Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2939199
Hallo allemaal,
Eerst even voorstellen:
Al een tijdje kijk ik op dit forum maar ben vanaf vandaag ook echt lid. Dus als eerste een bedankje voor de goedkeuring e.d. :)
Ik ben Ilse en heb thuis 3 katten (zie foto); Shyvana, Duma & Soraya. Dit schooljaar ben ik begonnen met de opleiding dier- en natuurgeneeskunde in Meppel waar we ook veel over voeding leren. Mijn oudste kat (Duma) heeft qua voeding een hele verandering meegemaakt in zijn jaren. We zijn van Aldi brok  (:-X) overgegaan op Royal Canin, op Biologisch brok, op KVV en zijn nu uiteindelijk belandt bij de Barf. Het bevalt ons en de katten erg goed. Wel moet ik nog veel leren en ben ik lekker aan het uitpluizen wat en hoeveel mijn katjes nodig hebben en wat ze echt heerlijk vinden. :)

Goed. Nu mijn probleem:
Zelf heb ik dus drie katten die ik op het moment overzet van KVV naar BARF, zonder problemen.  De kat van mijn schoonouders heeft lange tijd geleden vaak blaasontsteking gehad en is toen door de da op een blaasdieet van Royal Canin gezet. Sindsdien heeft ze geen blaasontsteking meer gehad.
Haar vacht is nooit mooi geweest en ze heeft een aantal probleempjes als krentenbaard. Nu dacht ik dat het goed zou zijn om haar vers te geven. Echte Barf zal hier niet lukken aangezien ze niet de ruimte hebben in de vriezer.
Bij de KVV merken ben ik erg aan het zoeken. Het liefst geef ik een kat geen groente, maar omdat ze blaasproblemen heeft het eiwit al snel te groot. Zonet hebben we op advies van een winkel daar het Bandit blaas- en nierdieet gekocht. Hier zit echter wel weer groente in en daarnaast is het erg duur voor ons.
Zelf heb ik mijn katten altijd Darf gegeven omdat dit biologisch is en er geen groente of granen inzitten. Ik ben altijd zeer tevreden geweest over dit merk. Hierbij zit je voor dit katje echter weer met het eiwit/vocht gehalte.
Is het eiwit gehalte te  verkleinen wanneer er bijvoorbeeld meer vocht aan wordt toegevoegd of ligt het allemaal wat ingewikkelder dan dat?
Alvast bedankt voor het meedenken!


P.S. Ik ben nog wat nieuw in het hele kvv/barf gebeuren, dus als ik wat amateuristisch overkom kan dat kloppen  :(
Laatst gewijzigd door Chuiduma op wo 11 jun 2014, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#2939205
Welkom op het forum!

Dat eiwitten voor blaas problemen zorgen is nieuw voor mij. Ik dacht dat graan juist de boosdoener was.
Extra vocht toevoegen is in mijn ogen zeker niet verkeerd (doe ik zelf ook want water bij vlees is veel lekkerder dan 'gewoon' water).
#2939221
Ik lees inderdaad ook veel dat eiwitten juist zorgen voor nierproblemen en niet zo zeer blaasproblemen. Daarom ben ik ook een beetje in de war! De vrouw van de winkel zei namelijk dat door teveel eiwit struviet kan ontstaan (?) en dat je daarom het eiwit omlaag moet brengen en de mineralen omhoog moet gooien. Struviet hoeft niet de oorzaak te zijn voor de blaasontsteking, maar omdat de da jaren geleden heeft gezegd dat er teveel eiwitten in de urine zat, zijn we daar wat in mee gegaan. Ik was hier niet bij dus meer dan dit weet ik niet.
In principe is dus een soort soepje maken van Darf geen enkel probleem, ook niet ivm de eiwitten?
Natuurlijk zal het per kat verschillen en moeten we haar goed in de gaten houden..
Maar ik wil in ieder geval zeker weten dat het safe is  :)
#2939228
Vreemd, dat is vrij tegengesteld van wat ik heb geleerd over struvietgruis. Mij is vertelt dat met name magnesium dan niet te hoog moet zijn omdat dit bouwstof is van struviet... Mineralen verhogen (waar volgens mij magnesium onder valt) lijkt mij daarom vreemd.

Denk dat extra water toevoegen trouwens geen invloed heeft op de eiwitten. Wel voor extra vocht inname = sneller plassen = minder tijd voor struvietvorming. Eigenlijk dus een betere doorstroming/reiniging ;-)
#2939235
Haha nu ben ik helemaal in de war!!  :-\
Maar het klinkt logisch dat gruis en struviet uit mineralen zijn opgebouwd.
k denk dat we eerst maar eens gaan kijken hoe dit van Bandit bevalt en dan verder gaan zoeken naar nóg wat beters als dat er is.
Reacties zijn nog altijd welkom! Als ik even een tijdje niet reageer; vrijdag heb ik een tentamen over voeding en ben bang dat ik nu allemaal dingen door elkaar ga halen dus ik houd me vandaag en morgen even op afstand .. als dat lukt, want ben wel nieuwsgierig  :biggrin2:
#2939244
Welkom!

