Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2943859
Wij krijgen er over een paar weekjes een golden retriever pup erbij van 7,5 weken

Hij gaat bij de fokker later royal canin brokjes krijgen en smuldier (vers vlees)

Ik ben een paar maanden geleden met mijn honden over gegaan op barf en ze krijgen allang geen brok meer, al heb ik dit niet vanaf het begin gedaan ze waren toen  een paar maanden
-----------------------------------------------------------------------------------
Ik wil met dit puppy ook gaan barfen en kvv afwisselen in het begin maar ik durf niet zo goed te beginnen en weet niet zo goed wanneer ik zal beginnen met barf
heb ook enge dingen gelezen van botjes waar ze te jong voor waren en vast kwamen te zitten
omdat alles nog zo klein was en ze het niet goed kunnen bijten

de brokjes gaan meteen  weg als hij in het gezin komt

dus mijn vraag is , kan ik in het begin niet beter KVV geven bv carnibest
en dan later pas barf of kan ik toch meteen beginnen met barf en dan de kippen-nekjes ed(plat slaan) al lijkt me dat hij dat nog niet kan bijten en ook wel eng

hoe kan ik dit het beste aan pakken of maar eerst een paar maandjes op KVV ??
of beginnen met alleen nog maar snijsel en kvv ?

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op do 19 jun 2014, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2943863
Gewoon, gelijk lekker op barf en de vleesbotjes eerst flink meppen. Niet alleen nekken geven, dat is niet afwisselend genoeg. Maar ook een gemept karkasje of vleugeltje gaat prima! Hier zijn er zo 4 groot geworden (en 1 daarvan is 2de generatie barf, 1 daarvan 3de generatie barf en mijn eigen gefokte smurfjes dus 4de generatie barf).
Gebruikersavatar
Door Aurora Borealis
#2943877
Lizzy schreef: Gewoon, gelijk lekker op barf en de vleesbotjes eerst flink meppen. Niet alleen nekken geven, dat is niet afwisselend genoeg. Maar ook een gemept karkasje of vleugeltje gaat prima! Hier zijn er zo 4 groot geworden (en 1 daarvan is 2de generatie barf, 1 daarvan 3de generatie barf en mijn eigen gefokte smurfjes dus 4de generatie barf).
Dit was ook het advies van Lizzy aan mij toen ik dezelfde vraag stelde over onze pup Thore  :thumbup:. En vanaf het begin super gegaan, alleen ruim een week dunne ontlasting vanwege de overgang en meer niet, En nu een volleerd barfer van 21 weken oud  O0 het is trouwens een grijze tervuerense herder. Ik zou ook zeggen, ga er gelijk voor het is geweldig om te zien.  ;D
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2943889
Aurora Borealis schreef: Dit was ook het advies van Lizzy aan mij toen ik dezelfde vraag stelde over onze pup Thore  :thumbup:. En vanaf het begin super gegaan, alleen ruim een week dunne ontlasting vanwege de overgang en meer niet, En nu een volleerd barfer van 21 weken oud  O0 het is trouwens een grijze tervuerense herder. Ik zou ook zeggen, ga er gelijk voor het is geweldig om te zien.  ;D
Onze andere honden zitten al op de barf en ook geen kvv of brok meer maar volledig barf maar met zo`n hummel durfde ik het nog niet zo meteen maar , als je dan wat bevestiging en ondersteuning hier krijgt sta je er zelf ook weer achter , fijn is dat te horen
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op do 19 jun 2014, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2943890
Lizzy schreef: Gewoon, gelijk lekker op barf en de vleesbotjes eerst flink meppen. Niet alleen nekken geven, dat is niet afwisselend genoeg. Maar ook een gemept karkasje of vleugeltje gaat prima! Hier zijn er zo 4 groot geworden (en 1 daarvan is 2de generatie barf, 1 daarvan 3de generatie barf en mijn eigen gefokte smurfjes dus 4de generatie barf).
dank je wel voor je super snelle antwoord

Goh wat leuk te horen die hummels van je , al 4 generaties barf

wat een fijn idee dat ik meteen met barf kan beginnen, mag ik daar nog wel soms een kvv dagje bij voegen?
ik ga me dan maar weer eens verdiepen in de puppy menu`s
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op do 19 jun 2014, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2943908
shadowhome schreef: Onze andere honden zitten al op de barf en ook geen kvv of brok meer maar volledig barf maar met zo`n hummel durfde ik het nog niet zo meteen maar , als je dan wat bevestiging en ondersteuning hier krijgt sta je er zelf ook weer achter , fijn is dat te horen
Bedenk je maar dat er ook chihuahua;s zijn die barfen  ;)
Mijn monster weegt 7 kilo dus om en nabij het formaat van een pup van jouw ras en die barft ook  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2944081
shadowhome schreef:

dank je wel voor je super snelle antwoord

Goh wat leuk te horen die hummels van je , al 4 generaties barf

wat een fijn idee dat ik meteen met barf kan beginnen, mag ik daar nog wel soms een kvv dagje bij voegen?
ik ga me dan maar weer eens verdiepen in de puppy menu`s
Ja hoor, kan prima, af en toe kvv.
Onze pup kreeg vanaf 7 weken compleet barf. Wat ik zelf best onhandig vond was het wisselen met de gewichten van de porties. Die zijn namelijk geen week hetzelfde.
Ik portioneer gewoon alles voor 1 maand, beginnend met het gewicht wat pupmans op dat moment nodig heeft. Moet ik meer gaan voeren vul ik dat aan met kvv. Scheelt een berg snijwerk!
Verder vond ik het met 4 maaltijden per dag fijn om op regelmatige tijden te voeren.
De hondencursus was altijd lastig, want gaf ik hem daarvoor barf had hij een dikke buik, gaf ik hem na de cursus spuugde hij de hele auto onder.
Op de cursusdag gaf ik daarom de laatste twee maaltijden van de dag kvv en dan ging het prima. Gewoon op zijn vaste tijd.

Leuk joh, een pup! Gaat goed komen hoor, op barf. Ik vond het eerst ook eng maar eigenlijk is het heel makkelijk.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2944188
Hope schreef: Ja hoor, kan prima, af en toe kvv.
Onze pup kreeg vanaf 7 weken compleet barf. Wat ik zelf best onhandig vond was het wisselen met de gewichten van de porties. Die zijn namelijk geen week hetzelfde.
Ik portioneer gewoon alles voor 1 maand, beginnend met het gewicht wat pupmans op dat moment nodig heeft. Moet ik meer gaan voeren vul ik dat aan met kvv. Scheelt een berg snijwerk!
Verder vond ik het met 4 maaltijden per dag fijn om op regelmatige tijden te voeren.
De hondencursus was altijd lastig, want gaf ik hem daarvoor barf had hij een dikke buik, gaf ik hem na de cursus spuugde hij de hele auto onder.
Op de cursusdag gaf ik daarom de laatste twee maaltijden van de dag kvv en dan ging het prima. Gewoon op zijn vaste tijd.

Leuk joh, een pup! Gaat goed komen hoor, op barf. Ik vond het eerst ook eng maar eigenlijk is het heel makkelijk.
oh dus ik kan als ik door zijn gewicht iets te kort kom aan barf gewoon kvv erbij doen , ik wist niet dat ik dat kon combineren dan
dacht echt dat ik dat appart moest houden en niet samen mocht voeren
dit is inderdaad een oplossing als je een paar gram te kort komt en scheelt veel snij werk inderdaad

dank je wel voor je antwoord
Door Martine-Tom
#2944189
Nee hoor, je kan dat gewoon naast elkaar geven  ;)
Ik smokkelde in die tijd ook een beetje maakte porties voor een week of 3 op het gewicht wat ie toen had, en dan iets meer bot erin, en tegen het einde voerde ik iets meer spiervlees en dan compenseerde dat elkaar weer  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2944273
shadowhome schreef: oh dus ik kan als ik door zijn gewicht iets te kort kom aan barf gewoon kvv erbij doen , ik wist niet dat ik dat kon combineren dan
dacht echt dat ik dat appart moest houden en niet samen mocht voeren
dit is inderdaad een oplossing als je een paar gram te kort komt en scheelt veel snij werk inderdaad

dank je wel voor je antwoord
Ik denk dat je brok en kvv even door elkaar haalt. Brok en kvv of barf geef je niet samen, omdat de vertering heel anders is. Maar kvv is gewoon gemalen vlees, dus dat kan prima bij het ongemalen barf.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2945204
nee ik bedoelde geen brokken hihi ik gebruik nooit geen brokken

ik reageerde op het bericht erboven dat ik niet wist dat je kvv (vlees) bij barf samen kon doen als je iets te kort kwam
ik gaf altijd of barf of een dag kvv maar begreep omdat het gewicht van een pup elke keer verschild en je dan je verdeling met barf weer net een paar % te kort komt dat je dit dan met kvv kan aan vullen
en dat wist ik dus niet of ben daar nooit van uit gegaan

dat bedoelde ik meer hihi ,
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op za 21 jun 2014, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2945219
shadowhome schreef: nee ik bedoelde geen brokken hihi ik gebruik nooit geen brokken

ik reageerde op het bericht erboven dat ik niet wist dat je kvv (vlees) bij barf samen kon doen als je iets te kort kwam
ik gaf altijd of barf of een dag kvv maar begreep omdat het gewicht van een pup elke keer verschild en je dan je verdeling met barf weer net een paar % te kort komt dat je dit dan met kvv kan aan vullen
en dat wist ik dus niet of ben daar nooit van uit gegaan

dat bedoelde ik meer hihi ,
Ja hoor, dat kan.
Een pup voer je toch het beste per dag compleet, dus elke dag vleesbot, orgaan en spiervlees. Als je daar dan kvv bij geeft blijven je verhoudingen gelijk. En heb je veel minder snijwerk als de pup meer moet eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door