Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2938042
Mijn cairnterriers Pico en Bink aten tot die maanden terug nog enkel brokken. Ik ben die deels gaan vervangen door KVV en een ruime maand geleden aten ze voor het laatst brokken. Ze eten nu KVV, en sinds een maand -nadat hun laatste brokken weggegeven waren- ook barf-uit-de-dierenspeciaalzaak (dus van dat gemalen spul zoals Haaks, Tinlo, Ropadog, Duck, Energique enz.)

Ik ben nu via de barflijntjes en via de dierenspeciaalzaken die ook vlees leveren bezig met het inslaan van vers vlees, en ben van plan ze uiteindelijk op barf te zetten. Ze zijn nu nog steeds aan het wennen aan diverse diersoorten en organen, en ik probeer ook al af en toe tussen het gemalen spul een iets groter stukje ergens van te geven om ze te leren kauwen. Dat gaat heel wisselend... in het begin werd van alles enthousiast begroet maar nadat er een paar dingen tussen zaten die ze niet wilden zijn ze 'voorzichtiger' geworden en in plaats van gedachteloos erop aanvallen wordt alles nu eerst uitgebreid besnuffeld en beoordeeld. Eigenlijk kan ik stellen dat zodra het geen fijngemalen spul is onze oudste het wat wantrouwig bekijkt, en hoe groter en onbekender het stuk vlees, hoe eerder hij het laat liggen. De jongste is wat makkelijker, maar ook hij laat nog regelmatig dingen die hij nog niet kent liggen.

Zo heb ik ze bv. urenlang kwarteltjes zien weigeren, nadat ik ze eerst elk een halve kwartel aanbood, toen diezelfde kwartel in kleinere stukjes, toen in nog kleinere stukjes, toen met een klein beetje kokend water erover, toen even aangebakken in de pan, en toen het nóg geweigerd werd heb ik het hele zooitje alsnog in de blender gedaan, weer wat kokend water erbij, en toen dat afgekoeld was hebben ze uiteindelijk na nog wat aandringen uiteindelijk de 'kwartelpap' gegeten. Lever wordt nog steeds pertinent geweigerd. Een van de twee vertikt het om pens te eten.
Nogmaals: alles wordt wél gegeten zodra het fijngemalen en vermengd in zo'n fabrieksbarfworst of -burger zit, dat wel.

Momenteel ben ik mijn vriezer aan het vullen met allerlei porties vleesbot, spiervlees, organen en groentemixen (die laatste eten ze overigens probleemloos, rare dieren, juist dat wat bij de meeste andere honden het moeilijkst is....) en ik vraag me toch af hoe ik ze nu die stap ga laten maken om ze de barf steeds beter te laten accepteren.

Moet ik het nu nog tijdenlang blijven blenderen en koken? Ik wilde juist ook op barf over om ze te laten knagen en kauwen... hoe kan ik ze dit aanleren en hoe veel tijd moet ik daarvoor uittrekken?
#2938101
Kortweg gezegd zijn het een stelletje verwende monstertjes :biggrin2:

En hier doet de 'dan niet' methode echt wonderen.

En die werkt zo:

Je zet het BARF menu bij je honden voor. Je geeft ze 3 minuten de tijd om eraan te beginnen. En doen ze dat niet, haal je het ogenblikkelijk weg en biedt je het pas de volgende maaltijd opnieuw aan. Weer niet eten? Weer weghalen en pas de volgende dag opnieuw aanbieden. Als ze het dan nog niet eten, is het een kwestie van dat ze dat in ieder geval niet te eten vinden.

Maar honger maakt rauwe bonen dus zoet.
#2938124
Ik ben het met Lizzy eens .

Terriers kunnen kieskeurige mormels zijn
Ik heb zelf een JRT . Nu was het met mijn dame gelukkig niet zo erg
Zij had het wel met al het eten wat ""voor mensen bestemd is ""
Groentenmix , nootjes ..... vis blieft mevr ook niet . En dat heb ik dus maar opgegeven
Groentenmix eet mevr inmiddels wel
Hier heeft het wel geholpen om het a.hw wat te laten stinken
Pens en boekmaag deden wonderen
Wat je verder misschien kan proberen is om de eerste tijd alleen barf spul aan te bieden wat ze echt lekker vinden
En eens te bekijken of ze zodoende meer plezier krijgen in het vleesbot
En dan later langzaam aan uitbreiden
Door Martine-Tom
#2938179
Aanleren is simpel...neerzetten, en weigeren ze...pech hebben, weghalen en idd pas bij de volgende maaltijd weer aanbieden.
Als ze honger hebben eten ze echt wel  ;)
Enne bot mag je nooit gekookt geven he, hoop dat je dat ook niet gedaan hebt?
#2938283
Nee hoor, ze hebben gelukkig geen gekookt bot gehad  :)

