Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Naat
#2936431
Ik droog nog niet zo lang zelf mijn snacks. Tot zover heb ik steeds kleine stukjes lamslong en kleine stukjes eendenmaagjes gedroogd om mee te trainen.
Ik heb nu konijnenoren en wil ze gaan drogen. Maar hoe lang zullen ze er ongeveer over doen? Ik heb een Clatronis dus moet het echt in de gaten houden en zelf uit zetten.
Als ik hem nu aan zet moet hij natuurlijk niet midden in de nacht klaar zijn  ::)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2936436
Je kan niet te droog drogen ;)
Maar als je naar bed ga kijk je even hoe ze aanvoelen.
Ik moet zeggen heb zelf 1x oren gedroogd en volgens mij iets van 12 u daarna de meeste in de vriezer gedaan en gewoon direct vanuit de vriezer gegeven.
Doe ik trouwens met luchtpijp en pens ook ;)
Door Skyline
#2936447
Paar uurtjes extra maken niet uit
Beter te lang dan te kort

En met diepvries uitkijken, als je meteen geeft Is het geen probleem
Laat je ze vanuit de diepvries nog een paar dagen liggen heb je wel kans dat ze gaan rotten
Dit doordat je door diepvries ook weer vocht toevoegt, en bij ontdooien neemt product dit weer op
Gebruikersavatar
Door Naat
#2936448
Ik heb de droger met oren net aangezet. Ik heb de pluizige stukjes huid, vel en haar van Fluffy's oren er allemaal af geknipt. Ik wist niet zeker of dit in de droger kan. Zoveel haar. Misschien gaat dat wel verbranden door de warme lucht.
Kan dit eraan blijven zitten voor een volgende keer? of heb ik er goed aan gedaan om het eraf te halen?
Door Tobi Kooiker
#2936451
Ik laat alles er aan zitten droog ze zo'n beetje 24 uur, zodat ik zeker weet dat ze echt droog zijn.  (Heb ook een clatronic)
Door Khari
#2936492
Ik heb toen ook alles eraan laten zitten en ruim 24 uur laten drogen, hebben ze dan ook wel nodig. Ik had ze ook in de clatronic gedroogd.
Je kan voor je gaat slapen even checken, maar hier hadden ze echt ruim 24 uur nodig
Door renate1985
#2936530
Konijnenoren droog ik op 70graden met ongeveer 24uur helemaal droog en zijn dan lang buiten de vriezer en koeling te bewaren.
Orgaan droog ik niet dus durf ik niet te zeggen.
Vlees op 70graden droogt in dunne plakken van 5mm in 8uur kurkdroog en is dan ook lang houdbaar.
Eendenvoetjes op 45graden waren de meeste na 24uur helemaal droog. Sommige hebben een paar uurtjes langer gedroogd.
Lamsoren, hertenoren en koeienoren op 70graden na 24uur droog.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2936534
behaarde oren doen er 24 uur over om door en door droog te worden, orgaan meestal ook omdat het wat vettig is en vaak ook blijft. Orgaan bewaar ik in een weckpot met wat rijst onderin en word snel gevoerd hier.
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2941823
Thea schreef: Je kan niet te droog drogen ;)
Maar als je naar bed ga kijk je even hoe ze aanvoelen.
Ik moet zeggen heb zelf 1x oren gedroogd en volgens mij iets van 12 u daarna de meeste in de vriezer gedaan en gewoon direct vanuit de vriezer gegeven.
Doe ik trouwens met luchtpijp en pens ook ;)
Gedroogde snacks niet in de vriezer doen.... drogen is al conserveren dus dan is ook nog vriezen (andere vorm van conserveren) onnodig, en bovendien dubbelop energieverbruik.
Daarbij komt nog, dat als je gedroogde snacks gaat invriezen dat er bij het ontdooien condens op komt, en bij bewaren in de koelkast kan er zelfs zo al bij het bewaren vocht in trekken, waardoor het júist weer minder lang houdbaar wordt!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2942009
Mijn vriezer staat toch aan ;)
Daarbij zeg ik al ik geef het direct uit de vriezer dus dan kan het ook niet bederven :)
In de vriezer bewaar ik het in de zipzip zakken.
En alleen long haal ik daar wat van uit en gaat in een tupperdoos met rijst en in die 2 jaar nog nooit wat mee gebeurt :)
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2942071
[quote="Thea"]
Mijn vriezer staat toch aan ;)
[/quote]
Jawel, maar hoe meer er in de vriezer zit, hoe meer energie hij verbruikt. Dehydreren is juist energiesparend t.o.v. vriezen en dat doe je dan teniet. Zonde van milieu en je portemonnee, voor iets wat gewoon echt niet nodig is ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2942180
Volgens mij verbruikt een volle vriezer veel minder dan bv een half gevulde vriezer.
Daar de bevroren produkten kou afgeven. En hij veel minder vaak aanslaat.
Maar gedroogd spul bevriest ook heel anders als rauw ;)
En of ik nu die 3 zakjes wel of niet in de vriezer doet is mijn idee ;)
Gebruikersavatar
Door Naat
#2942191
Drogen en daarna in de vriezer doe ik niet. Dan kan ik het net zo goed rauw invriezen, ontdooien en dan weer rauw geven.

Ik heb nu allemaal bakjes gekocht bij de Action en bewaar ze daarin.
De oren hebben hier trouwens ongeveer 12 uur erin gezeten. En ze vinden het heerlijk  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2942194
[quote="Naat"]
Drogen en daarna in de vriezer doe ik niet. Dan kan ik het net zo goed rauw invriezen, ontdooien en dan weer rauw geven.

Ik heb nu allemaal bakjes gekocht bij de Action en bewaar ze daarin.
De oren hebben hier trouwens ongeveer 12 uur erin gezeten. En ze vinden het heerlijk  :biggrin2:
[/quote]Ik denk dat met jouw formaat hond het allemaal wat sneller op is ook  ;)
Als ik mijn Bomann vol leg met bijv rund spiervlees, heb ik genoeg snacks voor 2 maanden als het niet meer is, ik vries het nu ook in, toen ik dat niet deed kon ik iedere keer de helft of meer wegmikken  :-X
Ik gooi het in weekporties ongeveer in de vriezer en ontdooi het in een open bakje. Dat werkt hier prima, niet zompig ofzo, gewoon kurkdroog zoals het de vriezer in ging.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door