Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2935457
Ik heb sinds een paar dagen een Duitse Herder reu in de opvang gekregen welke (waarschijnlijk) EPI heeft.
Ik weet er heel weinig vanaf, heb zelf de vorige eigenaren niet gesproken en weet dus alleen dat hij het heeft.
Hij eet nu brokken en krijgt daar Zymoral overheen, hij poept wat gelig en het mag wat harder, is vrij mager maar verder wel actief en vrolijk.
Nu zou ik graag horen hoe ik dit het beste kan aanpakken, ik heb al veel gelezen over EPI maar weinig is echt toepasbaar voor mij. Ik wil hem het liefst zsm overzetten op rauw maar ik begrijp dat dit niet zomaar kan. Gister heeft hij één kipkarkasje gehad wat hij heerlijk vond maar wel meteen van aan de dunne was.

Wie kan mij even wat duidelijke handvatten geven hoe ik dit moet aanpakken, waar ik op moet letten enz. Moet ik vlees eerst malen of koken/verwarmen en hoeveel pancreas moet hij dagelijks krijgen?
Ik hoor het graag.

Edit; ik heb inmiddels de behandelend arts gesproken en de EPI is nooit officieel vastgesteld. Er is een bloedtest gedaan maar de waarde's waren niet zo laag dat het duidelijk EPI moest zijn en de twijfel was of de waardes niet zo laag waren als gevolg van de magerheid. Zij adviseerde betere voeding, goed zymoral bijgeven, als dat niet helpt een antibioticakuur voor de darmen of testen op allergie.
Laatst gewijzigd door anneliesdj op di 03 jun 2014, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2935535
Wat ik zou doen? Ik zou eerst aan verse pancreas proberen te komen. Van rund. Ik vind op whole-dog-journal (niet de eerste beste site) dat 1 tot 3 ons rauwe pancreas 1 theelepel pancreas poeder vervangt. Ik zou daarom beginnen met 1 ons rauwe pancreas per dag, verdeeld over 4 maaltijden gaan geven. En even aankijken hoe dat gaat. Als dat goed gaat, zou ik wat minder Zymoral gaan geven. Kijken hoe dat gaat. En wat meer verse pancreas. Je zult even met de doseringen moeten spelen, denk ik.

Goed, ik weet niet hoe je Engels is maar aangezien er wel meer mensen op Barfplaats komen met honden met EPI, is het misschien handig als ik dit een beetje vertaal. Het komt ook van de site whole-dog-journal, http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 109-1.html:
Feeding dogs with EPI
A common saying among those whose dogs have EPI is, “If you’ve met one EPI dog, then you have met just one EPI dog.” Even with pancreatic enzyme supplements, much of the health and well-being of each EPI dog depends on his diet. Sometimes all that’s needed are supplemental enzymes and the standard recommended dietary modifications: no more that 4 percent fiber and no more than 12 percent fat (on a dry matter basis).
De ene hond met EPI is de andere niet. De een heeft genoeg als je enzymen (Zymoral) geeft, de ander heeft ook een dieet nodig en alles daar tussen in. Standaard wordt geadviseerd om de volgende dieet veranderingen door te voeren: niet meer dan 4% vezel en niet meer dan 12% vet, droog gemeten (da's nou even jammer want nu moeten we nog van droog naar 'nat' omrekenen).
Sometimes it’s much more complicated! Some dogs can tolerate much more fat. My dog, Izzy, for example, does extremely well on grain-free kibble with 22 percent fat content, well above the 12 percent range. Other dogs cannot tolerate even as little as 12 percent fat. The same applies to the fiber content. Some EPI dogs have unrelated food allergies, further limiting their diet.
Soms is het gecompliceerder. Sommige honden tolereren veel meer vet. Haar hond Izzy doet het heel goed op een graanvrije brok met 22% vet. Andere honden kunnen 12% vet niet eens aan. Hetzelfde geldt voor vezel. Sommige honden hebben dan ook nog eens voedselallergieen, dat het dieet verder limiteert.
Many dogs with EPI thrive on raw diets and some owners find that a raw diet is the only one that works for their dogs. Conversely, other EPI dogs cannot tolerate raw diets. Some owners successfully feed grain-free kibble, some make home-cooked meals for their dog, while others feed a combination of commercial and homemade. When adding to or adjusting a diet, feed the dog tiny chunks of raw carrot with the diet. These carrot pieces will present themselves in the stools (for better or worse) of that meal’s elimination. This helps you understand which foods/vitamins, etc., work well together and which don’t.
Veel honden met EPI doen het uitstekend op een rauw dieet en sommige vinden dat dit het enige is dat werkt. Sommige honden met EPI kunnen echter weer helemaal niet tegen rauwe voeding. Sommige doen het goed op graanvrije brokken, andere op zelfgemaakte gekookte maaltijden en weer andere doen het goed op een combinatie van commerciele voeding en zelf samengestelde voeding. Nou, dan staat hier dat je kleine stukjes rauwe wortel moet toevoegen wanneer je de voeding aanpast. Ik zou dat dus niet doen. Ik ken honden die van kleine stukjes wortel ontzettend moeten kotsen.... Nou, dan weet je nog niks.
Recommendations keep evolving and changing with new research, as well as the feedback from networks of owners of EPI dogs. A recent change in feeding recommendations concerns dietary fat. Multiple studies from the past decade indicated that a fat-restricted diet is of no benefit whatsoever to the EPI dog. A 2003 paper by Edward J. Hall, of the University of Bristol in England, states that there is experimental evidence to show that the percentage fat absorption increases with the percentage of fat that is fed. This may explain why some EPI dogs can tolerate higher concentrations of fat. For those dogs who cannot tolerate more than 12 percent fat, this may mean that the fat content needs to be increased very gradually, or perhaps that certain types of fat may be tolerated better than others. Much more research is needed to answer these questions.
Uit de laatste onderzoeken blijkt dat het minder voeren van vet totaal geen voordelen heeft bij honden met EPO. Uit het onderzoek (van die Edward) dat het percentage vet dat geabsorbeerd wordt weer afhangt van hoeveel er gevoerd wordt en dat zou dan weer uitleggen waarom sommige honden meer vet aan kunnen dan andere, misschien moet het langzaam verhoogd worden of misschien kan de ene hond het ene type vet beter tolereren dan het andere type vet, kortom, er moet nog veel meer onderzoek gedaan worden.
Veterinarians usually recommend an initial diet of a prescription or veterinary food, such as Hill’s Prescription Diet w/d, i/d, or z/d Ultra Allergen-Free; Royal Canin’s Veterinary Diet Canine Hypoallergenic Diet or Digestive Low Fat Diet.
Dierenartsen adviseren natuurlijk dieet brokkies.
Prescription diets that are made with hydrolized ingredients (carbohydrates and proteins that have been chemically broken down into minute particles for better absorption in the small intestine, leading to more complete digestion, better/faster weight gain, and firmer stools) appear to work for many EPI dogs.

