Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2940299
We hebben gisteren vier bultjes weg laten halen bij Ziggy en omdat ze een dagje ouder wordt hebben we voor de operatie bloed laten prikken om er zeker van te zijn dat ze fit is. We hebben ook gelijk op allerlei parasieten laten testen (hartworm ed) en alles was goed, behalve haar leverwaarden, die waren iets verhoogd,  tussen 10-100 zou normaal zijn en Ziggy zit op 106.
Nu hebben we ons gelijk een doosje supplementen aan laten smeren, waarvan ik niet helemaal duidelijk heb wat er inzit.
Maar ik vraag me nu af of deze waarden reden zijn om haar menu aan te passen (ik lees havermout en witvis en beperkt of geen orgaanvlees oa). Ik las ook iets over maria distel (moet ik eerst even uitzoeken hoe dat hier heet). Wat denken jullie? Ziggy wordt tien jaar in augustus. We willen over een tijd weer checken of haar leverwaarden zijn gedaald.
En mochten haar leverwaarden dalen door het dieet (en supplementen) is dit dan reden om ermee te stoppen of zou dit dan voor altijd zijn?
#2940301
De leverwaardes kunnen door van alles en nog wat verhoogd zijn. En zo lang je dat niet weet, is het lastig om er iets van te zeggen.

Als het mijn hond was, dan liet ik over een maand of 2 nogmaals bloed prikken. Als de leverwaardes enorm gestegen zijn, zou ik trouwens een doorverwijzing vragen voor een echo van de buik en specifiek de lever.

Je kunt het dieet al aan gaan passen en mariadistel gaan geven. Alleen weet je dan over 2 maanden niet (mochten de waardes weer normaal zijn) of dit door de mariadistel/dieet komt of omdat de waardes vanzelf wel weer verbeterd zijn. Dat vind ik een groot nadeel.
#2940304
Ok, dus dan is het wellicht ook niet interessant om het supplement van de dierenarts te geven? De dierenarts gaf aan dat het wellicht verstandig was om te geven ter ondersteuning van haarclever na de operatie,  ze is toch ruim anderhalf uur onder narcose geweest.

Ik heb even het supplement bekeken en naast allerlei vul- en smaakstoffen zitten er volgens mij deze werkzame stoffen in: alfatocoferol, seleen of selenium, s-adenosyl methionine en magnesium.

Dat bloedprikken was idd sowieso al de bedoeling ja. Heel logisch wat je schrijft. Dank voor je reactie!
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 13 jun 2014, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2940375
Ik zou dan mariadistel verwachten, niet de dingen die in het supplement van de da zitten.
Het is niet extreem verhoogt, dus ik zou net als jij over 2 maanden nog eens prikken en overwegen of je haar wilt ontgiften nadat ze is hersteld van de wondjes.
#2940949
Ik vind die leverwaarde niet zo hoog, eerlijk gezegd... En kan die kleine verhoging ook niet door dierenarts-stress komen, of heeft Ziggy daar geen last van?

s-adenosyl methionine (SAMe) is wel voor de hand liggend bij leverproblemen, dat geef ik Yindra ook.

Ik zou de leverwaarden inderdaad in de gaten houden. En tzt liever (eerst) een echo laten maken dan een biopt laten doen, veel minder invasief.

Het nadeel aan supplementatie is inderdaad dat je niet weet of de leverwaarden daardoor lager zijn, maar tegelijkertijd is het het belangrijkst DAT de waarden lager/goed zijn, dus dat is een overweging die je moet maken.

Fijn dat verder alles goed is!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door