Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2944294
Hoi allemaal,

onze katjes Ien en Dien zijn geen moeilijke eters en eten eigenlijk praktisch alles (mits soms gemengd met iets wat ze lekkerder vinden). Ze eten gewoon zelf samengesteld, met af en toe ontveerde kwartel en hele vis. Nu zit ik eigenlijk met een vraag over de vakantie en ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Ik ga twee weken weg (of, 13 dagen) en ik heb de buurvrouw bereid gevonden om KVV te voeren. Ik zorg dat alles per kat per dag in een zakje zit, zij zorgt dat ze het op tijd krijgen. Voordeel is dat ze waarschijnlijk alles opeten, van vleesbot laten ze nog wel eens stukjes liggen, en de buurvrouw vindt levertjes en hartjes enzo nou niet echt prettig om te geven. Plus het is de buurvrouw dus ze kan nog eens terugkomen als ze niet thuis zijn (zijn buitenkatten en regelmatig de hort op).

Nu wilde ik van tevoren al beginnen met wat te wennen aan KVV, en aan één keer op een dag voeren. Ik wil namelijk niet van haar vragen om twee keer op een dag te voeren, met kans dat ze een van beide keren ook niet thuis zijn en dat ze dus drie keer heen en weer loopt en erom moet denken. Is dat haalbaar, één keer per dag? De portie kunnen ze wel aan, zeker KVV, dat kauwen ze zo weg, en het is maar tijdelijk. Wat vinden jullie?

En dan nog een vraag: hoe zet ik ze later weer terug op BARF? Ja gewoon weer geleidelijk, maar is de kans dat ze het dan niet meer hoeven groot? Want ik ben juist zo blij dat ze nou alles maar dan ook praktisch alles eten, en ik wil het niet straks allemaal kwijt zijn.. :-\

Tips?
Door Martine-Tom
#2944343
Met 1 keer per dag heb ik zelf niet zoveel moeite, en met terugzetten, ik zou ze gewoon weer barf aanbieden en zien hoe dat gaat, willen ze niet, iets kleiner knippen en denkelijk eten ze het dan wel weer, en dan dus gewoon weer opbouwen naar hele stukken.
Maar ik denk dat als het nu probleemloze barfers zijn dat dat niet zoveel moeite gaat kosten  ;)
#2944355
Ik heb dat nooit geprobeerd, 1x per dag alleen kvv. Voor mijn gevoel passeert het te snel de ingewanden.
Wat ik wel 1x per dag aandurf, zijn hele prooien en grote stukken. Duif, kwartels, weekendrat, etc.
Door Martine-Tom
#2944386
Freud eet hier ook maar 1 keer per dag, kvv :)
Ik zou trouwens wel iets grotere porties wegleggen als dat je van Barf gewend bent, juist om wat Koek aangeeft, het passeert sneller en vaak eten ze daarom wat meer, dus om zeker te zijn zou ik zelf iets meer wegzetten dan je van Barf doet....en in geval van 1 keer, vragen of buuf erbij blijft zodat je iig wel zeker weet dát ze het eten  :)
#2944612
Ja wisselt een beetje, maar in ieder geval rond onze etenstijd (tussen half 6 en half 7 meestal) staan ze wel klaar. ;D 's Morgens word ik als ik niet uitkijk ook uit bed gejengeld, liefst om 8 uur en rond 10 uur heb ik het echt verpest, dan zitten ze me allebei beledigd op te wachten. ;D

Ze zijn heel rap met eten hoor en met hoge temperaturen moet ze toch direct de bakjes afwassen. Dat is het probleem niet. :)

Het ging me inderdaad meer om het hongergevoel en de gewenning. Ik wou al wel straks de porties 's morgens kleiner gaan maken en dan 's middags groter en in een week tijd opbouwen naar volledig KVV. Maar als er meer mensen zijn die een keer per dag voeren moet dat vast goed gaan. :) Bedankt!
#2945302
dan zie ik niet zo snel gebeuren dat de buurvrouw de katten misloopt omdat ze de hort op zijn.  de katten hebben echt snel door dat de buurvrouw op een bepaald tijdstip komt voeren.
persoonlijk zou ik de katten gewoon 2x per dag laten voeren zoals ze gewend zijn.
#2945311
Nouja dat gebeurt mij ook regelmatig, dat een van beiden er niet is. Dus dat zal niet anders zijn als iemand anders komt voeren. En ik kan wel vragen of ze het twee keer wil doen, maar de kans is groot dat ze het of niet wil, of er na die twee weken achterkomt dat het best irritant is om twee/drie keer op een dag heen en weer te lopen voor katten terwijl je niet van katten houdt, en het misschien dan volgend jaar niet weer wil doen. Of ik kan ervoor kiezen een bak brokjes neer te zetten, of proberen het de buurvrouw met KVV zo makkelijk mogelijk te maken zodat ze het de komende jaren wil doen en de katjes niet terug hoeven naar brokjes.  :)
#2945367
Mijn moeder komt de katten eten geven als wij op vakantie zijn.
Ik geef dan ook kvv, 1 keer per dag.
Ik maal de kvv zelf en zelf samengesteld eten ze echt veel liever. Dus de volgende dag geef ik gewoon terug barf zoals we gewend zijn. Blij dat ze dan zijn. Weer iets deftigs tussen de kiezen.  :biggrin2:

