Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door LJB
#2936521
Hoi allemaal!

Omdat dit mijn eerste bericht ist zal ik me even voorstellen.
Leo, 35, wonn sinds 12 jaar ofzo in Oostenrijk, ben zelfstandig als boomverzorger en expert aan het werk (one man show ;))
Ik heb ook een lieve Levenspartnerin, samen hebben we 2 Honden, marge 8 en Bruno 7, ongeveer heel veel kippen, konijntjes en binnenkort ook eenden. Die doe ik ook zelf slachten.
Sindskort hebben we een kat, Fibi, en zij heeft 5 kittens. Zodra de kittens zijn afgespeent wordt ze gecastreert.
Het kan best wel eens zijn dat ik per ongeuk een duitstalig begrip gebruik, dat krijg je als je lang weg bent...
Zo, nou voeren wij onze Honden al jaren lang rauw. Daar maken we niet zon theater van. Verschillende vleessoorten, beetje groente, af en toe wat hart, lever en een botje, oortje, velletje, luchtpijpje, maagje enz. Ook strooi ik er regelmatig een beetje vitakalk overheen (een vleugje).

Nu gaan we de kat rauw voeren, ze was helemaal verwent aan de brok, takke duur die zooi, gigantische bergen poep achter uit de kat! Nadat ze de welpen hat kreeg ze gelijk een verstopping. Ze vraat zoveel van die brokken dat ze daar gewoon niet tegenan kon drinken...denk ik.
Dus verstopping opgelost en gelukkig had ik ze al een beetje aan rauw vlees gewend, ze kreeg steeds een klein hapje van het hondevoer mee.
Nu heb ik voor haar voer gemaakt, eerst heb ik me natuurlijk informatie opgezocht. Nou zeg wat een ingewikkelde dingen allemaal. Ik heb me gelijk een hele doos vol met allemaal poedertjes, drupjes enzo bestellt  :-\ Ook heb ik zon rekenmaschiene voor BARF, met de poedertjes enzo gaat dat wel goed maar zodra ik met botten en bloed ga rekenen kom ik er niet meer uit... Ik zag er helemaal scheel van. Ondertussen is Fibi wel helemaal van de brokken afgekickt. Ze vreet dus sinds een paar dagen alles rauw, ik hoop ik maak geen groffe fouten zodat de kittens zich mischien niet goed ontwikkelen. Groeien doen ze, als kool. en Fibi wordt steeds aktiver sinds ik ze rauw voer.

Dus wat doe je Leo, kijk eens bij de Nederlanders! Nu ben ik op Barfplaats gestoten en tot mijn verbazing wordt hier vooral veel zonder poeder gevoert. Nou, dat vind ik heel interessant. Maar nu ben ik behoorlijk onzeker. Ik ben maar in het koude water gesprongen en ik kan wel zwemmen maar die jonge welpen zijn net als een riem lood... Ik ben gewoon zo onzeker want ik wil natuurlijk in deze kwetsbare periode niets fout doen. Ze groeien maar een keer die kleine tijgers.

Zo, konkreet, ik heb:
een Kilo kippevlees met huid ontdooit,
ongeveer 600 gramm kipperuggen,
250 gramm kippehartjes,
40 gramm lever,
150 gramm bloed.

We hebben natuurlijk eieren en de hele meuk van Fortain, Vit E druppels, Dicalciumphosphat, Calciumcitrat, Calciumcarbonaat, Taurine, bottenmeel.... :D

Mischien kunnen jullie mij tips geven hoe ik hier goed voer van kan maken voor moeders en kinders, zu zijn dikke 3 weken jong dus ze kunnen ieder moment wel eens een hapje vlees gaan proeven:



Ondertussen zijn de kittens al een heel stuk mobieler, ze spelen al echt met mekaar en met Ma ;) wat een pret zon nest tijgers.
Laatst gewijzigd door LJB op do 05 jun 2014, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2936549
Welkom!

Maar wat wil je nu precies? Duits of NL barfen? En wat wil je daarmee, even of voor altijd barf voeren?
Door LJB
#2936562
Ik wil voor altijd rauw voeren en als ik ervan overtuigt kan worden het liefst zonder de poederdoos.
Om nou te zeggen duits of nederlands...voor mij ist het nu gewoon heel belangrijk de kittens goed te verzorgen. Ik denk een volwassen kat of hond die verdraagt wel een eens fout die door afwisseling wordt gecompenseert. De jonge katjes groeien zo razend snel dat ze denk ik minder "fouten" kunnen hebben. En de "Duitse" manier met der rekenmaschiene en de doos poeder begrijp ik gewoonweg niet. Zodra geanalyseerd wordt en met formules geprobeert wordt iets te creeren wat eigenlijk leeft en groeit zegt mijn Verstand....daar klopt iets niet.

