Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Else
#2938266
De titel zegt t al: zitten hier ervaren knutselaars die verstand hebben van kleien?
Mijn man is komend weekend jarig en 't is z'n eerste vaderdag.
Nu had ik bedacht om een soort van harttegeltje te kleien met daarin een voetafdrukje van onze dochter.
Klei bij m'n moeder opgehaald maar die zegt dat het heel langzaam moet drogen en dat het in een oven van 1000 grd moet.....
Nou denk ik dat m'n 'projectje' dan niet op tijd af komt....
Kan klei ook gewoon droog/ overschilderbaar worden zonder te bakken?
En zo ja hoe lang duurt dan het drogen?

Ben benieuwd of iemand het hier weet  :)
Bij t thema kleien op een hondenforum denk ik eigenlijk eerder aan vastgekleide hondendrollen aan mn schoen  ;D
Door Lil
#2938272
Je hebt speciale klei die alleen maar hoeft te drogen en niet te bakken. Even vragen in de hobby of speelgoedwinkel.
Door M@rina
#2938362
Echt aardewerk krijg je niet meer op tijd klaar, dat moet nadat het klaar is inderdaad langzaam drogen, dan bisquit bakken op 1000 graden en als je met kleur wilt werken komt er nog een baksessie op zeer hoge temperatuur achteraan.

Dasklei, droogt snel zonder bakken, kan je bschilderen met plakaatverf en daarna een soort glazuur er over. Fimoklei moet in een gewone oven.
Door pallas
#2938710
Grijze fijne boetseer klei droogt gewoon wit op. Je kan het bakken, dan wordt het minder kwetsbaar, maar het hoeft dus niet.
Als het werk niet te dik of groot is droogt het binnen een dag of 3 kan je het in de gesso zetten ( action of hobbywinkel) en dat droog in een halve dag.
Daarna kan je het verven (plakaat/acryl) en als dat droog is kan je aflakken voor een mooie glanslaag.
Drogen kan je bij kleine werkjes versnellen door het in de buurt van een ventilator te zetten of de föhn erop te houden ( niet te heet)

Das = klei die je niet hoeft te bakken, maar werkt minder lekker
Fimo= leuke kleurtjes en kan in de oven thuis

je kan ook zelf brooddeeg maken, van water, zout en meel. Blijft ook enorm lang goed en is zeer veilig voor kinderen en vriendelijk voor het milieu.
Gebruikersavatar
Door Else
#2938909
Wat lief dat jullie allemaal meedenken!!

We hebben in het begin zo'n kant en klaar gipspakketje gekregen maar dat werkte dus niet goed.
Eerst was het te zacht waardoor de afdruk weer verdween en daarna snel te hard.
Ons arme meisje (die toen nog maar een dag of 4 was) moest 3 maal opnieuw en vond er niets aan.....
Uiteindelijk hebben we dat weg gegooid.
Ik denk dat ik voor de fimo klei ga.
Laatst gewijzigd door Else op di 10 jun 2014, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door