Ik weet er eigenlijk weinig vanaf, maar mij staat bij dat het hele eiwitverhaal al afgedaan zou zijn en niet meer correct. Een kat heeft altijd eiwitten nodig, ook met nierproblemen en deze eiwitten worden beter verbruikt ofzo als ze van hoge kwaliteit zijn. Dus geen plantaardige eiwitten, maar dierlijke. De kans is overigens groot dat ze iets anders verkondigen bij je opleiding  :P
Er is wel het eea over te lezen in de medische hoek.
Door Martine-Tom
#2939270
Welkom.

Volgens mij is eiwitbeperken een commercieel voer verhaal, bij brokgevoerde dieren word er idd speciale brok gegeven waarbij de hoeveelheid eiwit beperkt is (als ik het mij goed heug, ben niet zo thuis in brokjes  ;) ) volgens mij is het eiwitbeperken bij rauw gevoerd idd een theorie die al onderuit gehaald is  ;)
#2939273
Op mijn opleiding leren we;
Oervoeding is het beste, alles rauw en het liefst heel, ook dat een dieet voor kat en hond bestaat uit voornamelijk eiwit en vet. Weer een reden waarom ik het hele verhaal al zo raar vond! Daarnaast hebben we inderdaad ook geleerd dat de kwaliteit van het eiwit erg belangrijk is.. dus weer het beste rauw, vers en alleen dierlijk eiwit.
Maar wanneer is een eiwit van hoge kwaliteit en hoe kun je dat natrekken van kvv? In ieder geval wanneer er 0,00 groente en graan in zit lijkt mij.
Zal dan maar eens in de medische hoek gaan neuzen  ;)
#2944267
Punt 1: geloof nooit iemand die in een dierenwinkel werkt.
Meer dan de helft van de tijd verkopen ze onzin.

En dan nu de eigenlijke uitleg: 
Te veel eiwitten in de voeding, wordt gedacht verband te houden met nierproblemen maar dit is inderdaad (vrijwel geheel) achterhaald. Het hele verhaal ga ik hier niet uit de doeken doen, maar het uitplassen van eiwitten wijst op nierproblemen. 

Met zuivere blaasproblemen is er geen reden om eiwitten te gaan beperken.
Uitzondering zijn de dalmaten, die hebben een genetische afwijkingen waardoor ze purine's niet helemaal juist kunnen omzetten en daar uraatkristallen van vormen in de urine.  Maar dat is dus enkel bij dalmatische honden, niet bij andere honden of katten.
Struviet is iets helemaal anders. 

Struviet wordt gevormd doordat de pH van de urine te hoog wordt.  Het zijn mineralen die normaal in de urine voorkomen maar in oplossing blijven. Als de pH stijgt, slaan deze mineralen neer en vormen struvietkristallen.
Oxalaat is hetzelfde maar bij te zure pH en er zijn nog andere zaken in het spel die men nog niet precies weet.

Graan en koolhydraten in het algemeen zorgen inderdaad voor struviet omdat ze de pH van de urine omhoog halen.  Vers vlees is een natuurlijke buffer of verzuurder die voor een ideale pH zorgt van de urine. Katten kunnen natuurlijk ook nog steeds aanleg hebben voor een verhoogde of verlaagde zuurtegraad en dus kristallen krijgen op vers, maar bij de meeste kan je dan gerust zijn van een juiste pH.
Voor blaasproblemen tgv kristallen is een dieet van rauw vlees dus doorgaans afdoende om terugkomen te vermijden (kristallen oplossen is soms meer voor nodig). En dan neem je best inderdaad een versie zonder groenten en dus geen nierdieet want daar heeft het niets mee te zien.

Blaasontstekingen zijn echter niet altijd verbonden met kristallen.  En kristallen kunnen ook net vormen wanneer er bacteriën in de urine aanwezig zijn omdat bacteriën de pH verhogen.  Dan is de ontsteking de oorzaak en de kristallen een gevolg.
Maar wat bij katten ook veel voorkomt is een stress-blaas.  Dan zijn er helemaal geen bacteriën of kristallen in het spel en toch ervaart de kat last van de blaas.  Het is op het zicht eigenlijk niet te onderscheiden van een bacteriële blaasontsteking.

Maar goed, als deze kat op die speciale brokken geen ontstekingen meer krijgt, is het waarschijnlijk toch kristalgelinkt, en is het zeker een goed idee ze eens op een vers dieet te proberen zetten.  Je moet opletten met die brokken omdat die kunstmatige verzuurders bevatten die moeilijk te doseren zijn aangezien elke kat anders is.  De kans bestaat dat ze er oxalaat van krijgen als de verzuurders overgedoseerd worden.
Ook het extra vocht in vers is natuurlijk een enorm pluspunt.  Je kan nog wat vocht toevoegen aan de kvv, maar normaal bevat die (met het dooivocht) ook al zo'n 60% vocht, dus das al erg mooi.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door