Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#2939040
Zoë heeft net een stuk pure chocolade gejat van 70%. Afwachten of Da bellen? Zoë weegt 17 kilo. Het was denk ik een stuk van 4 x 2 cm.
Door Suzanne
#2939043
Mijn persoonlijke mening is "ga op safe"  en laat kotsen, maar dan wel NU, als in binnen 30 minuten ofzo.
Hoe dan ook de DA raadplegen.

En hoewel ik zelf ook wel 's vragen hier stel die medisch zijn, vind ik het woord " spoedvraag" ALTIJD een goede reden om de DA  van dienst te bellen. Je zit ermee anders zou je de vraag niet stellen... maar als je de vraag stelt, zou ik dat dan dus aan een DA doen ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2939046
Hieronder wat hoeveelheden die dodelijk kunnen zijn voor uw dier:

Pure chocolade: ± 10 gram per kg lichaamsgewicht

Melkchocolade: ± 50-100 gram per kg lichaamsgewicht

Cacao poeder: ±5-30 gram per kg lichaamsgewicht
De verschijnselen van een chocoladevergiftiging.

De eerste verschijnselen treden meestal na 4 tot 12 uur op. De hond wordt onrustig, drinkt en plast veel en kan gaan braken. Het is mogelijk dat de hond gaat rillen en zelfs epileptische aanvallen krijgt. Bij een zware vergiftiging leidt het tot hartritmestoornissen en kan de hond in coma raken. Vooral oudere honden kunnen hieraan doodgaan. Als een drachtige hond teveel chocolade eet kunnen de ongeboren pups de gifstoffen via de placenta opnemen en aan een te hoge dosis sterven.
Wat kunt u doen.

Natuurlijk is het altijd beter om te voorkomen dat uw hond chocola eet. Laat het nooit onbeheerd op tafel staan of in openstaande tassen.

Wanneer uw hond toch chocolade naar binnen krijgt, is het goed om zo snel mogelijk (liefst binnen de 3 uur) contact op te nemen met uw dierenarts om te overleggen wat er gedaan moet worden. Houdt u de verpakking bij de hand. Wacht niet af maar bel voor advies. Het zal dan vaak gebeuren dat u gevraagd wordt naar de dierenarts te komen. Daar wordt dan een prikje gegeven waardoor de hond gaat braken en de chocolade weer naar buiten komt.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2939047
Suzanne schreef: Mijn persoonlijke mening is "ga op safe"  en laat kotsen, maar dan wel NU, als in binnen 30 minuten ofzo.
Hoe dan ook de DA raadplegen.

En hoewel ik zelf ook wel 's vragen hier stel die medisch zijn, vind ik het woord " spoedvraag" ALTIJD een goede reden om de DA  van dienst te bellen. Je zit ermee anders zou je de vraag niet stellen... maar als je de vraag stelt, zou ik dat dan dus aan een DA doen ;-)

Suzanne
+1
Door Martine-Tom
#2939051
Sarah5 schreef: Hieronder wat hoeveelheden die dodelijk kunnen zijn voor uw dier:

Pure chocolade: ± 10 gram per kg lichaamsgewicht

Melkchocolade: ± 50-100 gram per kg lichaamsgewicht

Cacao poeder: ±5-30 gram per kg lichaamsgewicht
De verschijnselen van een chocoladevergiftiging.

De eerste verschijnselen treden meestal na 4 tot 12 uur op. De hond wordt onrustig, drinkt en plast veel en kan gaan braken. Het is mogelijk dat de hond gaat rillen en zelfs epileptische aanvallen krijgt. Bij een zware vergiftiging leidt het tot hartritmestoornissen en kan de hond in coma raken. Vooral oudere honden kunnen hieraan doodgaan. Als een drachtige hond teveel chocolade eet kunnen de ongeboren pups de gifstoffen via de placenta opnemen en aan een te hoge dosis sterven.
Wat kunt u doen.

Natuurlijk is het altijd beter om te voorkomen dat uw hond chocola eet. Laat het nooit onbeheerd op tafel staan of in openstaande tassen.

Wanneer uw hond toch chocolade naar binnen krijgt, is het goed om zo snel mogelijk (liefst binnen de 3 uur) contact op te nemen met uw dierenarts om te overleggen wat er gedaan moet worden. Houdt u de verpakking bij de hand. Wacht niet af maar bel voor advies. Het zal dan vaak gebeuren dat u gevraagd wordt naar de dierenarts te komen. Daar wordt dan een prikje gegeven waardoor de hond gaat braken en de chocolade weer naar buiten komt.
Jeetje. Dan zou Tom meer als een pond melkchocolade "veilig" kunnen eten  :o
Nou maak ik me er persoonlijk niet zo heel snel druk om maar een pond is wel heul veul.
Door hannabelgje
#2939055
Op de meeste pagina's kom ik 10 gram per 10 kilo tegen voor pure chocolade. Dan zou Zoë op het randje zitten.
Da gebeld, gelukkig die van mijzelf die dienst heeft. Hij vindt het niet zorgwekkend. Zorgen dat ze een volle maag heeft, ze heeft net haar barfhap op dus haar buikje zit wel vol.
Zoë slaapt dus op bed vannacht en ik ga de wekker zetten ieder uur om haar in de gaten te houden.
Door Suzanne
#2939062
hannabelgje schreef: Op de meeste pagina's kom ik 10 gram per 10 kilo tegen voor pure chocolade. Dan zou Zoë op het randje zitten.
Da gebeld, gelukkig die van mijzelf die dienst heeft. Hij vindt het niet zorgwekkend. Zorgen dat ze een volle maag heeft, ze heeft net haar barfhap op dus haar buikje zit wel vol.
Zoë slaapt dus op bed vannacht en ik ga de wekker zetten ieder uur om haar in de gaten te houden.
Ik zou het er niet op wagen... als je namelijk pech hebt en ze raakt in shock.. dan ben je dus te laat met laten overgeven.
Maar, jouw hond, jouw beslissing, zo simpel is dat natuurlijk.

Ik snap dat aan het middel tegen braken ook weer een risico zit maar poeh ' op het randje" .. zou voor mij aanleiding zijn om te laten braken.

Suzanne
Door hannabelgje
#2939065
Ik heb mijn da gebeld en die vind de hoeveelheid heel erg meevallen. Hij zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat ze niet hoeft te braken. Ik neem aan dat ik daar dan ook vanuit mag gaan.
Door Suzanne
#2939066
hannabelgje schreef: Ik heb mijn da gebeld en die vind de hoeveelheid heel erg meevallen. Hij zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken en dat ze niet hoeft te braken. Ik neem aan dat ik daar dan ook vanuit mag gaan.
Natuurlijk; ik geef alleen aan dat ik zelf het er niet op zou wagen... ze kunnen me nog meer vertellen.. mijn hond ;-)
Dat de DA zich geen zorgen maakt is prima, maar ik zou dat wel doen, en dus toch dat middel er denk ik maar in... maar ja... ach.. wie weet hoe ik zelf zou reagern?

Suzanne
Door hannabelgje
#2939109
Het is inmiddels ochtend en aan Zoë heb ik niks gemerkt. Geslapen heb ik niet maarja ik ben blij dat het zo goed is afgelopen. Alle pure chocolade ligt inmiddels in de vuilcontainer.
Op naar het werk dan maar. Vanavond vroeg mijn mandje in.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door