Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2914779
Bij een vriendin hangt al een poos giardia in huis. Zij heeft 6 dieren waarvan de jongste 50/50 vers/commercieel eet. En de jongste is degene met de problemen. Onlangs hebben ze 2 kuren gedaan om de giardia weg te krijgen, en sinds gister is het weer terug (water poep..de hele reut) ze waren een poosje gestopt met vers omdat hij het met de giardia niet leek te verdragen, sinds een week of 2 krijgt hij weer vers erbij en weer is het foute boel.

Nu heb ik al een poos het idee dat hij er bevattelijk voor is juist omdat hij 50/50 eet. Het is zover ik begrijp toch een normale parasiet voor vleeseters?
Mijn idee zegt dat hij giardia in zijn systeem heeft en dat hij door de combi vers met brok dit niet goed kan afbreken (bij gebrek aan een beter woord, ik ben beelddenker dus dit soort dingen vertalen in woorden wil wel eens lastig zijn  :-\ ) mijn gevoel zegt als ze hem nu op vers zou zetten er eerst een heftige uitbraak komt die als hij eenmaal gewend is over zou gaan (beetje ontgiftig idee) en als ze hem op brok zou houden het stabiel blijft mits er geen vers bij gegeven word.
Dat het ahw ligt in het verschil van verteren van die 2 voedingswijzes waardoor zijn lijf daar energie in moet steken en dat niet tegelijk kan in het afweren van de giardia...

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel...?

Iemand enig idee?
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op ma 16 jun 2014, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2914830
Ik denk dat ik snap wat je bedoeld. Even kijken of ik het begrijp.

Jij denkt dat de hond moeite heeft met steeds wisselen van type voeding. Waardoor hij de giardia niet zelf kan overwinnen. En jij denkt dat als ze hem 100% op vers zetten, hij eerst door een zware fase heen moet maar er dan zelf bovenop komt. Of ze moet hem 100% brokken voeren en dan blijft het ook rustig.

De crux zit 'm in het afwisselen van brok/vers.

Ik weet niet of het 'm niet gewoon in de brok zit, de crux. Giardia is dol op koolhydraatrijke voeding. Dus als je het mij vraagt, doet ze er goed aan om 100% over te schakelen naar een koolhydraatvrije KVV. En daarnaast zal aan het immuunsysteem/darmflora gewerkt moeten worden, het versterken daarvan.
Door Lizzy
#2914832
Het afwisselen van brok en vers is natuurlijk niet zo 1, 2, 3 evident voor sommige dieren :g:. Dus wie weet, heb je eigenlijk wel een punt.... Onlogisch vind ik het niet Martine.
Door Martine-Tom
#2914862
Ah fijn dat je het snapt, dat bedoel ik idd  :)

Commercieel is dan wel graanvrij, en voor zo ver mogelijk top of the line. Het valt gewoon op dat hij het prima doet (qua giardia) op brok, of op vers...maar die combi is nu voor de 3e keer (voor zover we deze link al leggen, maar wsl al vaker) "fataal".
Zodra het versaandeel meer dan zeg 20% van het menu beslaat (en ten alle tijden minder dan 50%) gaat het na een week ong mis.

Uiteraard zou mijn idee ook 100% vers zijn, maar goed dat is het voor mij per definitie  ;) maar mijn gevoel zegt zo ontzettend dat het vooral in de afwisseling ligt, dat de spijsvertering daardoor extra belast word, en voor een dier wat gevoelig is voor, in dit geval, giardia dat dát nou net de fout is.

Ik ga toch weer eens de medische literatuur in, al vrees ik dat ik net als bij de vorige zoektocht dat ik niet echt iets vind wat dit kan staven.
Door Martine-Tom
#2941754
Het blijft toch intrigeren.

Vorige week is het giardia slachtoffer geent, nadat het een paar maanden goed is gegaan (op stabiel brok, geen vers er meer bij dus dat stuk leek eigenlijk wel te kloppen, bij dieren die gevoelig zijn op de spijsvertering niet half half voeren maar het 1 of het ander, dat lijkt in elk geval bij dit geval te helpen) is het nu weer mis.
Hij is de 4e geent en in de nacht van 13 op 14 juni ging het weer fout, poep door het hele huis met de specifieke giardia geur.

Nou heb ik ergens gelezen dat giardia zich in de galwegen terug kan trekken en op momenten van verminderde weerstand (zoals nu dus met het enten) weer de kop op kan steken. Er zijn nu ontlastingsmonsters verzameld en vandaag worden die gesnapt op giardia.
Er lopen nog 5 andere dieren (katten)in huis die allemaal geen enkel teken van besmetting vertonen.

Hij heeft finidiar gehad wat gelukkig goed werkt. Om te testen 1 keer niet gegeven en het was dus gelijk weer mis.
Tevens is het opvallend dat op momenten dat dit probleem de kop op steekt er ontlasting komt met een soort haarballen erin waar ie normaal geen last van heeft, doet mij denken dat het darmstelsel en mogelijk de maagsappen dus niet op volle sterkte werken en de haren niet kunnen verteren. Geen idee hoor of dat kan maar zo lijkt het dus wel te zijn.

Persoonlijk denk ik dat dat wel beter zou gaan als ie op volledig vers zou staan, maar dat is nou eenmaal niet mijn keus  ;) Het niet meer wisselen  tussen commercieel en rauw doet in elk geval goed, dat is in mijn idee al best bijzonder om te merken.
#2941828
Het is het minimum van 3 weken
Ik heb het toen 2 maanden gebruikt
Vraag mij dan nu wel af waar ze het doorheen doet  :-\
En combi vers diameeraarde is perfect maar ja beetje eigenwijs denk ik zo te lezen

Zelfs mijn da vroeg toen wat ik had gebruikt om ervan af te komen, hij had nl een hond in de praktijk met al een jaar lang last van giardia alle middeltjes al geprobeerd soms hielp het even maar kwam steeds terug
Op advies van mij de diameeraarde met KVV en ja hoor geheel verdwenen plus weer een hond op vers  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2941829
Weet het zo even niet waar ze het doorheen doet, wel dat het erg lekker gevonden word  :o ;D
Nee niet zozeer eigenwijs hoor, met dezelfde feiten heeft ze een andere keus gemaakt, prima dat kan, en ik begrijp het volkomen.
Dat jij en ik een andere keus zouden maken wil niet zeggen dat dat de enige beslissing mogelijk is  ;)

Ik ga het iig doorgeven!
#2941888
Martine-Tom schreef: Likken? Tis een langhaar...
Heeft ie dan ook jeuk? Meestal likken honden zich toch op plekken met niet heel veel haar (poten, edele delen), toch? Onze Scotch heeft megaveel onderwol en doet ook regelmatig aan persoonlijke hygiëne, maar ik zie bij hem nooit haren in z'n keutels.
Door Martine-Tom
#2942031
Anne in Duitsland schreef: Heeft ie dan ook jeuk? Meestal likken honden zich toch op plekken met niet heel veel haar (poten, edele delen), toch? Onze Scotch heeft megaveel onderwol en doet ook regelmatig aan persoonlijke hygiëne, maar ik zie bij hem nooit haren in z'n keutels.
Ik denk persoonlijk dat het een uitting van stress/ziek is, omdat het alleen maar is een dag of wat voor hij ziekteverschijnselen laat zien...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door