Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door PositiveDog
#2943050
Hallo allemaal,

Allereerst, ik ben nieuw hier, ik heb ook geen idee of dit op de goede plek staat.

Ik heb een super leuke, lieve en stoere Husky teef van dik 4 jaar oud. Ze is al meerdere baasjes gehad, en ook al meerdere keren van brok naar vers vlees naar kvv etc. overgezet. Op het moment staat ze op KVV van herby aangevuld met af en toe een rauw eitje en volle yoghurt.

Nou sport ik regelmatig intensief met haar (denk aan stukken fietsen (natuurlijk niet met de hitte), Dogfrisbee, behendigheid, Dogdance, tegen de winter wil ik met haar sledehondensport gaan doen, je kan dus het zo gek niet bedenken en we doen het, of willen het gaan doen).

Verder is het een hond die ontzettend veel stress kent. We zijn er mee bezig met dit aan te pakken, door haar voornamelijk te leren rusten, en op het moment gaat het super goed met haar. Er hoeft alleen maar een ding anders te zijn dan normaal en het is weer 'feest'. Dit is in mijn ogen dan ook een vorm van 'topsport'. Ze komt door dit ook vrij moeilijk aan, dierenarts gooit het op stress. Ik ga binnenkort toch voor de zekerheid even bloed bij haar prikken en laten onderzoeken, voor mijn eigen gemoedsrust.

Nou ben ik via iemand die ook vers voert er op gewezen dat ik supplementen bij moet geven, omdat ze dus meer verbruikt. Hij gaf als reden aan dat het komt omdat wolven in het wild ook geen topsport leveren, en ze dus tekorten zou kunnen krijgen aan bepaalde voedingsstoffen. Toen ik vroeg hoe en wat kon hij me er verder niks over vertellen en wees me door naar hier.

Dus bij deze: Moet ik supplementen wel/niet bij gaan voeren, waarom en waar kan ik het evt. vinden
Door suzanne 1
#2943057
Hier 2 husky's en een pyr herder. Ik geef geen suplementen omdat ze sporten. Hooguit meer voer als ze mager worden.
Onze 2 reuen (pyr en husky) hebben zowiezo iets meer nodig dan de aanbevolen 2%. De husky krijgt 2,5% normaal (dus niet met zwaar sporten) en de pyr 3%.
Als we er heel veel mee doen verhoog ik gewoon het percentage. In barf zit alles wat ze aan mineralen etc nodig hebben.
Ik geef ze wel visolie bij. Heb toch het idee dat poolhonden iets meer vis(olie) nodig hebben dan gewone honden.

Veel husky's die ik zie zijn hyper, helemaal als ze al eens herplaatst zijn. Wij hebben ook tijdelijk een 'pup' van onze husky's terug gehad toen die volwassen was en die was ook zo hyper. Gelukkig werd dat snel minder door haar veel liefde, duidelijkheid en genoeg beweging te geven, maar niet TEVEEL beweging. Wij liepen 1,5 uur per dag maximaal met haar want anders werd het ook te veel en daar werd ze ook drukker van.
Onze eigen husky's zijn helemaal niet hyper, ze zijn zelfs erg rustig. Behalve als we gaan wandelen,  dan zijn ze wel even druk maar voor de rest hebben we er geen kind aan.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2943067
Hier moesten we ook dimmen met hoeveelheid uitlaten/sporten want anders waren het voor haar te veel prikkels op een dag. Dat ontaardde in niet genoeg rust kunnen pakken thuis.
Ik geef hierbij nog Groene Os rust compositum Extra, dit helpt haar wel degelijk om te ontspannen. Op dagen dat ze meer stress heeft geef ik de maximale dosis en dan is ze veel sneller weer herstelt naar rust. Volgens mij uit mijn hoofd zit hier o.a. magnesium in en wat kruiden, zoek het maar eens op!
Ook heb ik het idee dat ze sinds ze vers eet met groente en fruitmix er bij ze daar ook rustiger, evenwichtiger door is geworden. Maar het kan ook met volwassen worden te maken hebben (ze is nu 2.5). Wat ze een jaar geleden nog niet aan kon gaat haar nu veel makkelijker af.
Door PositiveDog
#2943083
Minder sporten is geen optie, ik ben per dag niet meer dan 1 uur/1,5 uur bezig met wandelen (incl. 10-30 min sporten). Deze momentjes heeft ze echt nodig als ontstresser :)  Zodra ik dit minder, of de sportmomenten omzet in normale wandelingen merk aan haar dat ze wat sneller in de angst/stress schiet. Al doen we ook regelmatig een dagje alleen de noodzakelijke plasrondjes hoor, ze is heerlijk lui dan. Merk dan dus alleen dat ze sneller in de stress schiet. (het is een bijzonder hondje, laat ontzettend veel tegenstrijdige signalen zien, maar dat is een ander onderwerp ;) )

De groene os rust klinkt goed, ik ga er zo eens achteraan, alle kleine beetjes helpen.

