Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#2943800
Wie kan mij helpen om de suikerklontjes te vervangen? Ik wil graag een natuurlijke vervanger voor in de koffie/thee en als het kan ook voor het bakken.

Als ik zoek op Suikervervanger kom ik uit bij stevia en Sukrin (is de merknaam van suikeralcohol Erythritol). En ik lees dat sukrin niet natuurlijk is en dat bij de stevia er maar 3% stevia in het product zit, de andere 97% opvulling is.  :-X

Ik ben een ontzettende zoetekauw en ben al aan het minderen in het aantal klontjes in de koffie en thee. Maar wil uiteindelijk zo min mogelijk suiker binnen krijgen. Het is nu zo erg met mijn energieniveau dat het echt heel erg schommelt zodat ik 's middag een enorme dip krijg.

Ik ben niet iemand die alles in een keer om kan gooien. Wil het in stappen. Dus wil beginnen om de suikerklontjes te vervangen. Zoetigheden (snoep) heb ik al bijna uit huis op drop na. Chocolade is al vervangen door puur chocolade met cacao van 82% dan eet ik af en toe een klein stukje van.
Door Lizzy
#2943801
Ik heb inmiddels de ervaring dat suiker niet te vervangen is :-\. Ja, door rauwe honing. In mijn ogen gezonder (en dat zullen zat mensen tegenspreken) maar dat gaat je niet helpen bij het afvallen bijv.... En palmsuiker. Idem. Dus in mijn ogen kun je maar 1 ding: afkicken van suiker. En als je dan echt een keer iets zoets wil, vervangen door honing of palmsuiker. Je behoefte neemt echt af hoor, naarmate je langer geen suiker eet.
Door Mandarijn
#2943803
Afvallen hoef ik niet. Is puur dat ik teveel suiker tot mij  neem. Ik sport en beweeg veel dus vraag veel van mijn lichaam en ben nu eigenlijk roofbouw aan het plegen. Ben ook al bezig om meer eiwitten tot mij te nemen. Maar die suiker  :-X

* volgens de dokter ga ik mijn spieren opeten als ik niet wat meer eiwitten ga eten.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op do 19 jun 2014, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2943804
Oh nou, in dat geval: zou ik rauwe honing en palmsuiker (bio!) gaan nemen! Moet je natuurlijk ook weer niet al te veel van nemen want je bloedsuikerspiegel gaat volgens mij nog steeds wel redelijk van hot naar her. En meer vet? Is dat ook nog een optie, naast meer eiwitten?
Door Mandarijn
#2943805
Lizzy schreef: Oh nou, in dat geval: zou ik rauwe honing en palmsuiker (bio!) gaan nemen! En meer vet? Is dat ook nog een optie, naast meer eiwitten?
Ja dat ook. Maar het grootste probleem bij mij is dat ik na de lunch honger krijg en zin in zoetigheid. Dan ging ik tot vorige week snacken en dan had ik wel weer een volle maag, maar dan vol suikers om het maar zo te zeggen. En dan kreeg ik snel daarna die dip. Nu heb ik al die snackrotzooi al eruit gegooid en wat appels, nectarines en bananen in huis gehaald.

Maar door de snackaanval krijg ik niet datgene binnen wat ik nodig heb om goed te kunnen sporten natuurlijk.
Door Lizzy
#2943808
Mandarijn schreef: Ja dat ook. Maar het grootste probleem bij mij is dat ik na de lunch honger krijg en zin in zoetigheid. Dan ging ik tot vorige week snacken en dan had ik wel weer een volle maag, maar dan vol suikers om het maar zo te zeggen. En dan kreeg ik snel daarna die dip. Nu heb ik al die snackrotzooi al eruit gegooid en wat appels, nectarines en bananen in huis gehaald.

Maar door de snackaanval krijg ik niet datgene binnen wat ik nodig heb om goed te kunnen sporten natuurlijk.
Hee, en als je dan een lekkere reep maakt van extra vergine kokosolie, rauwe cacao, rauwe noten, honing, kokosrasp, rozijntjes? (in een pannetje een klein beetje verwarmen zodat je het goed kunt vermengen en dan in de vriezer kiepen om af te koelen). Dat is ontzettend lekker, ook tegen de "ik moet NU zoet en vlug een beetje" werkt het goed maar het is niet ongezond.
Door Mandarijn
#2943809
Lizzy schreef: Hee, en als je dan een lekkere reep maakt van extra vergine kokosolie, rauwe cacao, rauwe noten, honing, kokosrasp, rozijntjes? (in een pannetje een klein beetje verwarmen zodat je het goed kunt vermengen en dan in de vriezer kiepen om af te koelen). Dat is ontzettend lekker, ook tegen de "ik moet NU zoet en vlug een beetje" werkt het goed maar het is niet ongezond.
Dat klinkt lekker. Lijkt wel zo'n energie reep die ik vaak na de training of wedstrijd pak.

*boodschappenlijstje is gemaakt* Bedankt voor het receptje Lizzy  O0
Laatst gewijzigd door Mandarijn op do 19 jun 2014, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2943814
Ik heb ook altijd behoefte aan zoet na het eten. Is een hand bio rozijntjes een goede vervangen voor snoep misschien? En zoete vruchten als frambozen, aardbeien enz.
Door fransbulletje
#2943839
Angelique schreef: Pindakaas is heel gezond  >:(
Notenpasta is gezonder ;-) en lekkerder
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2943851
Ik gebruik momenteel Biologische Kokosbloesem Suiker en dat bevalt goed. Voor in mn koffie verkeerd gebruik ik ipv suiker woudhoning, maar ik merk wel dat ik niet volledig suikerloos door het leven wil en kan gaan. Stevia vind ik ronduit vies en ahornsiroop lekker maar niet overal voor.
Laatst gewijzigd door Els&Flow op do 19 jun 2014, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2943853
Els&Flow schreef: Ik gebruik momenteel Biologische Kokosbloesem Suiker en dat bevalt goed. Voor in mn koffie verkeerd gebruik ik ipv suiker woudhoning, maar ik merk wel dat ik niet volledig suikerloos door het leven wil en kan gaan. Stevia vind ik ronduit vies en ahornsiroop lekker maar niet overal voor.
Jaaa, die bedoelde ik, geen palmsuiker!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door