Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door madrike
#2939372
Na 2 weekjes wachten hebben we de uitslag binnen van de biopten.
Helaas een bevestiging van ons vermoeden.
Ons kleine colliedametje heeft DLE (discoïde lupus erythematosis)  :'(
Een auto immuunziekte waarbij haar afweersysteem de pigmentcellen aanvalt.
Gevolg daarvan is dat de neus roze kleurt en niet meer beschermd is tegen zonlicht.
Er ontstaan daardoor kleine wondjes op haar neus.

We hebben meteen ingezet op zalmolie (omega 3 en 6 vetzuren) en vitamine E capsules (200 ie/dag).
Daarnaast heeft ze van de DA een zalf meegekregen met prednison.
Deze moet 2x daags op haar neusje gesmeerd worden.
Niet leuk maar met een lekker stukje gedroogd vis of vlees als afleiding lukt het wel  :)
We hopen het zo onder controle te krijgen.

het grootste probleem is nu dat ze niet meer met haar neus in de zon mag komen.
En dat voor een hond die het liefst de hele dag buiten is...........
We hebben het intussen geprobeerd met zonnebrandcreme maar dat is binnen een half
uurtje compleet van haar neus gelikt.
Gevolg is dat haar neus weer pijnlijk rood is met wondjes.
En dat na 3 dagen een uurtje overdag buiten  :(.

Heeft er iemand ervaring met deze afwijking?
En vooral heeft er iemand tips om haar neusje te beschermen zodat ze toch af en toe eens
lekker een uurtje buiten kan spelen met de andere honden.
Door Lizzy
#2939407
Getver.... Volgens mij noemen ze deze afwijking in veel Engelstalige landen zelfs "Collie nose" :-\
En alles wat ik erover kan vinden is toch : uit de zon houden. Het is heel lullig voor haar natuurlijk maar ik ben bang dat je weinig andere keus hebt. Vindt ze het niet lekker om binnen in de zon te liggen? En misschien in de zomermaanden vooral in de avonden op pad?
Door madrike
#2939452
Dat is nou juist het probleem.
We wonen op een boerderij dus onze colliedametjes zijn alle vrijheid gewend.
Ik heb mijn dametjes de laatste 2 weken al zoveel mogelijk binnen gehouden.
Vandaag sprong mijn kleine dametje bijna door de deur heen zo graag wou ze naar buiten.
Ik heb haar een uurtje buiten gehad met een zonnebrandcrème speciaal voor honden op haar neusje,
zie ik toch de rode vlekjes/losse velletjes (ontstekinkjes) weer komen.
Zo zielig voor haar........................
En juist omdat we helemaal buitenaf wonen is er nauwelijks een zonvrij plekje buiten.

voor paarden is er een neusbeschermer
Waarom is er niet zoiets voor honden?
Door madrike
#2939627
We twijfelen heel erg over het gebruik van zonnebrandcrème voor kinderen.
Mijn dametje likt heel veel aan haar neusje.
Ik ben bang dat zonnebrandcrème voor kinderen dan toch niet zo onschadelijk
is voor mijn dametje.

Intussen heb ik via internet wel het volgende gevonden; http://www.epi-pet.com/sunprotectorsunscreenspray.aspx
Maar ik kan nergens vinden of dat vanuit Nederland te bestellen is.
Gek eigenlijk want in de Engelstalige landen is zonnebrandcrème voor honden kennelijk al een
heel gewoon product.
Door Martine.
#2939777
Ik zou zelf toch eens gaan kijken of er niks te knutselen valt door een muilkorfachtig iets aan te passen en dan een stukje stof over de bovenkant te naaien/plakken.

Met aanpassen bedoel ik dan dat de bek gewoon nog open kan dus zo'n leren banden muilkorf bijv doorknippen en slap elastiek ertussen of iets in die geest of zo'n tralie geval noem ik het maar bijknippen (wel oppassen voor scherpe stukjes, dan aftapen of zo) Wie weet ontdek je een gat in de markt :-)

Met die zogenaamde hondenproducten zou ik gewoon eens naar de ingrediëntenlijst kijken. Je hebt best kans dat mensenproducten dezelfde ingrediënten bevatten horen en dan is een mensenproduct vaak veel goedkoper. Je zou ook bij paardenproducten kunnen kijken.
Door Lizzy
#2939778
Nou, ik vind dit eigenlijk best een behoorlijk briljant idee, een muilkorf die je aan de bovenkant van de neus dichtmaakt!
Door Lizzy
#2939785
Radja schreef: Of biologische zonnebrand voor kinderen factor 45, zelfs 50
Ik weet niet of daar zinkoxide in zit? Ik las vandaag ergens (weet alleen even niet meer waar) dat dit giftig is voor honden....
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2939788
Wat naar zeg zo'n aandoening  :(
Heel lastig om daar iets op te bedenken.

Ik weet dat er speciale " oogbeschermingskapjes"  zijn te verkrijgen die ook beschermen tegen UV-licht
Misschien is dat ook nog een idee?

http://www.aniprotec.com/epages/es42339 ... ugenschutz

of een speciale anti-lik kap die je zou kunnen behandelen aan de bovenkant zodat er geen zonlicht op haar neus komt?
http://www.aniprotec.com/epages/es42339 ... Leckschutz
Door Lizzy
#2939798
Christoph schreef: Nu kwam ik zo een bescherming heel toevallig tegen met te zoeken naar zonnebrandcrème voor onze hond.
Even terug opgezocht, blijkbaar ook leverbaar buiten de VS http://www.dognoseprotectors.com/index.html
Of mischien helpt het "ontwerp" je bij zelf iets te maken.
Oh wow, wat een kek ontwerp joh! Gaaf! Ik denk dat het best even duurt voordat een hond dit accepteert maar met veel koekjes en geduld.....
Door miik
#2939821
En een gentle leader of halti waar je een lapje aan naait zodat het over de neus valt ? Net zoiets als ze bij paarden gebruiken ?
Gebruikersavatar
Door Radja
#2939861
Lizzy schreef: Ik weet niet of daar zinkoxide in zit? Ik las vandaag ergens (weet alleen even niet meer waar) dat dit giftig is voor honden....
Ben er sowieso 1 tegengekomen zonder.

Even opgezocht bij ecomild.nl (kopje bio cosmetica baby/kind zonnebrandcreme factor 45 )
Laatst gewijzigd door Radja op do 12 jun 2014, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door