However, these diets are usually starch-based (often almost 60 percent carbohydrates on a dry matter basis); the digestive system of a dog is designed more for fats and protein than for starches, which may be why many EPI dog owners achieve better results by reserving prescription diets for short-term use and feeding other diets over the long haul.
Deze dieten zijn meestal zetmeelrijk en een spijsverteringssysteem van de hond is erop gemaakt om meer vet en meer eiwitten en minder zetmeel te verteren. Dat verklaard misschien waarom de meeste EPI-hond-eigenaren op langere termijn betere resultaten boeken met andere diëten.
The best results for managing EPI requires combining veterinarian advice with the experience of actual EPI dog owners. Too many times, managing EPI can be a real roller coaster ride! For example, initial research studies showed that supplemental enzyme powders needed to incubate on the food. Additional research studies then suggested that food incubation with enzymes was no longer necessary. Consequently, some EPI dogs developed mouth sores, so owners are again being advised to let the enzymes incubate to prevent this side effect. Until the causes and effects of this disease are better understood, it will continue to be managed via trial and error.
De beste resultaten worden bereikt door de adviezen van een ervaren dierenarts te combineren met de ervaringen van andere EPI-hond-eigenaren. Het kan een achtbaan zijn, omgaan met een hond met EPI. Een voorbeeld, in eerste instantie werd door onderzoek aangetoond dat het enzympoeder (Zymoral) in moest trekken in de voeding. Een ander onderzoek  toont weer aan dat dit niet nodig is. Consequentie daarvan is dat sommige EPI honden weer ontstekingen in de mond kregen dus nu krijgen de eigenaren weer het advies om de enzymen in te laten trekken in de voeding. Dat soort dingen dus.
General feeding guidelines
Enzymes should be mixed with about one to two ounces of room-temperature water per teaspoon of enzymes, then added to the food and allowed to incubate for 20 minutes or more. A couple of tablespoons of room temperature kefir or yogurt (or some other “sauce”) may be used instead of water to mix the enzymes. Once an EPI dog is stable, some owners find that they can “cheat” and give their dog a smidgeon of a treat without any enzymes on it. Others find the least little crumb ingested without enzymes will cause a flare-up.

If possible, feed two to four meals a day, taking into consideration whether the dog’s condition has stabilized and whether the family’s schedule can accommodate multiple feedings. Feeding smaller, more frequent meals puts less stress on the EPI dog’s digestive system.
Algemene richtlijnen. Dit gaat over het mengen van de enzymen met water en in laten trekken in het voer. Je kan ook yoghurt gebruiken ipv water. Moet wel op kamertemperatuur zijn.

