Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2940485
Goedemiddag,

Ik lees al een tijd mee op BF en sinds een paar maanden barf ik ook met mijn Norfolk terrier van 1,5 jaar. Hij krijgt maar 150 gram per dag, dus vind het best een uitdaging om te zorgen dat alle verhoudingen een beetje kloppen. Gelukkig heb ik veel gehad aan alle info hier  :) Omdat ik deze week mijn volgende bestelling ga doen wil ik toch even checken of ik op de goede weg ben...

Op dit moment heb ik nog liggen: geit spiervlees, runderkophuid, lamspens, rundernieren.
Ik ga bestellen:
vleesbot: eendennekken, kipkarkas, fazant drumsticks
spiervlees: ree en hert
orgaan: runderlever, eendenhart, eendenmaag
complete karkassen: duif, konijn en kwartel

De bedoeling is alles te portioneren voor 3 dagen, dus 1 zakje met ca. 225 gr vleesbot, 1 zakje met ca. 75 gram orgaan etc. Elke 3 dagen pak ik dan 3 zakjes uit de vriezer. Hierdoor krijgt hij bijvoorbeeld de ene dag wel wat meer orgaan dan de andere, maar binnen die 3 dagen gaat alles op. Over drie maanden zou alles dan op moeten zijn.
Qua groentenmix ga ik nu broccoli/bloemkool/courgette/peen maken. Maar hij krijgt ook regelmatig wat van de groente die wij eten.
Ik weet dat vis ook erg wordt aanbevolen maar dit eet hij echt niet. Daarom gebruiken we voor de training Orijen 6-fish brokjes. Krijgt hij in ieder geval een deel van de voedingsstoffen binnen.

Kan dit zo? Of toch liever een menuutje maken voor elke week? Volgens mij hebben we zo genoeg diersoorten maar een groot deel van het vleesbot zal toch eend en kip zijn. En zijn dit goede organen om te geven? Yoghurt of een eitje krijgt hij soms als snackje tussendoor.

Oh ja, ik heb inmiddels ook een droogoven aangeschaft en wil kalfsnekspier en lamslong gaan drogen. Een deel van de long zal ook wel in de maaltijden belanden denk ik.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...

groetjes Pluk
#2940488
Ik zou de runderlever liever vervangen voor bv konijnenlever,lam , geit of eend.
Fazant lust niet alle honden.
Je heb het over hele konijnen karkassen (is dat een heel compleet konijn, met organen erin)die moet je dan best in heel veel stukjes hakken.
Lever en nier van rund bevat best veel afvalstoffen en antibiotica ect wat de runderen standaard krijgen of het moet biologische rund zijn.
#2940524
Dank voor je input.

Lever dus liever niet van rund. Lever van andere diersoorten hebben ze niet zag ik. Zou runderhart (bio van schotse hooglanders) een optie kunnen zijn? Ik kan ook nog aan kiporgaan komen, maar kip zit er al genoeg in denk ik.
Fazant ga ik een paar stukjes bestellen om te proberen, wie weet...

De konijnkarkassen zijn alleen met niertjes en wegen ca. 250 gram per stuk. Deze wil ik halveren en dan over twee dagen geven.

Alle rund, eend en kip die ik voer zijn biologisch dus antibiotica zit er niet in als het goed is.
#2940535
Ik mis naast lever en nier ook pens. Hart, lever, nier en pens zijn de belangrijkste organen om te voeren. Daarnaast zou ik het vlees geen 3 dagen in de koelkast bewaren. Ik vindt 36-48 uur echt de  max. Het vlees is ingevroren geweest en dan kun je het niet zo lang goed houden
#2940557
Dit is zo te lezen het assortiment van Oervoer ?
Als je dan slim bent dan kan je beter de gehele grootste konijnkarkassen kopen , hakken moet je toch al met zo,n kleine eter
In de grootste konijnkarkassen zit hart - long - lever en nier . Ook hebben de grootste karkassen de kop nog (maar dat is ev. voor later i.vm de hardheid)
Dergelijke niertjes zijn voor zo,n klein hondje perfect . Verder zwemmen de niertjes niet in het vet .
De konijnkarkassen zijn niet vet , ook niet onbelangrijk met zo,n kleintje (vind ik )

Fazant ... tja dat moeten ze waarderen . maar probeer je niet .....
Duif idem . Het zijn hele mooie karkasjes . Maar ja vele honden vinden het niet te vreten
#2940675
Ik heb inderdaad een deel van Oervoer  ;D, de rest is Darf

de grootste konijnenkarkassen bevatten nog een kop? Weet niet of ik dat wil.... zo'n held ben ik nog niet. Maar ik zag wel dat de middelgrote hart en lever nog hebben. Dus dan bestel ik gewoon kleine  en middel. Hoop wel dat ie t lust,  enkelvoudige maling van konijn eet ie namelijk niet.

