Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2939990
Kennisje van de puppycursus heeft een Ruwhaar Teckelpup van 12 wkn. Helaas doet de fokker niet aan aftersales. :-X
Pup heeft bultjes/smetplekjes in de liezen en oksels, geen extreme jeuk eraan. Het zijn er wel veel. Ik vind dat ie vieze oren heeft die stinken maar de DA vond dat niet. Ook heeft ie pus aan zijn piemeltje. Verder geen huidschilfers te zien, ontlasting normaal, speels. Alleen wel erg mager, volgens haar weinig groei en vandaag ontwormd en had wormen.
Volgens de DA dus een voedselallergie. Blikjes hypoallergeen voer mee gekregen en een antibioticakuur. Ze vroeg mij dus wat ik voer enz. Ze is dus net geweest en heeft lekker vers mee genomen maar als ik het zo zag is dit geen voedselallergie. En bij zo'n jong beestje? Ik heb haar eigenlijk geadviseerd om de antibiotica zeker tot na het weekend te laten, omdat ze vandaag ontwormd heeft. Ik denk eigenlijk dat het een bacterie infectie is oid. heb haar geadviseerd om met betadine shampoo te wassen. helaas heeft DA geen kweek genomen. Hondje is niet in brandnetels geweest of zoiets. Wat denken jullie?
#2939999
Jantina schreef: Wat is dat nou precies? Het is wel bizar hoe hoog dit kereltje van 12 weken zijn hormonen heeft zitten, denkt alles wat los en vast zit, en echt de complete fluit eruit. Staat zelfs 'droog' te rijen...
Ik las laatst iemand met een herderpup van 8 weken die zich al een ongans stond te rijen en een puspiemel had. Dat is dus niet ongewoon hoor.

Neemt niet weg dat dit helemaal los kan staan van.

Heeft de dierenarts de oren ook met een otoscoop bekeken? Want ruiken vind ik niet genoeg. Stinkt de vacht ook? Het zouden gisten kunnen zijn misschien? Dat ruikt best vies.

Voedselallergie vanaf deze leeftijd is volgens mij wel mogelijk. Maar ik weet niet of dat het meest voor de hand liggend is. Ik zou denken dat een huidafkrabsel een eerste vereiste is. Op bacterieen en gisten en schimmels.

Shampoo kan de boel erger maken, helemaal als je niet weet wat er aan de hand is.
#2940002
Oren vond ik echt vies, te vies maar goed, volgens DA geen mijt dus hij zal wel goed gekeken hebben. Verder vond ik de pup niet ruiken.
Zou een pup van 12 wkn dan al zo heftig op voeding kunnen reageren dmv de huid? Omdat de ontlasting verder prima is. Ze moet dinsdag weer terug naar de DA, moet ze toch maar hameren op een huidmonstertje...
#2940007
Jantina schreef: Oren vond ik echt vies, te vies maar goed, volgens DA geen mijt dus hij zal wel goed gekeken hebben. Verder vond ik de pup niet ruiken.
Zou een pup van 12 wkn dan al zo heftig op voeding kunnen reageren dmv de huid? Omdat de ontlasting verder prima is. Ze moet dinsdag weer terug naar de DA, moet ze toch maar hameren op een huidmonstertje...
Ja, een pup van die leeftijd schijnt op 12 weken al zo heftig te kunnen reageren. Ik zag laatst een foto van een hele jonge pup, die zat van top tot teen onder de uitslag. En tel daar bij op dat zo'n pup vaak ook weer pas gevaccineerd is. Dus ik denk dat het ook gemakkelijk een combinatie kan zijn van zaken. Maar, ik vind een voedselallergie niet direct heel aannemelijk (hoewel dat ook weer afhangt van wat pup eet). Er zijn aannemelijkere redenen, dus ja, ze moet wel voor afkrabsels gaan vragen als je het mij vraagt.
#2940038
Het eten is een vaag verhaal. De fokker schijnt vers te voeren. Maar niet aan pups want dat willen nieuwe baasjes toch niet. Haar is verteld dat de pups Royal Canin kregen, maar ze kreeg een Pedigree pakket mee. En ze is zelf direct Farmfood gaan geven omdat haar andere hond (Herder) dat ook krijgt. In het gunstigste geval heeft fokker dan wel afgespeend op vers denk ik dan maar, en later op brok gezet. Ofzo. De fokker wil daar helaas nu geen antwoord op geven en heeft alleen gezegd 'zet maar op vlees' met deze klachten, maar ja, dat is toch een beetje mager advies naar iemand die echt geen idee heeft hoe of wat en super bezorgt is over haar pupje. Ze gaat nu dan iig op Carnibest Lam over, maar ja, dat is geen elimineren oid, ik durfde geen enkelvoudige konijn of eend ofzo mee te geven, om een pup van 12 weken zomaar opeens te laten elimineren.... Ik ben ook geen deskundige en vers is iig beter denk ik dan.
#2940049
Jeetje, wat een verhaal! Misschien en second opinion bij andere da vragen? En een pup van 12 weken op antibiotica.... mijn da vindt dat niet verantwoord, of er moet onomstotelijk vaststaan dat er een bacterie zit. Dat zou ik eerst willen weten!

Succes
#2940073
[quote="Jantina"]
Wat is dat nou precies? Het is wel bizar hoe hoog dit kereltje van 12 weken zijn hormonen heeft zitten, denkt alles wat los en vast zit, en echt de complete fluit eruit. Staat zelfs 'droog' te rijen...
[/quote]

Volgens mij heeft een pup zo jong nog al die hormonen niet. Zou dit ook niet met stress te maken kunnen hebben? Daar gaan ze dit gedrag van vertonen, ik kan het zo snel niet vinden, maar bij stress komt er een hormoon vrij wat dezelfde kenmerken heeft als testosteron. Mogelijk komt die stress ook (deels) van de smetplekken en misschien aanwezige oorpijn. Dat kan veel doen met een hondje, zeker als je alle gebruikelijke dingen als wennen aan een nieuw huis en nieuwe mensen ook nog mee neemt.

Fijn dat jij je zo om die mensen bekommerd!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door