Wat ik verder zou willen is direkt ervaringen met mensen delen die ook kittens vanaf de eerste dag rauw gevoert hebben.
Laatst gewijzigd door LJB op do 05 jun 2014, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2936579
De NL manier is zonder poeder, de DL manier is met  ;)
Hier werken we dus niet met poedertjes.
Die 2 monsters in mijn onderschrift zijn vanaf dag 1 met rauw gevoerd, die rooie kwam hier met 12 weken als zwerver binnen, de zwarte kwam met 8 weken die was nog niet afgespeend dus vanaf moedermelk gelijk aan de kvv gegaan hier.

Ik zou zeggen lees eens wat rond hier en probeer aan de hand daarvan een menu te maken vanaf daar kunnen we verder met je meedenken (niet om je te pesten maar omdat het wel handig is als je zelf de grondbeginselen begrijpt  ;) ).
Met wat je nu hebt is het in elk geval te eenzijdig zoveel kan ik je vast verklappen  ;)
Door LJB
#2936609
Hoi!

Ja, dat dit alleen een beetje eenzeidig is dat begrijp ik. We hebben Rundvlees, Rundervet, Lammvlees (gemalen), Paardevlees, Kippenvlees, Hart (Kip, Rund), Kuikens....ja ik denk dat we best een beetje afwisseling kunnen bieden. Nou ik ga nog wel gewoon verder rondkijken ;)
Door LJB
#2936629
Ja hoor. Ik heb hele kippen en alle delen ervan....als buur weer eens nieuwe kippen wil hebben omdat ze niet meer leggen krijg ik de "gebruikten". Die gaan altijd gelijk naar "Siberie". Ook kan ik natuurlijk gewoon vleugeltjes en kippen/kalkoen halsjes kopen. Voor konijn en haas heb ik helaas geen leverancier en onze eigen konijntjes eet ik lekker zelf op, onze eigen kippen ook, heb extra een oud vleesras wat ik kweek. Verder krigt ze Zalm, Forell of andere visjes. Af en toe een eitje of een kuikentje. Helaas moet ik de kuikentjes nog in kleine stukjes snijden en dat is wel een smeerboel. Maar als ik het dan meng met een beetje kipgehakt dan lust ze het wel.
Heb ook een handmatig bedreven molen waarmee ik alle delen van Kippen kan malen. Is wel goed voor de kittens denk ik en Fibi is nog niet zo gek op hele botten maar het beginnt te komen ;)

Vandaag heb ik even 1,5 Kilo voer naar de duitse manier in mekaar gedraait. Fibi vreet momenteel ongeveer 400 gram per dag Afbeelding dus ik ben maar druk bezig genoeg voer te maken. Nu heb ik een Kilo Rundvlees en rundvet uit de diepvries gehaalt, maar es kijken wat ik daarmee ga doen.
Door Martine-Tom
#2936634
Kijk dat klinkt al als een aardig begin!

Hier houden we aan:
40% botvlees
40%spiervlees
20% orgaanvlees, verdeeld over hart lever en nier.

(Als leidraad  ;))

En je wil eigenlijk 5 diersoorten voeren en 1 vis :) (ook weer minimaal en als leidraad)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2936948
Neen, geen extra bloed. Alleen wat er nog in het vlees achtergebleven is. Het kan waarschijnlijk geen kwaad, maar ik zou het niet in het menu rekenen. Eerder gewoon extra voeren als soort van drinken.

Voer je enkel kippenbot? Want dat zou je ook moeten uitbreiden.  Een kleine helft van het menu bestaat bij ons uit vleesbot, wat wil zeggen dat je botten met een deel vlees nog aan voert. Als je hele kippen voert, zit daar zoveel vlees aan dat het eerder vleesbot en spiervlees in 1 is.  Je hoeft het vlees er dan niet af te halen, je kan gewoon de gewichten van vleesbot en spier optellen en dat in het geheel voeren.

Verder wil ik je ten stelligste afraden om extra vet toe te voegen, zeker bij een kat.  Er zit al vet in het vlees zelf (zoals kip, geit, lam enz...) en op vb hart of nier.  Dat kan je eraan laten, maar dat is voldoende.  Extra vet is belastend voor de alvleesklier en brengt het gehalte aan goede eiwitten en mineralen in spiervlees naar beneden.  En die heeft ze hard nodig om aan haar kittens door te geven.  Zeker ook voor de kittens, niet te veel vet!
Wel aan te raden is vette vis. Das ook extra vet, maar gezond vet vol omega 3's.  Dat is goed voor de gewrichten en de vacht en werkt onstekingsremmend.  Omega 3's moet je gewoon hebben, om de omega 6en te counteren die al te veel in gekweekt vlees voorkomen.
Niet alle katten lusten verse vis en soms lusten ze de ene soort wel maar de andere dan weer niet.  Als ze niets lijken te lusten, kan je het mengen onder iets dat ze wel lusten, dan gaat het vaak wel binnen.

2 kuikentjes per kat (gemiddeld 4kg) per week zijn ook leuk. Je mag iets meer geven, maar overdrijf er niet mee. 

