Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door K@rin
#293372
Hoe voeren jullie de hoeveelheid voeding op bij een dragende teef ?

Romy is vandaag 7 weken dragend en krijgt nu 50 % meer dan dat ze normaal kreeg.
Vanaf 2 weken na de dekking is ze veranderd in een soort "verbrandingsoven" .
Ze WIL de hele dag maar eten en steelt alles wat los en vast zit.
Ik denk, dat ze ook niet teveel moet krijgen, omdat ze er anders te vet van wordt.
Ze is normaal al aan de dikke kant en nu zeker nog niet afgevallen op de ribben, eerder nog dikker geworden.
Door Ine
#293398
Dat zal voor elke teef wel anders zijn, maar Lisa heb ik langzaam steeds iets meer gegeven.
Normaal eet ze 400gram per dag, Op de dag van de bevalling had ze 3x die hoeveelheid, dus 1200 gr..
Tijdens het zogen zag je aan haar duidelijk, dat ze teveel in moest leveren, dus is de hoeveelheid nog verder gestegen naar 2000gram.
Nu de puppen CB gaan krijgen, ga ik haar weer minder voeren.
Lisa is op dit moment graatje mager. (pups zijn nu 4 weken)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#293404
Ik ging meestal vanaf 6 weken bijvoeren (of je moest duidelijk merken dat het eerder nodig was) en ik zorgde er ook voor dat mijn teef iets gezet de bevalling inging omdat ze daarna heel rap hun overschot gaan inleveren , sommige teven kunnen na de bevalling zoiezo al bijna niet eraan gegeten krijgen wat ze verliezen. Dus niet moddervet voeren maar wel een goeie extra laag erop
Door K@rin
#293545
Ik vraag me af of ik haar toch veel meer moet geven, aangezien ze zo'n honger heeft.
Dat heeft ze met haar vorige nesten nooit zo gehad ....
Ze is nu nog steeds te dik (op de ribben), dus daar zou ik het niet voor hoeven te doen ......
Door Erna
#293716
Ik voer ze meestal vanaf een week of 6 steeds iets meer tot we op de dubbele hoeveelheid zitten van wat ze normaal krijgt. Meer is bij onze honden eigenlijk nooit nodig. Ze zien er keurig uit als ze bevallen zijn en hebben dan nog wat reserve. De tweede week van het zogen voeren we de hoeveelheid nog een keer en dan verdubbelt het weer. Ze zitten dan aan het eind van de 2e week op ongeveer 2 kilo voer per dag en dat hebben ze echt nodig. Het zogen vergt zoveel van ze.

Dit houden we vol totdat de pups zelf gaan eten en dan bouwen we de hoeveelheid voeding voor mams weer af.

Voor een goede melkproductie kreeg ik een aantal jaren geleden een tip van onze dierenarts die tot nu toe altijd waanzinnig goed heeft gewerkt. De zogende teven lopen vol met melk en ze hebben zelf minder te lijden.

Men neme:
1 liter melk in een pannetje samen met 1 of 2 kaneelstokjes (waar die voor dienen weet ik ook niet precies). Als de melk kookt, haal je die van het vuur en gooit er een flesje oud bruin door. Door de hitte verdampt de alcohol vrijwel meteen. Dit brouwsel laat je afkoelen en geef je de teef verspreid over de hele dag te drinken.

Wij beginnen hier meestal rond de 2e week mee, afhankelijk van de grootte van het nest. Wel in de gaten houden dat ze niet TE vol loopt met melk en de pups dat niet allemaal opdrinken. Er bestaat dan kans op stuwing en borstontsteking, dus op tijd weer stoppen.
Door danielle1980
#294141
[quote="Karin & Pyrs"]
Ik vraag me af of ik haar toch veel meer moet geven, aangezien ze zo'n honger heeft.
Dat heeft ze met haar vorige nesten nooit zo gehad ....
Ze is nu nog steeds te dik (op de ribben), dus daar zou ik het niet voor hoeven te doen ......
[/quote]

hoi karin,
hoeveel weegt romy normaal en hoeveel weegt ze nu?
hoeveel krijgt ze normaal en hoeveer krijgt ze nu?

ik denk dat ik je het beste het advies kan geven dat je mij ook gaf, als je denk dat ze honger heeft meer eten gaan geven.
je zou misschien ook wat extra's kunnen geven aan romy naast de cb om de ergste honger weg te krijgen.
groente en yoghurt bv.
maar op de 1ste plaats toch meer eten geven denk ik en zoals je ook al tegen mij zei voorkomen dat ze dingen kunnen stelen ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#294993
Op de kraamafdeling van een ziekenhuis staat er ook oud bruin in de koelkast voor de moeders die borstvoeding geven. Dat zijn volgens mij ook wel de enige patienten die alcohol krijgen om te drinken, van het ziekenhuis ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door