Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mirella2
#2935829
Dag allemaal...ik heb dus inderdaad een probleem met 1 van mijn hondjes zen tandjes, een Cavalier King Charles, poetsen is echt geen optie. Ik vertel in het kort. 10 maand geleden zijn er reeds 11 tanden getrokken en is het tandsteen verwijderd...toen was alles terug lekker fris en netjes...DA zei POETSEN! ja weet ik wel maar dat lukt echt niet...ondertussen is hij vorige week alweer onder narcose geweest voor zen tandsteen en weer 4 tanden getrokken  :( zo kan het toch niet verder denk ik dan???.... hij is 5 jaar...ik geef gedroogd zeewierpoeder op hun eten..ze kauwen wel eens op een witte knabbel van farmfood maar ik vrees niet voldoende om effect te hebben voor de tanden, een hertengewei was top maar daar is de fun ook precies van af  :( ...ze hebben er ook niet elke dag zin in om te kauwen...

Mijn vraag naar jullie toe...wat kan ik nog meer doen, behalve poetsen, om zijn gebid onder controle te houden? welke botten kan ik bv geven? of iets anders?

Alvast dank voor de reactie  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2935844
Wat is de reden dat het poetsen niet lukt?

Qua eten kun je van alles geven om haar te laten kauwen. Maar als er al 16 tanden en kiezen getrokken zijn, zal je ook moeten kijken in hoeverre ze dat nog kan. Je kan alle beginnersbotten uitproberen en zien waar ze het beste op knaagt. Denk aan kippen en eendennekken, kipkarkas, konijnkarkas, kwartels. Misschien ook een flinke lap pens die je ergens mee vast zet, zodat ze er echt op moet werken om er stukjes af te krijgen.
Door Martine-Tom
#2936071
Wat voer je nu?
Barf wil wel eens helpen maar als ze echt aanleg hebben dan doe je er bar weinig tegen en zo te lezen heeft deze hond gewoon domme pech  :-\
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#2936337
Hier een hondje (chihuahua) met nog 1 hoektand en 3 kiezen, de rest is getrokken. Heb hem nu een jaar en heb toen gelijk bezoekje dierenarts gedaan en alles wat beginnend rot was ook laten trekken. Voortandjes waren al weg gerot.

Hier op kvv gezet en zit nog geen aanslag op. Vind het vreemd dat in zo'n korte tijd weer getrokken moet worden. Dan is er niet goed naar de rest van de tanden gekeken denk ik.

Maar vleesbotjes geven om te kauwen werkt goed, koos tandloos krijgt hier ook bullepezen weg. Poets hier van hem niks (andere hondjes voor het lekkere af en toe een keer) daar is hij veel te bang voor.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2936372
Heb je wel eens een vingerhoesje geprobeerd om mee te poetsen? Dat is voor de meeste honden een stuk relaxter dan zo'n hele tandenborstel in je waffel
Door mirella2
#2936404
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties  :)

Om op de vraag te antwoorden waarom ik niet kan poetsen. Het zit zo, twee jaar terug is Cisse geopereerd aan de anaalklieren. 1 ervan is verwijderd en dat was best een pijnlijke zaak voor hem nadien qua herstel en verzorging. Hij kreeg wel pijnstilling maar de schat heeft toen erg afgezien. We moesten dan ook een paar keer per dag de wonde schoonmaken en daar is het toen begonnen ....hij gromde telkens we hem wilden verzorgen, wat ook normaal is natuurlijk als je je niet goed voelt...maar we moesten dit doen, ging niet anders. Cisse gromde voordien nooit maar sinds die operatie staat zijn grompotje op telkens als we iets abnormaals moeten doen bij hem. Borstelen (behalve aan zen poeperd), oortjes en oogjes verzorgen, pootjes knippen enz enz  daar zegt hij niets van, das genieten...maar dus zijn tanden poetsen is een drama en dan gromt hij heel heel erg...ik heb het een maand stap voor stap stilaan geprobeerd maar het is te erg...hij wil het niet en dat geeft hem stress..poetsen is dus echt geen optie. Ik probeerde ook van die vingertandenborsteltjes met hetzelfde resultaat. Er bestaat ook een pasta die je aan de tanden moet smeren en dat ging wel maar het gewenste effect is er niet. Het product om in het water te doen heb ik ook al geprobeerd maar dan drinken ze niet  :-[ Al heel wat geprobeerd dus..

Ik geef ze hier vers vlees (diepgevroren) ik doe er dagelijks ook gedroogd zeewierpoeder op. Nu hoorde ik 1 van de dagen van een vriendin dat er ook kauwstaafjes zijn van orozyne (zeewier) dit kan ik ook proberen. Maar het is afwachten natuurlijk.

Kippennekken heb ik hier in de diepvries steken om zo af en toe te geven. Gewoonlijk droog ik die maar voor de tanden is het beter om ze rauw te geven dacht ik. Maar hoeveel keer per week mag ik die geven? ik trek het gewicht dan af van hun eten en geef een nekje na hun laatste maaltijd.

Cisse krijgt ook dagelijks medicatie en dat is ook niet goed voor zen tandjes natuurlijk...waarschijnlijk is het daarmee dat het zo snel terug komt en het is ook eigen aan het ras Cavalier King Charles. Maar ik hoop dat ik de tussentijd nu toch kan verlengen en daarom mijn vraag naar jullie toe.

Bedankt voor jullie reacties  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2936418
Er bestaan vele manieren om het poetsen aan te leren. Onze hond wilde na een operatie ook niets meer aan zijn lijf en hij ging heel wat verder dan grommen om dat duidelijk te maken. Hij was echt doodsbang en dan bedoel ik echt in doods-paniek als je ook maar iets aan zijn lijf wilde doen en zette vanuit die reden en in die verhouding angstagressie in. Met de juiste methode kon ik binnen 1 week weer alles in en rondom zijn bek doen, volledig ontspannen. Sterker nog, ik ben hem momenteel een elektrische tandenborstel aan het aanleren.

Als het alternatief is dat ze elk jaar de helft van haar tanden en kiezen moet laten trekken, zou ik mij daar toch in verdiepen. Een goede gedragstherapeut kan je daar prima mee verder helpen. Ik heb gewerkt met de SATS methode en daar zitten aardig wat trainers van door het hele land (http://www.bridgeandtarget.nl/). Maar er zijn natuurlijk ook andere manieren die prima kunnen werken.

Verder denk ik dat alles waar ze op moet kauwen beter is dan gemalen. Dus ik zou overstappen van kvv naar BARF. Mits ze dat met wat ze over heeft dus goed aan kan. Met af en toe een kippennekje erbij ga je het niet redden lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2936472
Jeetje, wat erg voor je hondje.. Misschien toch proberen bepaalde handelingen aan te leren. Al zijn tandjes laten trekken lijkt me niets, en misschien zijn er in de toekomst nog andere dingen die je bij hem 'moet' doen, net als na zijn operatie..
Ik ben zelf van kikopup, misschien dat je hier iets aan hebt? Hoop dat je wel Engels kunt...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door