Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#2935481
Het klinkt heel onbenullig, maar voor mezelf heb ik een grote overwinning behaald.  :D

Na jaren niets gedaan te hebben vorig jaar de stoute schoenen aangetrokken en me terug aangemeld voor zangles. Ik had geen zin om helemaal bij do re mi opnieuw te beginnen en dus mijn eerste angst overwonnen: gevraagd of ik in een ander niveau kon instromen en dus moeten 'voorzingen' (gewoon wat oefeningen). Na enige twijfel en navraag wat ik gedaan had: ok, dan begin maar aan de middelbare graad 1 (dat is het 4e of 5e leerjaar, naar gelang of je eerst een jaar theorie moet doen of gelijk mag starten met je instrument). Veel geleerd, veel lol gehad. Maar elk examen is dus openbaar. Bleh, ik ben altijd bloed en bloed nerveus en bij het halfjaarlijkse examen had ik zo iets ik stop er onmiddellijk (subiet zouden ze op de les zeggen) mee.
Doorgezet en tot gisteravond twijfelde ik: volgend jaar alleen piano (wil ik al sinds mijn 10e en ik heb na jarenlang keyboard gespeeld te hebben, omdat ik van mijn ouders geen piano(les) mocht sinds een maand een piano thuis staan) of én zang én piano... twijfel... twijfel...

Bloednerveus was ik gisteren, mijn stem sloeg bij het inzingen zelfs over.  :-\ Wat ik en mijn lerares niet wisten (lerares is nieuw aan de academie, zij gaf voorheen alleen privélessen en in Duitsland aan een muziekschool les) was dat er bij de eindejaars examens dus externe jury is voor iedereen (Zij dacht alleen voor het meisje dat afstudeerde). Een ouddocente / zangeres en de directeur. De zangjuf mag alleen iets zeggen over je prestatie door het jaar heen op het einde van het jaar. Ik zag dat dus en jawel mijn inzet ging mis. Was een duet: 1 toon en dan zet ik in en moet de pianist meespelen en de pianist had een ander tempo dan ik. Zegt de juf: begin maar opnieuw, om door de grond te zakken dus. Solo stuk ging natuurlijk niet zo goed als in de les, maar beter dan verwacht. Ging toch soepeler en fijner dan in januari. Mijn collega die was komen kijken zei ook al dat het een stuk beter is en dat ik maar moest overwegen of ik niet zou doorzetten met zang. Juist om te trainen wat ik zo ontzettend moeilijk vind: alleen op dat podium staan en omgaan met stress.  :P

Men ging terug voor beraad en zou na een half uur de punten direct (voor publiek) mededelen.
Korte toespraak van de directeur: stemvorming wordt het stuk dat je zingt beoordeeld maar maakt het niveau van wat je zingt niet uit. Zang is veel moeilijker, want dan moet je aan strikte eisen voldoen met betrekking tot het repertoir en wordt het niveau zeer dwingend voorgeschreven. Met zang zou je als je alles doet en de toelatingstest haalt naar een conservatorium kunnen, met stemvorming niet.
Whoeps.... ik had zang aangekruist op mijn inschrijfformulier. Stemvorming stond daar niet op c.q. wist niet dat deze optie bestond.  ::)

Dus ik kreeg punt voor zang klassiek M1....
75% !  :D :D :D
Ok, dat is meer dan alleen aan het niveau voldoen: dat is aan het niveau voldoen en het goed doen.

Dus nu vinden collega en pa dat ik vanaf nu ben uitgetwijfeld en me zaterdag inschrijf voor zang én piano.
Kan ik gaan oefenen met het in bedwang houden van zenuwen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2935493
Wat fijn dat je zo goed hebt gescoord!
Ik begrijp je podium angst wel, heb ook voorspeeluren en examens gedaan met klarinet. Merkte dat hoe vaker ik het deed, hoe minder eng het werd en ik er zelfs plezier in kreeg ;-)
Door sella
#2935506
Dat heb je mooi gedaan!
En voorzingen blijft eng, ook al zing je jaren zoals ik.
En het is ideaal om met zang in te studeren om ook piano te kunnen spelen, soms blijf je onzeker over een toonhoogte en dan is de steun van een piano best heel fijn.
Dus als het qua centjes zou ik beide blijven doen, zang en piano :-*
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2935548
Jeetje Lil, wat een eisen, niveaus en stress! Maar je hebt het gedaan, echt super knap! Lekker mee doorgaan en van genieten!
Door Lil
#2935637
Dank jullie!

Sella, ik heb 5 jaar keyboard gespeeld. Dingen als de complete Phantom of the Opera. Piano is puur, omdat ik dat een uitdaging vindt 2 notenbalken met elk een eigen sleutel. Gek genoeg had ik bij keyboard geen podiumangst. Maar in België is dat geen erkend instrument en wordt het op de Academie bijna nergens onderwezen. Wat ik moet betalen is bijna lachwekkend als je dat met Nl vergelijkt. Tijd en moed is wel een overweging. Alleen maar piano of ook nog verder met zang en mijn zenuwen trainen en het conflict met de buren over een half uur repeteren per dag aangaan. Dat laatste is niet doorslaggevend, maar werk stress stapeling. Maar omgaan met stress wil ik leren. Volgende week maar dikke beurs meenemen voor inschrijving 2014-2015. Eenmaal betaald kan ik niet terug haha.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door