Verder zou ik zeggen: lees nog eens wat verder door. Ook in de hondenbib kan je best de beginnersinformatie doornemen omdat deze vrij gemakkelijk terug te brengen is naar de katten.  De percentage's van de kat kan je dan weer bovenin bij katten en barf vinden, de basisprincipes van het voeren, best bij de honden.
Het is wat inlezen en beetje rekenen in het begin, maar daarna gaat het vanzelf.  Veel succes!
Door LJB
#2937312
Hoi,

wat een goede info zeg, bedankt! Zo meer ik erover nadenk zomeer bevalt mij deze manier van voeren. De manier met Poedertjes kan ik niet begrijpen. Er worden steeds zon te zeggen speciale menus gemaakt voor zwangere, zogende katten en weer wat anders voor kittens. Daarvan mogen katten in deze phases dann zoveel ze willen. Volgens mij kan dat alleen maar tot een overdosis van verschillende dingen oplopen. Muizen zijn ook altijd ongeveer gelijk en er is zeker niet een speciaal muizenras voor zogende katten. En alleen al daarom bevalt mij deze natuurlijke manier van samenstellen. Dus was ik vandaag ook even boodschappen doen en omdat Fibi echt donders veel vreet heb ik ook weer een berg vlees voor haar toebereid.

Recept1:

1000g rundvlees (hache)
500g lamvlees (niet mager, gemalen)
900g kipperug/poot met been/klauw/vleugeltjes (das een oude kip die het hele leven bij ons buiten is rondgestuitert, dus geen witte slappe snelkweekkip)
600g botvlees van rund, beetje van een rib, veel kraakbeen
750g orgaan (250g runderhart,150g runderlever en 100g kalfsnier)

Van het rundvlees en de kip heb ik een paar stukken in brokken gesneden, de rest door de molen gehaalt, runderrib ist behoorlijk zwaar te malen maar der doorzetter wint. Ik heb het niet op de gramm naukeurig genomen...

De andere Boodschappen liggen in een koude koelkast en worden morgen toebereid.

Recept2:

1000g Kalkoenhalsjes
500g Kalkoenvlees
1000g kippevlees
625g orgaan (kippehartjes, kippelever en eventueel kalfsnier?)

Recept3:

1000g wild (gehakt van hert en ree)
1000g lamsribbetjes
500g orgaan (runderhart-lever en kalfsnier)

Recept4:

1200g konijn zonder kop zonder vel zonder organen :(
300g orgaan (kippehartjes, kippelever)

Recept 5:

Visjes/Zalmfillet/Forel (hopelijk lust ze vis, als ik het met kip meng wel)

Ook heb ik nog 3 recepten hoofdzakelijk met kip en lam (met poedertjes en botjes) in de vriezer maar niet meer veel, ze vreet zoveel, ca. 400g de laatste dagen.
Ik draai alles door de molen en snijdt overal een paar brokjes/brokken af die ik gewoon tussen de rest verstop, ik hoop dat ze zo aan het eten van grotere stukken gewent raakt en ook eens een botje gaat kauwen. Momenteel laat ze botjes wel graag liggen.
En ik hoop dat de kittens dan vorlgende week ofzo (dan 4 weken jong) ook lekker van deze dingen gaan peuzelen.

Wat denken jullie van dit menu?

Groetjes Leo
Laatst gewijzigd door LJB op vr 06 jun 2014, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door LJB
#2937314
Oh ja, dat wilde ik nog vragen, zou het goed zijn een beetje vel met haar/veren toe te voegen?
Ook zal ik binnenkort eens naar de struisvogelboer hier om de hoek gaan en vragen of er niet eens een beetje struisvogel voor voerprijs te krijgen is.
Laatst gewijzigd door LJB op vr 06 jun 2014, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2937369
Oei!
Runderbotten voor jezelf bouillon van trekken, niet aan de kat voeren of je vleesmolen mee slopen. Als je ze al gemalen krijgt, kan poes de botstukjes niet verteren.


Nog even wat theorie:
Een vleesbot is vlees met een botje erin. Denk aan nekjes, vleugels, pootjes en karkassen. Een vleesbot heeft idealiter ongeveer een verhouding van 50% vlees en 50% bot. Meer vlees eraan mag natuurlijk ook.
Runderorgaan vind ik niet zo geschikt voor een kat, als ze het al lusten. Een kat zal nooit een koe vangen en sommige runderorganen bevatten nogal wat afvalstoffen. Ik voer overigens wel rundvlees, omdat ze dat hier heel erg lekker vinden. Was dat niet het geval, zou er hier totaal geen rund in de katten komen.

Verder wil ik je aanraden deze handleiding ook te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=9
Aan de hand daarvan kan je een menu opstellen.
Door LJB
#2937397
Oh...dat runderbot is al gemalen en zit samen met rundorgaan en de rest in de vriezer. Ze lust het wel, heb haar alleen nog laten proeven. Zal ik het beter de honden geven?

Helaas heb ik verder alleen orgaan van kip, ik moet maar eens zoeken naar lam, wat een kat ook niet zou vangen. Konijntjes zijn niet zo algemeen verkrijgbaar, ik kweek er zelf zon 10 per jaar. Is eigenlijk te duur voor voer.
Zijn lamribjes wel goed?
Laatst gewijzigd door LJB op za 07 jun 2014, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door