Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2941677
Bij het Woud en nee, ik bestel nooit voor Giardia. Ik zie niet in waarom, er zijn totaal geen symptomen van. Ik doe 2 keer per jaar wel Franse hartworm maar dat is omdat ik Z'meer woon en er vossen in Den Haag/Zoetermeer zijn gesignaleerd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2941684
Lizzy schreef: Bij het Woud en nee, ik bestel nooit voor Giardia. Ik zie niet in waarom, er zijn totaal geen symptomen van. Ik doe 2 keer per jaar wel Franse hartworm maar dat is omdat ik Z'meer woon en er vossen in Den Haag/Zoetermeer zijn gesignaleerd.
Oke, dat is interessant Lizzy!
Hier loopt een vos op ons terrein, dan is het dus goed om Franse hartworm te testen?
En je test vier keer per jaar, waarvan 2 keer met Franse hartworm extra?
Door Lizzy
#2941687
Hope schreef: Oke, dat is interessant Lizzy!
Hier loopt een vos op ons terrein, dan is het dus goed om Franse hartworm te testen?
En je test vier keer per jaar, waarvan 2 keer met Franse hartworm extra?
Er zijn maar een paar plaatsen in NL waar honden besmet zijn geraakt met de worm. Een daarvan is Den Haag. Daarom test ik ook (ja, 1 of 2 keer per jaar) maar als ik niet in een gebied zou wonen waar besmette honden wonen, zou ik zelf helemaal niet testen. De Veluwe is volgens mij de 2de plaats waar honden besmet zijn geraakt. Het is op Internet wel te vinden, welke delen van NL.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2941738
Lizzy schreef: Er zijn maar een paar plaatsen in NL waar honden besmet zijn geraakt met de worm. Een daarvan is Den Haag. Daarom test ik ook (ja, 1 of 2 keer per jaar) maar als ik niet in een gebied zou wonen waar besmette honden wonen, zou ik zelf helemaal niet testen. De Veluwe is volgens mij de 2de plaats waar honden besmet zijn geraakt. Het is op Internet wel te vinden, welke delen van NL.
Dank je!
Wat leer ik toch veel hier :-*
Door Martine-Tom
#2941747
JoepenLola schreef: Tot nu toe bij het Woud altijd besteld,maar hoorde pas dat mijn Dierenartsenpraktijk het ook doet,dus daar ga ik in het vervolg het laten doen.
Heel veel da's doen het in huis maar er zit wel verschil in de methode en daarmee in de betrouwbaarheid ;)
De mijne doet het ook, kost nagenoeg net zoveel maar de methode is minder betrouwbaar dan die van Het Woud, dus ik blijf toch bij Het Woud :)
#2941750
Oke, ga ik ze bestellen bij het Woud. Hoe vaak doen jullie het?
Mijn vorige dierenarts zegt dat de test niet voldoende resultaat oplevert en mijn huidige dierenarts (Tannetje) doet het jammer genoeg niet meer  :'(.
Door Tanna
#2941798
Ik bestel ook bij Het Woud en test om de 4 maanden. Wie weet kan het bij de dierenarts ook wel, maar ik vind het ideaal dat ik voor de test de deur niet uit hoef - behalve dan om een beetje poep in een zakje te doen ;) ;) - en ik vind het niet bizar duur bij Het Woud, zeker niet als je een paar kits tegelijk bestelt.
#2944313
Lizzy schreef: Er zijn maar een paar plaatsen in NL waar honden besmet zijn geraakt met de worm. Een daarvan is Den Haag. Daarom test ik ook (ja, 1 of 2 keer per jaar) maar als ik niet in een gebied zou wonen waar besmette honden wonen, zou ik zelf helemaal niet testen. De Veluwe is volgens mij de 2de plaats waar honden besmet zijn geraakt. Het is op Internet wel te vinden, welke delen van NL.
IDD is er op de Veluwe ook Fransehartworm besmetting kan ik uit eigen ervaring zeggen :(
Door sella
#2946979
Parelridder haar hond is ook besmet met franse hartworm, dat kwam uit bij het onderzoek van utrecht, en die woont echt in noordholland.
Dus schijnbaar rukt het wel op :-\
#2947601
Lizzy schreef: Er zijn maar een paar plaatsen in NL waar honden besmet zijn geraakt met de worm. Een daarvan is Den Haag. Daarom test ik ook (ja, 1 of 2 keer per jaar) maar als ik niet in een gebied zou wonen waar besmette honden wonen, zou ik zelf helemaal niet testen. De Veluwe is volgens mij de 2de plaats waar honden besmet zijn geraakt. Het is op Internet wel te vinden, welke delen van NL.
Ik woon in Heerhugowaard (Noord Holland, regio Alkmaar/Hoorn) en bij mijn jongste hond is deze week een infectie van Franse hartworm vast gesteld. Ik dacht dat ze die hier in de buurt moest hebben opgelopen, maar de prepatent periode is ongeveer 7 weken... Laat ze nu net 2 mnd. voor ik dat monster nam in de regio Hilversum en de regio Almere getraind hebben!! Let wel, 'getraind', dus ze heeft niet vanalles lopen vreten tijdens een wandeling, hooguit wat sprieten gras tijdens wachten. Op gras kan echter slakkenslijm zitten (slakken zijn de enigen via wie een hond het op kan lopen). Ze zou het dus ook hebben kunnen oplopen in en regio waarvan we al weten dat het daar voor komt, tegelijkertijd: zó gemakkelijk breng je het naar een andere regio.. :(
Laatst gewijzigd door Parelridder op ma 30 jun 2014, 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#2951787
Lizzy schreef: Er zijn maar een paar plaatsen in NL waar honden besmet zijn geraakt met de worm. Een daarvan is Den Haag. Daarom test ik ook (ja, 1 of 2 keer per jaar) maar als ik niet in een gebied zou wonen waar besmette honden wonen, zou ik zelf helemaal niet testen. De Veluwe is volgens mij de 2de plaats waar honden besmet zijn geraakt. Het is op Internet wel te vinden, welke delen van NL.
N.a.v. de infectie bij mijn jongste, sprak ik dierenarts Rolf Nijsse hierover (UKG, departement Infectieziekten & Immunologie). Van de regio's Almere, Hilversum en Den Haag is sinds ca. 10 jaar bekend dat daar Franse hartworm voor komt bij honden. Hij heeft echter onderzoek gedaan naar Franse hartworm (Angiostrongylus vasorum) bij vossen in Nederland en vast gesteld dat het absoluut niet beperkt is tot deze 3 regio's, maar door het hele land aangetroffen wordt.
Middels een eenmalige ontwormingstablet bestrijd je deze infectie niet, zelfs niet wanneer je het standaard advies volgt van iedere 3 maanden te ontwormen, dus ik denk dat we er goed aan doen de ontlasting van onze honden - ongeacht de regio waar we wonen - minimaal eens per half jaar te laten onderzoeken op Angiostrongylus vasorum (Franse hartworm). Als je er tijdig bij bent, zijn de risico's van deze infectie een stuk minder!
Het Woud voegt dit onderzoek (Baermann test) voor 20 euro extra toe aan het reguliere. Dat maakt een totaal van 40,50 per onderzoek (en bij afname van meerdere kist tegelijk is er korting, waarmee het onderzoek kan dalen tot 37 euro per hond).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door