Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Naat
#2935845
Mijn vriend is vanmorgen om 05:15 uur naar zijn werk gegaan.
Ik ben net om 06:45 uur wakker geworden en miste 1 hond. Mijn vriend heeft de hond per ongeluk opgesloten op de plek waar ik het vlees voor vanavond neer heb gezet om te ontdooien.
Ze heeft dus 2 kg kippennekken en 1 kg rundennier op. Het plastic heeft ze gelukkig netjes laten liggen.

Wat nu te doen? Haar complete menu per dag is:
420 vleesbot
84 groente
168 spiervlees
168 orgaanvlees

Ze heeft dus in 1 keer een enorme hoeveelheid aan vlees op en vooral vleesbot.
Ze oogt niet ziek en kijkt ontzettend ondeugend, maar ik voorzie problemen door het vleesbot.

DA bellen om haar maag leeg te pompen?
Gebruikersavatar
Door Naat
#2935847
Ik heb net de DA gebeld. Deze heeft erg weinig verstand van vers vlees voeren dus ik moest het nog helemaal uitleggen.
Haar maag leegpompen vond ze op dit moment niet nodig, omdat ze niet ziek oogt en het toch ongeveer 2 uur geleden is dat ze het opgegeten heeft.

Ze heeft mij het advies gegeven om haar nu olijfolie te geven en als strak om 8 uur de kliniek open is, om daar laxeermiddel te halen.
Ze mag absoluut niet braken. Als dat het geval is, moet ik meteen met spoed komen.
Ik moet haar vandaag goed in de gaten houden en niks met haar doen.

Ze zal van mij ook 2 dagen (vandaag en morgen) geen eten krijgen.

Pfff, wat was ik net even ongerust.
#2935858
Naat schreef: Ik heb net de DA gebeld. Deze heeft erg weinig verstand van vers vlees voeren dus ik moest het nog helemaal uitleggen.
Haar maag leegpompen vond ze op dit moment niet nodig, omdat ze niet ziek oogt en het toch ongeveer 2 uur geleden is dat ze het opgegeten heeft.

Ze heeft mij het advies gegeven om haar nu olijfolie te geven en als strak om 8 uur de kliniek open is, om daar laxeermiddel te halen.
Ze mag absoluut niet braken. Als dat het geval is, moet ik meteen met spoed komen.
Ik moet haar vandaag goed in de gaten houden en niks met haar doen.

Ze zal van mij ook 2 dagen (vandaag en morgen) geen eten krijgen.

Pfff, wat was ik net even ongerust.
Laxeermiddel? Olijfolie? Nee, nee en nog eens nee!

Je moet juist nu niet gaan laxeren. Die hond heeft de tijd nodig om dat bot te verteren! In mijn ogen moet je nu helemaal niks. Vandaag rustige wandelingetjes maken aan de riem, niet te lang. En verder zoveel mogelijk laten uitbuiken! En morgen gewoon weer eten geven. Vandaag niet nee, zij heeft voor vandaag wel genoeg op.

Waarom moet je naar de DA als ze begint te braken? Als ze vandaag haar eten eruit gooit, dan komt dat omdat haar maag het niet aan kon en dan moet ze het kwijt. Voila. Klaar.

Wanneer moet je naar de dierenarts? Als ze braak NEIGINGEN krijgt maar er komt niks. Als ze misselijk wordt. Probeert te braken maar tevergeefs. Dan moet je naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2935875
Zoals Lizzy al zegt, geen laxeermidellen!

En verder: niet in paniek raken. Vlees is heel anders dan brokken. Brokken zetten uit in de buik door het vocht wat er bij komt, vlees doet dat niet. Dus het zal waarschijnlijk best loslopen. Gewoon in de gaten houden of hij goed poept, niet laten rennen en gek doen en pas naar de dierenarts als hij echt ziek wordt.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2935881
Ik zou zeker nu ook niets geven. En idd een hele rustige dag houden met die hond.
Deze week zou ik haar zeker geen nier meer geven dat heeft ze wel even genoeg gehad ;)
En ik zou zelf morgen of pens of alleen spiervlees geven ;) Zodat de botverhouding ook weer een beetje rechtgetrokken word ;)
Gelukkig zijn het kippen nekken en is dus eigenlijk een soort van kraakbeen dus zachter dan bv konijnenkoppen ;)
#2935890
Thea schreef: Ik zou zeker nu ook niets geven. En idd een hele rustige dag houden met die hond.
Deze week zou ik haar zeker geen nier meer geven dat heeft ze wel even genoeg gehad ;)
En ik zou zelf morgen of pens of alleen spiervlees geven ;) Zodat de botverhouding ook weer een beetje rechtgetrokken word ;)

Gelukkig zijn het kippen nekken en is dus eigenlijk een soort van kraakbeen dus zachter dan bv konijnenkoppen ;)
Ja, hier ben ik het volledig mee eens. Ik zou zelfs 2 weken geen nier meer geven :)
#2935894
Ik sluit me bij de rest aan. Hier heb ik het ook wel eens gehad, hond die normaal aan de 700 gram zat, heeft 2,5 kilo opgegeten. En dat waren een zalmkop, lamribben en wat spiervlees. Niks aan gedaan, alleen een beetje rustig gehouden. Het enige wat er gebeurde is wat meer ontlasting dan normaal.
#2935895
Ik ken de paniekgevoelens: hier had Ramses ooit in een keer een kip van een kilo naar binnen gewerkt, terwijl hij normaal gesproken 200 gr. kvv per dag at.  Hij puilde uit, maar heeft een hele dag liggen uitbuiken. Af en toe een plaspauze in de tuin en verder geen activiteiten of eten die dag.
Ging prima, hij heeft er niets aan over gehouden.
Behalve dat hij op zijn manier echt genoten heeft. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Naat
#2935939
We zijn uiteindelijk met spoed naar de DA gegaan. Haar buik ging heel erg opzetten. Het leek net of er een voetbal in zat. Ze kreeg krampen en was de hele tijd aan het piepen en janken. En dat voor een hond die normaal geen geluid maakt.
Het eerste wat ik dacht: Maagtorsie!!!

Dus met spoed naar de DA. Haar buik zat echt enorm vol.
Gelukkig was hij nog niet gekanteld. Als ik een kwartier later was gegaan, was het echt foute boel geweest.
Ze hebben haar een injectie gegeven waarna ze ruim 2 kg uit heeft gebraakt. Zowel de nier als nekken, maar vooral de nekken.

Ze ligt nu rustig op de bank te slapen. Vandaag krijgt ze geen eten.
En morgen.... Pens?
Laatst gewijzigd door Naat op wo 04 jun 2014, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2935945
Oef, wat een verhaal! Ik zou ook hebben gedacht: lekker laten uitbuiken, de komende dagen iets zonder bot voeren en wachten tot de boel verteerd is. Het was dus een beginnende maagtorsie? Ai!
Beterschap voor je hond, en hoewel het nog wat vroeg ik zou ik zeggen: een borrel voor jullie om weer tot rust te komen!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2936384
Oeii hier schrik ik van :-\
Maar zo zie je maar weer dat je hond in de gaten houden na zo iets wel heel belangrijk is. :)
Zoals we nu een aantal reakties hebben gelezen gaat het meestal goed, maar het kan dus toch ook anders gaan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door