Fazant gaan we proberen, bosduif maling eet ie wel, dus duifkarkas komt wel goed hoop ik.

Qua organen heb ik nu: lamspens, lams long,  rundernieren, eendenhart, eendenmaagjes en wat er in de karkassen zit.
Dan moet ik dus nog op zoek naar lever.. is bio kippenlever een optie?  En is dat hart van schotse hooglanders nog een goede om te nemen?

Ik doe trouwens geen pens dag. Ik lees hier dat veel mensen dat wel doen, wat is hier het voordeel van?
#2941010
[quote="pluk"]
Ik heb inderdaad een deel van Oervoer  ;D, de rest is Darf

de grootste konijnenkarkassen bevatten nog een kop? Weet niet of ik dat wil.... zo'n held ben ik nog niet. Maar ik zag wel dat de middelgrote hart en lever nog hebben. Dus dan bestel ik gewoon kleine  en middel. Hoop wel dat ie t lust,  enkelvoudige maling van konijn eet ie namelijk niet.

Fazant gaan we proberen, bosduif maling eet ie wel, dus duifkarkas komt wel goed hoop ik.

Qua organen heb ik nu: lamspens, lams long,  rundernieren, eendenhart, eendenmaagjes en wat er in de karkassen zit.
Dan moet ik dus nog op zoek naar lever.. is bio kippenlever een optie?  En is dat hart van schotse hooglanders nog een goede om te nemen?

Ik doe trouwens geen pens dag. Ik lees hier dat veel mensen dat wel doen, wat is hier het voordeel van?
[/quote]
Lever van biologisch gehouden dieren is altijd goed en hooglander hart is ook prima! :)
Als er in de middelgrote konijnkarkas een lever zit, moet je wel het lever percentage in de gaten houden. Een konijnenlever weegt zo'n 70-85 gram.
Waarom precies een pensdag wordt gedaan weet ik niet. Gemak, niet hoeven knoeien met kleine stukjes pens... etc. Ikzelf heb het ook gedaan, maar een van de honden was de dag erna aan de dunne. Nu geef ik 1 dag per week pens met vleesbot en dat gaat prima.
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 14 jun 2014, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2941217
Heb even gezocht en las dat voor lever 2 tot 5% van het totaal wordt aangehouden. Op weekbasis komt dit voor Scott op 20-50 gram.
Met konijn is het dan dus al te veel. Ik las ergens anders dat voor nieren 25 gram per week voor 10 kilo gewicht wordt aangehouden. Scott weegt 7 kg, dus 17,5gram nieren per week.

Als ik nu 1x per week een karkasje geef (duif, kwartel, konijn) dan ben ik voor nieren en lever al klaar volgens mij. Misschien na dat konijn de week erna geen karkas omdat er eigenlijk teveel lever inzit? En dan geef ik de rest van de week 50% pens en 50% hart/long/maag.

Echt super bedankt voor alle info! Ik ga weer even rekenen...
#2941855
[quote="pluk"]
Heb even gezocht en las dat voor lever 2 tot 5% van het totaal wordt aangehouden. Op weekbasis komt dit voor Scott op 20-50 gram.
Met konijn is het dan dus al te veel. Ik las ergens anders dat voor nieren 25 gram per week voor 10 kilo gewicht wordt aangehouden. Scott weegt 7 kg, dus 17,5gram nieren per week.

Als ik nu 1x per week een karkasje geef (duif, kwartel, konijn) dan ben ik voor nieren en lever al klaar volgens mij. Misschien na dat konijn de week erna geen karkas omdat er eigenlijk teveel lever inzit? En dan geef ik de rest van de week 50% pens en 50% hart/long/maag.

Echt super bedankt voor alle info! Ik ga weer even rekenen...
[/quote]
Als er echt hele levers en nieren in de karkassen die jij geeft zit, klopt het.
In de karkassen die ik geef zit meestal alleen maar restjes orgaan, of soms alleen nog de niertjes.

Ik maak een orgaanmix eens per 4 weken waarin 5gr lever per kilo hond per week, 2,5gr nier per kilo hond per week en 5% hart zit. Verder nog een beetje overig orgaan (maag, long) om op een rond gewicht uit te komen. Ik meng dus alles voor 4 weken door elkaar, vries het in en 3x per week krijgen ze er van.
Pens apart, 1x per week met vleesbot.
Hele niertjes uit karkassen haal ik er uit, restjes orgaan laat ik zitten worden niet gerekend.
#2942094
Ik heb dus geen idee of alle organen er nog compleet inzitten; gelijk maar even een mailtje naar oervoer gestuurd. Ook gevraagd wat de herkomst is van hun runderlever omdat dat dus ook nog een optie is als de karkassen geen lever bevatten.

