Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door faya
#2940366
pups van Faya zijn a.s. zondag al weer 5 weken oud, met 3 weken ben ik begonnen met puppymelk bijgeven en met 4 weken met vlees bijvoeren, nu doe ik dat eigenlijk tot noch toe slechts 2x per dag, maar ik begrijp dat dit naar 4 x per dag moet, waarom eigenlijk? Krijgen ze zo nog te weinig? Ik las 5-10% van huidige gewicht, de pups wegen rond 2,5 kilo en zien er gezond en rond uit, zouden dus tussen de 125 en 250 per dag moeten krijgen, nu krijgen ze zeg maar 1000gram kvv samen aangelengd met puppymelk of geitenmelk en dit samen weegt den ca 140 gram per pup per dag maar dan in 2 keer ipv 4 keer, verder vult moeders aan.....Nu wil ik naarmate ze meer nodig hebben dit in 3x bijvoeren doen, waarom is eigenlijk die 4 x zo'n regel, graag jullie mening, uitleg en expertise
Door Parelridder
#2941057
Puppy's eten in de periode dat ze verhoudingsgewijze tot hun lichaamsgewicht nog héél hard groeien, een hoog percentage. Tien procent is dan niet ongewoon. De hoeveelheid eten die ze per dag nodig hebben, is dus nogal veel, alleen daarom al is het beter en prettiger om die over veel (4) porties te verdelen.
Een teef die zoogt en/of voedsel voor haar jongen op geeft, biedt ze dit overigens óók regelmatig aan. Het is dus heel natuurlijk om veel kleinere porties te voeden aan pups.
Mensenbaby's krijgen zelfs 5-6 maaltijden (incl. 'tussendoortjes') per dag. Een kindje dat te weinig voeding krijgt, zal daardoor te weinig energie hebben om zich weer te melden voor een volgende voeding. Vanwege dit tekort aan energie lijkt hij enorm tevreden. Dit kan natuurlijk ook bij pups gebeuren en is dus een andere reden om de voedingen op te bouwen naar 4 maaltijden.
Daarnaast is het opbouwen van de hoeveelheid vaste voeding een manier om de pups af te spenen.
Door Lizzy
#2941061
faya schreef: pups van Faya zijn a.s. zondag al weer 5 weken oud, met 3 weken ben ik begonnen met puppymelk bijgeven en met 4 weken met vlees bijvoeren, nu doe ik dat eigenlijk tot noch toe slechts 2x per dag, maar ik begrijp dat dit naar 4 x per dag moet, waarom eigenlijk? Krijgen ze zo nog te weinig? Ik las 5-10% van huidige gewicht, de pups wegen rond 2,5 kilo en zien er gezond en rond uit, zouden dus tussen de 125 en 250 per dag moeten krijgen, nu krijgen ze zeg maar 1000gram kvv samen aangelengd met puppymelk of geitenmelk en dit samen weegt den ca 140 gram per pup per dag maar dan in 2 keer ipv 4 keer, verder vult moeders aan.....Nu wil ik naarmate ze meer nodig hebben dit in 3x bijvoeren doen, waarom is eigenlijk die 4 x zo'n regel, graag jullie mening, uitleg en expertise
Omdat de maagjes nog heel klein zijn. En daar gewoon nog niet veel in past. Bovendien heeft een pup verdeeld over de dag voedingsstoffen nodig om te groeien. Vandaar dat het vaker aangeboden wordt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door