Die 1 keer per dag vinden ze hier niet erg, al moet ik zeggen dat ze wel 1 portie voor alledrie samen krijgen, die dan blijft staan.  Ale, erg lang blijft dat natuurlijk niet staan. 
Ik heb 1 kater (Cuzco) die zich voleet als hij de kans krijgt (en dan de rest van de tijd op dieet staat), en dus voer ik ook wat meer dan ze normaal krijgen.  Ik heb het ooit in het oog gehouden en bij mij gaat iedereen om beurt eens eten (vaste volgorde die ze zelf uitmaken) en dan blijft er nog wat liggen.  Dat restje gaat Cuzco dan een paar keer naar terugkeren in het volgende half uur, tot het op is.
Ze hebben snel door dat ze maar 1 keer per dag krijgen en eten dan ook voldoende van de eerste keer om een hele dag verder te kunnen.  Als ik dan sneller wat wil geven (vb omdat ik terug thuiskom), dan merk ik dat er niet erg veel animo is.  Die eerste maaltijd is dus klein, de volgende iets groter als normaal en de dag erna weer gewoon zoals we gewend waren voorheen.
#2950191
Hatsekidee! :) Ik wilde net zeggen "Gewoon vragen!" Als ik 't vanuit mezelf beredeneer, maakt het me echt niks uit of ik 2 of 3 keer per dag naar de buren loop. Zo ver is dat niet ;) Het wordt voor mijzelf pas vervelend als ik op hele stipte tijden moet komen, zodat ik mijn eigen dag en aktiviteit moet bouwen om de gewoontes van de buurkatten. De buurkat die geen vaste tijden had en waar ik dus gewoon een keertje 's morgens en een keertje eind van de middag of begin van de avond ging kijken - zo nodig nog een keertje extra als ik haar slechts 1 keertje had aangetroffen - daar paste ik met alle plezier op.
#2951233
Haha ik wou voorkomen dat ze er zat van zou worden, ze is echt zo goed als de enige die ze wil voeren. De andere buren werken fulltime, hebben kleine kindjes (ben bang dat het er dan bij in schiet  8)), en de straat is niet zo groot. Dus ben de komende jaren nog even 'afhankelijk' van ze want ik wil ze niet in een pension hebben omdat ik zo nodig op vakantie moet.

Maar voor dit jaar is het geregeld gelukkig.  :)
#2951927
:biggrin2: Ik kan me voorstellen dat je heel zuinig bent op je buurtjes, het ze niet tegen wilt maken. Maar andersom, is er toch niet veel leuker dan bijv. een mooie bos bloemen of een heerlijke doos chocola van buren die zich bijzonder geholpen voelen middels de goede zorgen voor hun dieren - wat je eigenlijk nauwelijsk tijd kostte - en nadrukkelijk aanbieden gráág te helpen als er eens een klus is waarbij ze andersom kunnen helpen. Wat ze zeggen over een goede buur is gewoon echt waar ;) Leuk om te hebben, leuk om te zijn! :)
#2971570
Helaas viel het nogal tegen. Ze bleek niet twee maar een keer per dag te zijn geweest, ondanks de beloftes. Ze had ze ook maar wat vis en bot bijgevoerd maar bot vonden ze niet zo lekker. En toen ik de vriezer opentrok was de ene zak met twee smaakjes bijna op en de ander bijna vol. Ik had het haar zo makkelijk gemaakt, ze hoefde alleen een schijfje te ontdooien per kat per dag en dan in twee keer te geven. Niet meer en niet minder (ja water bijvullen waar nodig). Op de vis waren ze helemaal uitgekeken en toen ik thuiskwam en het eten wat ze had ontdooid wilde voeren wilden ze het niet eens hebben. Vandaag toch maar direct overgegaan op gewoon vlees en na een wat trage start vanmorgen waren ze vanavond wel weer lekker aan het eten. Maar sjeez, nooit weer. :-[

Over het andere deel van de zorg (hamsters, tuin en post) was ik ik niet zo te spreken, ze bleek een van de overleden hamsters niet zelf te hebben ingevroren (zodat ik zelf kan begraven) maar eerst de zus van mijn vriend te hebben gebeld omdat het stonk.. Vervolgens heeft zij het beestje maar uit de kooi gehaald. :o En ik had echt uitgebreide instructie achtergelaten met wie waar sliep, hoeveel ze ongeveer eten, echt alles opgeschreven en ze heeft er volgens mij niet eens meer naar gekeken. :-X

Beetje een vervelende manier van thuiskomen. Gelukkig was het maar anderhalve week..
Laatst gewijzigd door Ligaa op vr 08 aug 2014, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door