Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#2935912
Wat verstaan jullie onder alleen laten van de honden en wat verstaan jullie onder beweging?

Voorbeeld: ik ken een aantal mensen daarvan zijn de honden zo'n 10 uur per dag in de tuin. In mijn ogen is dat alleen laten, want ze kunnen niet bij je en je ook niet zien. Volgens die mensen weten de honden dat je thuis bent en zijn ze dus niet alleen. Idem voor het 's nachts. Mijn honden mogen mee naar boven, zodat ze niet 's nachts ook nog eens alleen zijn terwijl ik overdag werk. Ik vind het alleen als ik de woonkamerdeur dicht doe en ze niet bij mij kunnen. Anderen vinden dat niet alleen, want je bent toch immers thuis.
Ook zijn er dus fokkers die ik ken waar je (terecht) geen hond krijgt als je de hele dag werkt, maar ze vinden wel dat de honden zo'n 6 tot 8 uur in de ren moeten omdat dat beter is (mijn idee, kun je net zo goed in die uren werken, merken die honden geen verschil).

Idem: die honden die zo lang in de tuin zitten (10 x 5 meter zo ongeveer) worden bijna niet uitgelaten, want ze krijgen de hele dag door beweging. Ze lopen immers continu rondjes door die tuin. In mijn ogen is dat niet echt beweging, maar is wandelen en sporten met je hond (geen gehoorzaamheidsles, maar wel drijven, behendigheid etc.) wel beweging.

Vandaar mijn vraag: wat vinden jullie alleen laten en wat vinden jullie beweging?
#2935924
Dat is denk ik van zo veel factoren afhankelijk! Woon je in een rijtjeshuis met doorsnee tuin en heb je 1 hond dan vind ik het in de tuin laten weinig uitdagend en denk ik niet dat de hond daar beweging krijgt. Woon je buitenaf en heb je een enorme tuin en meerdere (speelse) honden waar ze kunnen ravotten, echt een sprintje trekken enz. dan krijgen ze daar dus wel degelijk beweging. Of dat voldoende is? Voor mijn honden niet, die hebben 1x per dag wel echt een grote wandeling nodig met andere luchtjes, wat te zien en te snuffen enz. Maar is het een dag niet anders dan 1 grote wandeling en verder in de tuin dan is dat prima. Ik vind het zelf niet fijn dat ze hun behoeften in mijn tuin doen dus vandaar dat hier wel 3 of 4 uitlaatbeurten gegeven worden (1 grote en rest een kwartiertje ofzo). Alleen laten... vind ik ook afhankelijk van wel/geen gezelschap van soortgenoten. Maar als de honden eens wegens visite 'achter' zitten dan vind ik wel dat ze alleen geweest zijn ja.
Door Martine-Tom
#2935925
Hierover verschillen Tom en ik van mening  :biggrin2:
Ik vind het alleen als ik echt niet thuis ben, hij vind het alleen als hij niet bij mij kan komen (dus idd dichte deur tussen ons in oid)
Beweging vind ik wandelen, sporten, maar ook hersenwerk vind ik er wel onder vallen eigenlijk. Als Tom een vriendje op visite heeft en de hele midag in de tuin speelt vind ik het in zijn geval ook wel beweging omdat dat dan niet standaard is zeg maar, zou ik 2 honden hebben zou ik daar mss anders over denken, weet ik eerlijk gezegd niet.

Als 8 uur in de kennel buiten mag vind ik dat je in die uren idd ook wel mag werken, daar zie ik dan geen verschil in eigenlijk.

Oh en Tom vind ook nog, de norm voor bewegen is minimaal 2 uur wandelen op een dag...behalve als het regent dan is 10 minuten ook wel beweging zat  ;D
#2935930
Alleen is bij ons als we écht weg zijn. Ze lopen hier vrij veel in de tuin als wij thuis zijn (vrijwillig dan), dus in de zomer de hele dag de deur open en in de winter zit ik op de wacht om ze binnen te laten als ze dat willen.  :-[ Tay is 's nachts ook alleen, omdat hij sinds kort in de kennel slaapt. Hij sloopt als een gek en op de slaapkamer slapen wij niet als hij erbij is. Tessa slaapt wel boven bij ons. Dat zorgt er wel voor dat we Tessa langer écht alleen laten, want dat halen we 's avonds en 's nachts weer in. Tay laten we vrij kort alleen. Maximaal 3 of 4 uurtjes, anders gaat hij mee. Tessa raakt gestressd van meegaan, dus die blijft dan thuis en dat is soms wel eens 6 uur, maar dan wordt ze wel uitgelaten door iemand anders. Ze zitten nooit weggesloten van ons en we doen aan compenseren. Als Tessa lang alleen geweest is, dan gaan we de volgende dag niet of maar heel kort weg. Ze zijn hier wel echt alleen als wij weg zijn, omdat Tay opgesloten zin in zijn kennel en Tessa in huis rondloopt.

Beweging, tja in de tuin bewegen ze wel, maar het is niet de beweging die ik goed genoeg vind. ;) Wij hebben een grote tuin voor een hoekwoning, maar het is geen groot erf. Beweging is hier dus het uitlaten en fietsen.
#2935933
Alleen is als wij niet thuis zijn of 's nachts als ze niet bij ons kunnen,  maar gezien het verschil in blijdschap vd honden als we echt weg zijn geweest en als we de woonkamer inlopen als we wakker worden is het 's nachts alleen zijn minder alleen zijn dan als we echt niet thuis zijn.