Tja, misschien schiet ik gewoon te snel in de zorg, ik heb namelijk nog nóóit meegemaakt in hun hele broktijd dat ze ooit iets weigerden. Had juist het idee dat ze vers lekkerder zouden vinden, dus het is ook een ietsiepietsie teleurstelling van mij geloof ik  :-\

Goed, dan gaan we inderdaad voor de 'graag of niet' methode, net als bij mijn eigen kinderen, daar ben ik warempel harder voor dan voor de honden  ;D ::)
#2938734
Kim_S schreef: Max keek me aan alsof ik hem wilde vergiftigen  :biggrin2:
Is na een week miepen helemaal goed gekomen  ;)
Hier net hetzelfde toen ik voor de eerste keer een portie geit gaf.
Iago haalde het billetje uit zijn eetbak en gooide die er naast en bekeek mij toen van : dat eet je toch maar zelf op want ik echt niet !! :o
De daarop volgende keer dat ik een half geitje uit de vriezer haalde zei ik tegen mijn man : hak maar in portie's voor Joni want hij lust het toch niet.
Wel meneertje zou het geitje onder het hakbijl uit gepikt hebben en sindsdien is hij er gek op. ;D
#2939069
Ik heb besloten om het dan maar zo op te bouwen: de diepvries-KVV en -barf opmaken, de eerste verse barf net als de fabrieksbarf dan nog even zelf fijn malen en zo geven, en daarna steeds grover. Er zal geheid een keer een weigermoment komen, maar dan ga ik het dus niet meer wegnemen en toch maar weer gemalen fabrieksbarf geven, maar doorzetten. Gesteund door jullie, anders was ik vast niet zo hard geweest  :P
Bedankt!
#2939120
Mijn honden zijn goede eters, maar er zijn produkten, die ze weigeren.
Nu kan ik wel doorgaan tot ze het eten, vier dagen wachten is nog niet lang genoeg, maar dat doen we niet meer.
Ze hebben een aardig assortiment, zij blij, ik tevreden.
Ga er maar van uit, dat niet alles gegeten zal worden, dat maakt het makkelijker voor jou en leuker voor je honden.
Dingen die ze lusten gaan ze vast wel zelf kauwen, dat zal niet zo'n punt zijn, maar als de geur al niet uit nodigt tot eten, tja, dan lukt het niet.

Hanny
#2939165
Hier hielp de methode....na 3 minuten niet dan pas de volgende dag weer, erg goed.
Al zijn er een aantal dingen die ze echt niet lusten. Zoals alle gevogelte waar de darmen nog inzitten. Sommige kwartels, fazanten etc. worden verkocht met darmen er nog in en die gaan lekken als het bevroren is geweest en zo komt de 'smaak' door heel het vlees, dus ook als je de darmen eruit haalt en niet voert. Dit is voor veel honden reden genoeg om dat dus echt niet te willen eten.
Dat krijgen ze dus bij mij niet meer want dat eten ze na 3 dagen nog niet. Vinden ze echt heel erg bah.
Misschien zat er in jouw kwartel wel darmen.....en aten ze het daardoor niet.
#2940788
Vanmorgen werd de grof gemalen konijn van Tinlo geweigerd. Omdat konijn toch echt een beginnersdier is, en ik er al e.e.a. van besteld heb, wilde ik per se dat ze het toch aten en heb van mijn hart een steen gemaakt en ze niets anders gegeven. Vanavond zette ik het opnieuw neer..... en onze jongste hond Bink at het acuut op. Oudste hond Pico heeft er langer over gedaan, achteraf bleek waarom: bijna de hele bak leeg, maar heel zorgvuldig een paar stukjes orgaan (zo te zien vooral lever) netjes uit de bak getild en ernaast op de grond gelegd. Nou goed dan, dat mag dan  :biggrin2:
#2944838
Hier willen ze orgaan ook vaak niet eten. Mijn oplossing is om het te drogen, dan is het ineens lekker  ::)

Van de week een logeer terriertje op vers overgezet, heb wel geluk gehad geloof ik. Eerste keer kleine stukjes met lange tanden eten, tweede keer grotere stukjes wat enthousiaster, derde keer heerlijk op een stuk kipkarkas knagen!

Komt vast goed, even doorbijten (en zij ook hahaha)
#2944885
Er zijn gelukkig meerdere soorten orgaan die ze nu wel eten, dus er is afwisseling mogelijk.
Geit van Haaks Barf wordt ook erg gewaardeerd, mooi zo, want er liggen nog stukjes geit op ze te wachten in de vriezer. Een nog e.e.a. aan karkas opgeslagen van Oervoer, volgende week de zending kip/konijn ophalen bij De Witjes (die ze -geweldig- een week voor me apart houdt tot ik langs komen kan) en dan heb ik alles binnen waarmee ik wil gaan volledig barfen, dus met hele stukken vlees en bot ipv alles gemalen. Ben benieuwd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door