konijnen kan ik bij een lokale slachterij bij ons in de buurt krijgen.
#2944666
Menu pup 6kg 7% lichaamsgewicht

De pup krijgt 420 gr per dag en dit is 2940 gr per week
We verdelen dit naar de volgende verhoudingen:
45 % bevleesd bot                                1322 gr per week
25 % spiervlees                                      736 gr per week
10 % orgaan                                          294 gr per week
10 % pens                              294 gr per week
10 % groenten en aanvullingen          294 gr per week
100 %                                      2940 gr per week     

7 dagen bevleesd bot        189 gr per dag
4 dagen spiervlees                          184 gr per keer
3 dagen orgaan                                98 gr per keer
3 dagen pens                                    98 gr per keer
4 dagen groenten +                          98 gr per keer

Maandag 385g
189 gr kippen/eendennekken
98 gr orgaan (hart-lever-nier) van lam
98 gr pens rund

Dinsdag 471g
189 gr eendenkopjes
184 gr hertenvlees
98 gr groenten/yoghurt/ei

Woensdag 385g
189 gr kipkarkas
98 gr orgaan (hart-lever-nier) van lam/konijn
98 gr pens rund

Donderdag 471g
189 gr kip/eenden karkas/rug
184 gr rundvlees
98  gr groenten/yoghurt/ei

Vrijdag 385g
189 gr zalmkop
98 gr orgaan (hart-lever-nier) van lam
98 gr pens rund

Zaterdag 471g
189 gr konijnkarkas/rug
184 gr rundvlees
98 gr groenten/yoghurt

Zondag 471g
189 gr konijnkarkas
184 gr kopvlees lam
98 gr groenten/yoghurt/ei


De kvv waarmee ik zal beginnen is van lotgering. nu op zoek naar een groooote vriezer!
#2944863
Welkom hier!

Zelf zou ik proberen meer soorten vleesbot te voeren, je voert nu veel kip en eend. Lekker knaagwerk voor een pup zijn bijvoorbeeld kwartel en parelhoen. Haaskarkas is echt hard ja.

Een pup geef je het eerste jaar het best elke dag compleet, dus elke dag spiervlees, orgaan en vleesbot. Dan groeien ze gelijkmatiger op n blijft de ontlasting vaak beter. Zalmkop zou ik mee oppassen, eerder zou ik twee keer per week een visje als extra geven. Zalmkop kan heel flink laxeren, en zeker in combinatie met pens zou ik dat niet doen.

Ik bestel vrijwel altijd bij degomeat. Super service, ze brengen het keurig thuis (en ze zetten het zelfs voor je bij de vriezer als de dozen zwaar zijn) en nette prijzen.
Op vakantie kan je kvv geven, dat neemt minder ruimte in en dat hebben ze bij veel winkels tegenwoordig. Dierenwinkels maar ook bijvoorbeeld boerenbond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door