Beweging is wandelen en spelen.  En ik vind het in de tuin zijn pas meetellen als beweging als de honden ook echt gebruik maken vd ruimte,  niet als ze op het gras liggen te slapen en af en toe bewegen om te drinken.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2935940
Het ligt er ook aan wat voor hond je heb
Die twee van mij zijn rustig van aard en liggen het liefst lekker te luieren in de tuin cq veranda met eigen bank ,daarnaast krijgen ze toch echt wel voldoende beweging
S'nachts zijn ze soms buiten en soms binnen ligt aan hun zelf
#2935942
Alleen is bij ons als we er echt niet zijn
In de tuin valt weinig te spelen /rennen . In de tijd dat de kis klein waren hebben we altijd een aangepaste tuin gehad waarin ze echt kind konden zijn
Hutten bouwen , alles kon . Nu hebben we een tuin die wij mooi vinden . Ze kunnen dus hooguit zonnen of wat rondlopen
Een buitenren kan een hulpmiddel zijn mits de hond voordat hij daar ingaat wel is uitgelaten , heeft gewerkt ... kortom aandacht heeft gehad en zijn ei kwijt is
Hier in de buurt zit een Hollandse Herder , die zit ook hele dagen in de ren en blaft voortdurend . Fijn in een woonwijk  :-X

Beweging : Dat gebeurt samen met de baas. Dat is ook gelijk quality-time . Er gaat er ook geregeld eentje apart mee
En dat is ook uitdaging . Wisselen van route , nieuwe geuren , een spel doen etc

Alleen achterblijven hier in de tuin gebeurt ook niet . Ik wil ze ten alle tijden kunnen corrigeren als dat nodig is
Slapen doen de dames zonder ons , beneden . Uitzonderingen zijn hierin bv ziekte . Maar dan slaapt er eentje op de bank
Geen honden op bed of slaapkamer
#2935950
Alleen is als wij niet thuis zijn en Flow niet bij de oppas is.

Beweging is trainen/ werken, wandelen en spelen, samen met de baas of met andere honden. Dat betekend minstens 4x per week een andere route, 3x per dag ruimschoots een uur naar buiten en voor het slapen gaan ook nog 30-45 minuten wandelen en interactie hebben met andere honden.

In de tuin kan ze wel spelen, maar niet voldoende. Ze vind de tuin meer een hangplek dan speelplaats. Slapen doet ze zonder ons, beneden in de bench.
#2935983
Alleen is als ik niet thuis ben. Maar echt alleen zijn Noppie en Pixie dan ook niet want ze hebben elkaar.
Beweging is tijdens de wandelingen, de rest van de dag is Pixie een liggend beeld, geen tot zeer weinig beweging in te krijgen
Door eelke
#2935984
Alleen is als we niet thuis zijn.

In de tuin of in de kennel moeten, en dus echt gescheiden van ons zijn, telt ook wel mee (bv als we visite krijgen). We gaan niet eerst een middag weg om ze vervolgens 'weg te stoppen'.
Als ze gescheiden van ons moeten, of als we langer dan 3 uur weg zijn, krijgen ze extra beweging/uitdaging.

Als we 'sochtends of 'savonds 'lang' weg zijn, dan slapen ze de nacht die daar aan vast zit bij ons boven, zodat ze dan ook niet alleen zijn.

Beweging is lopen. Dat kan door de wijk zijn, uitgebreid in het bos, naar het water, naar een winkel zoals intratuin of andere uitjes. Op dagen dat het lekker weer is, de achterdeur open staat, en ze de hele dag in en uit kunnen lopen, krijgen ze wel eens minder beweging. Maar meestal komt dat ook omdat het dan lekker weer is en al snel te warm voor Gijs.
Door hamada
#2936035
Hier is alleen ook als we niet thuis zijn, hoewel ze dan achterblijven met drie honden en twee katten :biggrin2:
Beweging is wandelen. Spike rent dwangmatig achter blaadjes aan, dus ook in de tuin, raakt dan ook wel eens uitgeput als het hard waait, maar kan altijd enthousiast zijn als we wandelen. Bij Joy varieert beweging tot lopen naar het eind van de oprit en dan plassen tot een flinke boswandeling, en alles er tussen in.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2936059
Alleen, als er niemand thuis is. Als we thuis zijn liggen ze ook wel in de tuin met deur dicht, maar dan kunnen ze kloppen ( ja de oudste klopt echt ), dus niet alleen, ze weten dat we er zijn en ze kunnen er ook bij want ze worden dan binnengelaten.
Ze slapen vaak ook buiten, of in de woonkamer ( en wij niet ) maar dat noem ik dan toch niet helemaal alleen, ik hoef de stinkerds niet op de slaapkamer en omgedraaid slapen zij liever koeler met meer ruimte om te verliggen.
Beweging, wandelen, zwemmen, crossen, speletjes doen, samen spelen. Rennen en scharrelen in de tuin kan beweging zijn, uit verveling rondjes draaien in de tuin is mijn inziens iets anders, nl stressen en niet bewegen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door