Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Tricky
#2939005
Onze border collie van 1.5 jaar oud is erg mager. We voeren hem op KVV. Een verhoging van de hoeveelheid voer (1,5 keer zoveel) zorgt er alleen maar voor dat hij heel veel meer gaat poepen en ook af en toe in huis gedurende de nacht. Er komt echter geen gram bij.
Wie heeft goede suggesties om hem wat zwaarder en gespierder te krijgen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2939032
Is hij fysiek nagekeken?
Geen wormen? Bloed onderzocht? Is zijn spijsvertering wel oké?
Door Suzanne
#2939063
Hope schreef: Is hij fysiek nagekeken?
Geen wormen? Bloed onderzocht? Is zijn spijsvertering wel oké?
Dat was ook waar ik aan dacht... nou ja, in die zin... het zou moeten worden uitgesloten. Normaliter, als je een dier veel meer gaat voeren, gaat het aankomen, tenzij ook die nieuwe hoeveelheid stomweg nog niet genoeg is.
Het is dus zinvol te weten hoe zwaar de hond is en hoeveel gewicht van welk voer gevoerd wordt.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2939356
Wat is te mager? Vind je hem slanker dan je graag ziet? Of is kun je zijn ribben tellen (de vacht wegdenkend?). En daaruit volgend: is het aankomen een kwestie van een kilootje of 2, of gaat het echt om meer?

Wat voor kvv's voer je? Welke diersoorten? Krijgt hij in de kvv's groente en/of geef je hem extra groente bij? Krijgt hij in de kvv's vis of geef je hem extra vis bij en zo ja, zijn dat de vettere soorten? Hoe vaak per dag voer je?

Is de hond rustig of juist nerveus? Heeft ie veel stress? Stress zorgt er ook voor dat er "niet tegenop te voeren" is. Dan is het oplossen van die stress handiger dan meer voeren. Ook heel erg veel prikkels kunnen hier mee te maken hebben, als de hond het niet verwerken kan, zie je dat soms ook terug in mager zijn.

Gespierder krijg je een hond alleen door training. Meer voeren geeft alleen meer vet, wil je dat meer voeren meer spieren geeft, zal hij vooral moeten bewegen. Teveel beweging geeft echter weer teveel verbranding en dan schiet het nog niet op.

Uiteraard ga ik ook met mijn voorgangers mee met het fysieke. Een keer goed na laten kijken kan ook geen kwaad.
Door Tricky
#2939466
Hij krijgt barkdogfood compleet en af en toe een andere smaak zonder toevoegingen. Volgens hun site moet je 20-30 gram/kg/dag voeren en dan kom je uit op 300-450 gram per dag voor het lage gewicht dat hij nu heeft (15 kg). Zowel met het eerdere voer (Lotgering) als dit voeren we hem normaal minimaal 500 gram. De laatste weken hebben we zelfs >600-700 gram per dag gegeven en het enige wat gebeurde was dat hij meer ging poepen en nu zelfs iets is afgevallen. Ontwormen was een half jaar geleden dus dat gaan we nu ook maar weer doen. We doen het al jaren met 2x per jaar en met de andere honden gaat dat dus eigenlijk altijd goed.
Het is een hond die graag bezig is maar ook weer niet extreem. Als wij werken en bijv 's avonds kan hij ook gewoon lekker rustig in huis liggen zonder zich veel in te spannen. Ik heb niet het idee dat hij erg gestressd is. We vonden hem zelf altijd al mager maar krijgen ook regelmatig van andere mensen de opmerking dat ze hem wel aan de magere kant vinden (en daar hebben ze dus ook gelijk in).
Over een aantal weken gaan ze 3 weken op brokken over ivm onze vakantie. Als dat nou heel veel aan gaat zetten wil ik daar toch ook over na gaan denken qua kleine beetjes bijvoeren.
Door miik
#2939545
Tja, mijn ervaring is dat jonge border collies nou eenmaal een hoop nodig hebben.
Ik heb mijn jongste border collie teefje heel lang 800 gram per dag gevoerd, terwijl ze volgens de richtlijn 350 gram mocht hebben....
Ik zou gewoon een goed merk KVV uitzoeken en hem daar ruim van gaan voeren !
(Ik zelf heb het idee dat Barf veel beter wordt opgenomen, dus ik denk dat dat het beste is voor jouw hond, maar ik zou zeker geen brokken gaan voeren)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2939593
Ontwormen kun je het beste doen na mest onderzoek. Geen wormen is niet ontwormen, wel wormen is gericht ontwormen. Je kunt kijken op de site van het Woud en daar een wormkit bestellen. Die krijg je opgestuurd, je neemt een mestmonster, stuurt het terug en een dag later heb je de uitslag in de mail. Stop je in ieder geval geen overbodig gif in het lijf van je hond.

Aankomen heeft tijd nodig. Je schrijft "een aantal weken". Soms duurt het even voordat ze voller worden. Je wilt ook niet dat het te snel gaat, want dan is het alleen maar vet en daar heeft je hond niets aan.
Voer je 1 of 2 keer per dag? Mocht dat 1 keer per dag zijn, zou ik 2 maaltijden per dag aan gaan bieden.

Ik heb even op de site van barkdogfood gekeken en ik word er niet heel enthousiast van. Ze beweren geen lever en nier in hun kvv te doen, terwijl dit juist twee belangrijke organen zijn voor voedingsstoffen. Ook staat er niet wat de verhoudingen precies zijn van bot, spier en orgaan en welke diersoorten ze gebruiken. Ze stoppen ook glucosamine en gondroitine in hun prak, wat supplementen zijn die je alleen behoort te geven indien nodig. Zoiets hoort niet standaard in een voer thuis.

Ik zou je aanraden een beter merk te zoeken (haaksbarf, tinlo, carnivoer, carnibest, dat soort merken), waar wel de barf-richtlijnen bij aangehouden wordt en waar duidelijk is wat er in zit. Daarbij kun je dan ook kiezen voor genoeg vettere diersoorten als eend, geit en lam voeren en als vis zalm (=vette vis).

Je gaat in je berekening in dit geval uit van het gewicht dat je wil hebben, dus 20-30 gram van bijvoorbeeld 18 kilo gewenst gewicht. En als dat nog niet genoeg is, ga je meer voeren. Het is een richtlijn, niet meer dan dat. En natuurlijk gaat ze meer poepen, want ze eet meer. Het aankomen heeft tijd nodig.
Door Cathy
#2939647
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je BC doet overdag ?
Er zijn zat BC,s die niet dik te krijgen zijn door het werk wat ze overdag doen , het is vooral belangrijk dat als de  hond zijn eten heeft gehad ( het liefst in de avond ) dat daarna niks meer  met de hond gedaan wordt .
Gebruikersavatar
Door Hope
#2939833
20 tot 30 gram is niet erg veel voor een jonge hond.
Ik ga wel mee met Kaela, ik word niet erg blij van de info van de site.
Lever en nier heb je gewoon nodig, en daarnaast vind ik het beter dat je compleet voert door natuurlijke vitamine te geven dan een chemische premix.

Wat ik zou doen is een merk nemen zonder toevoegingen en met een nette verhouding. Geef je dan vijf diersoorten dan voer je ook compleet maar dan veel gezonder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door