Wat zit er allemaal in een groente/fruit mix?

Hoeveel ze precies in percentage krijgt weet ik niet, ze weegt 16 kg en krijgt 600-1000 gram vlees per dag, afhankelijk hoeveel ze de dag erna moet doen. Daarnaast krijgt ze ook nog een hoop beloningsbrok erbij. Voor mijn gevoel eet ze echt veel, maar kreeg de kilo's er moeilijk aan, en heb haar nu eindelijk op normaal gewicht.

Ze heeft 1 dag in de week vette vis/zalm en haar brok is op basis van vis, is het dan verstandig om nog meer vis (olie) te geven?
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2943088
Ik maak de groente en fruitmixen zelf elke twee weken. Per keer verschilt het wat ik er in stop (wat ik in huis heb) en ik vries het per dagportie in nadat alles goed gepureerd is(ongeveer 40 tot 50 gram).

Deze keer: wortels, spinazie, rode puntpaprika, avocado, courgette, kikkererwten, knoflook, sla/paardenbloem bladeren uit de tuin, algenpoeder.
Fruit is meestal banaan, appel en wat besjes. Die meng ik bij het geven met wat yoghurt.

Als je op het forum zoekt op groentemix zal je genoeg versies tegenkomen ter inspiratie ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2943349
Hier een snel overprikkelde en gestreste mechelaar. Dagelijks sporten is een absolute NO-GO. Bij hem was dat symptoombestrijding en het enige wat hielp was échte rust.

Wij hebben hem nooit supplementen gegeven. Stress vraagt veel van het lichaam, maar wat zou je dan precies moeten supplementeren? Nu Oscar rustiger is geworden, door maandenlang echt rust en daarna heel langzaam en gedoseerd opbouwen en onderhouden, eet hij wel minder. Toen hij heel gestrest was, at hij makkelijk ruim een kilo per dag weg en nu eet ie gemiddeld 700-800 gram.

Er zijn wel middelen die helpen bij stress, zoals rust comp en phytonic strezzz. Maar die zou ik alleen gericht inzetten als je ook actief met gedragstherapie oid bezig gaat met de hond. Alleen maar een druppeltje van het een of ander toevoegen lijkt me niet handig. Oscar kan overigens niet tegen de meeste van die middelen. Dan wordt ie juist helemaal hyper en idioot. Dus ik gebruik het niet meer.
Door PositiveDog
#2943720
Ik ben bezig met actieve gedragstherapie, zoals we nu bezig zijn lijkt het allemaal steeds beter te gaan. Ik vraag dan ook geen advies over het wel/niet regelmatig sporten. Echte rust krijgt ze meer dan voldoende ;)

Ik vond het ook een raar verhaal van de supplementen, maar deze jongen was zo overtuigt van zijn verhaal, en hij claimt altijd 'voedingsdeskundige'te zijn, dus vandaar mijn vraag aan jullie ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2943867
Ik geef je ook geen advies, ik vertel je hoe het hier heeft gewerkt. En aangezien je iets vraagt over een gestreste hond, leek het mij vrij relevant om het stukje stres wat hier speelt ook bij uit te leggen. En je mag helemaal zelf weten wat je er verder mee doet.
Door Fido
#2945386
De vraag is meer wat bedoel je met sporthond? Heel veel mensen kaderen hun hond in het hokje sporthond maar de beweging die het dier krijgt is gewoon normale bewegen wat een hond hoort te krijgen (bedoel dit niet beledigend).

Een sporthond is voor mij een hond die heel veel meer doet dan wat jij opnoemt (ook niet beledigend bedoeld).
En om dan antwoord te geven op je vraag of een sporthond dan suppletie nodig heeft? Ja!
Wij begeleiden sporthonden en momenteel ook een aantal honden die in een weekend ruim 400km lopen/rennen (sledehonden), dat is dus topsport  ;)
Er komt dan ook iets meer bij kijken dan alleen supplementen denk aan bloedonderzoek enz.
Bij de topsportpaarden is de begeleiding ook intensief en juist bij de toppers wordt er veel preventieve zorg gegeven en onderzoeken gedaan. Immers een topsport dier moet in goede conditie blijven.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door