Zo'n orgaanmix is een goed idee! Vraag me alleen af hoe je dat praktisch doet als je er een mix van maakt? Je vriest alles in, maar hoe haal je er dan genoeg vanaf? Misschien domme vraag, maar ik loop zelf altijd te mutsen met dat bevroren vlees.

Het idee om maar 3x per week orgaan te geven spreekt me wel aan. Ik sta nu elke dag 25 gr af te wegen...
Ik wil nu elke dag 75gr vleesbot geven en dan om en om 60gr spiervlees of orgaan erbij + 15 gram groentemix. Daarnaast 1x per week een karkasje, als hier volledige organen inzitten geef ik de volgende dag geen orgaan. Konijnkarkas zal ik toch moeten portioneren dus hiervan kan ik de organen verwijderen en los geven.

Echt super bedankt voor je hulp. Ik denk dat ik toch maar een menuutje voor een week ga fabriceren. Als ie klaar is wil je er dan nog eens naar kijken?
#2942114
[quote="pluk"]
Ik heb dus geen idee of alle organen er nog compleet inzitten; gelijk maar even een mailtje naar oervoer gestuurd. Ook gevraagd wat de herkomst is van hun runderlever omdat dat dus ook nog een optie is als de karkassen geen lever bevatten.

Zo'n orgaanmix is een goed idee! Vraag me alleen af hoe je dat praktisch doet als je er een mix van maakt? Je vriest alles in, maar hoe haal je er dan genoeg vanaf? Misschien domme vraag, maar ik loop zelf altijd te mutsen met dat bevroren vlees.
[...]
[/quote]
Ik doe het dus voor het gemak en toevallig vanmiddag weer gemaakt.

Het is echt heel simpel ;)

Scott weegt 7 kilo, dus hij mag per week 35gr lever en 17,5gr nier, en met 5% van zijn weektotaal kom je op 52,5gr hart.

Dat is per 4 weken:

210gr hart
140gr lever
70gr nier
60gr overig orgaan (maag/long, tong....)
------
480gr totaal

Je snijdt het in blokjes, mengt het door elkaar en maakt 8 zakjes/bakjes van 60gr. Twee keer per week geef je 1 portie van 60 gram.
Één of twee keer per week ipv spiervlees pens geven en je hebt je orgaanvlees kompleet. ;)
Door Martine-Tom
#2942195
Ik voer orgaanmix, kant en klaar (te lui  :P) Tom krijgt 25 gr per dag, ik weeg schijven af van ong 100 gram die op het oog in 4 stukken gaan. Zo nauw komt het ook weer niet  ;) De ene dag zal hij 20 gram en de andere 30 eten...aan het eind van de maand klopt het wel zo ongeveer ;)
#2942514
Antwoord gekregen: in de Oervoer karkassen duif en kwartel zitten alle organen behalve het darmstelsel. Bij de konijnen is het afhankelijk van de bestelde formaten.

Ik ga eens rekenen wat ik dan nog aan orgaan moet toevoegen. Van duif en kwartel zullen de organen zo ieniminie zijn dat het toch onvoldoende is om een hele week op te teren.
#2943079
Volgens mij ben ik er wel uit;

Dagelijkse hoeveelheid: 150 gr = 1.050 gram/week

50% Vleesbot:  525 gr/week
30% Spiervlees: 315 gr/week
20% Orgaan: 210 gr/week (105 gr pens, 20 gr lever, 10 gr nier, 30 gr hart, 20 gr overig). Als ik dit optel kom ik tot 185 gr, de overige 25 gram orgaan komt uit de karkassen.

6 dagen: 75 gr vleesbot + 80 gr spiervlees of 70 gr orgaan + groentemix. Groentemix zit niet in de verhoudingen meegerekend.
1 dag: karkas (kwartel, duif, konijn). Konijn is te veel voor 1 dag en portioneer ik voor invriezen. Organen haal ik eruit en neem ik mee in organenmix.

Diersoorten: eend, kip, rund, geit, lam, ree, hert, fazant, duif, kwartel en konijn.

Aanvullend: eitje, kwark/biogarde, karnemelk, gedroogde snacks, schapenvet met knoflook, Orijen fish brokjes (om te trainen).

Ben benieuwd of jullie nog aanvullingen hebben? ?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door