Indien mogelijk : geef 4 maaltijden per dag. Kleinere en meerdere porties geeft minder druk op het spijsverteringssysteem van de hond met EPI.
Most EPI dogs cannot handle the 20 to 25 percent raw bone content in the diet that is commonly fed to normal dogs. With EPI dogs, it’s smart to start with only 10 to 12 percent of bone. Some dogs still have difficulty digesting this amount of the bone and the ratio will need to be reduced even further, to 3 to 5 percent bone. Note we are talking about the amount of actual bone, not the amount of raw meaty bones, which are usually at least half meat.
Honden met EPI kunnen de 40 tot 50% vleesbot (20% bot) niet aan. Het is daarom verstandig om te beginnen met 20% tot 25% vleesbot.
Vegetables may be a large or small portion of the diet, or not included at all, depending on the individual dog’s tolerance. If included, they should always be mashed. Organ meats are usually recommended at 10 to 15 percent of the EPI diet, but again, not all dogs can tolerate this.
Hoeveelheid groenten die gevoerd moet worden hangt af van de hond. De groenten moet in ieder geval gepureerd worden.

Normaal gesproken wordt een percentage van 10% a 15% orgaanvlees geadviseerd voor een hond met EPI maar niet alle honden kunnen dat aan.
Most EPI dog owners add coconut oil and/or wild salmon oil to their dogs’ diet. Many EPI dogs cannot digest other fats and develop dry, itchy skin or dry, brittle coats. Coconut oil contains medium-chain triglycerides (MCTs). Most vegetable oils have longer chain triglycerides, called LCTs. MCTs are utilized faster and burned more quickly for energy, raising the body’s metabolism, while LCTs are utilized more slowly. Also, coconut oil is one of the richest sources of lauric acid. Its benefits have recently been touted to aid in destroying various bacteria and viruses such as listeria, giardia, herpes simplex virus-1, and maybe even yeast infections such as candida.
Veel hondeneigenaren met een hond met EPI geven kokosvet en wilde zalmolie aan hun hond. Maar, veel honden met EPI kunnen dit niet verteren en daarom wordt het weggelaten uit het dieet. Waardoor ze weer een droge, jeukende vacht kunnen krijgen. Kokosolie is wel erg gezond. Met andere woorden: proberen dus.
Wild Alaskan salmon oil is an excellent source of omega-3 fatty acids, which help reduce inflammation.
Idem voor wilde zalm, kwestie van proberen.
Probiotics are another important addition to the EPI diet, especially since most EPI dogs are or have been treated with antibiotics because of SIBO. Antibiotics wipe out not only bad bacteria, but also good bacteria. Probiotics help maintain good gut flora. One popular brand of probiotics that has been successfully used by EPI owners is Primal Defense, but there are many quality probiotics available.
Probiotica is een goede toevoeging voor honden met EPI.
Zinc deficiency is another consideration with EPI dogs. It is difficult to accurately measure zinc absorption. Human EPI patients often develop a zinc deficiency, and though no studies have confirmed this to be true of dogs with EPI, many vets suggest a zinc supplement for EPI dogs.
Honden met EPI kunnen een zink tekort oplopen doordat ze zink niet goed kunnen opnemen. Hoewel er geen studies zijn gedaan, adviseren dierenartsen zink te supplementeren aan honden met EPI.
Vitamin E (tocopherol) levels may also be low in an EPI dog due to malabsorption. Vitamin E is a fat-soluble vitamin that is an antioxidant and helps in the formation of cell membranes, cell respiration, and with the metabolism of fats. Vitamin E deficiency may cause cell damage in the skeletal muscle, heart, testes, liver, and nerves; supplementation with vitamin E can help prevent these problems.
Vitamine E hetzelfde verhaal, moeilijk te absorberen voor een hond met EPI dus het beste geef je supplementen vitamine E.
Other natural nutrient sources that are often included in an EPI diet are kelp, green tripe, slippery elm, and alfalfa.
Andere goede supplementen zijn: kelp, vuile pens, boombastmeel en alfalfa.

======== einde artikel/vertaling ========

Goed. Ik weet natuurlijk niet hoe gevoelig deze hond is. Dus je zult met het overschakelen moeten gaan spelen. En incalculeren dat het vast niet allemaal over rozen gaat. Ik zou het zelf langzaam doen. Dus eerst wat rauw mager spiervlees en orgaanvlees en pancreas 4 keer per dag toe gaan voegen aan de brokken. En als dat goed gaat, dan zou ik voorzichtig vleesbotten gaan introduceren. En voorzichtig wat groenten. En je zult moeten experimenteren in vleessoorten, moeten kijken wat hij wel en niet aan kan. Maar ik zou beginnen met de niet al te vette soorten, gewoon voor de zekerheid. En ik zou dan voor de volgende percentages gaan (proberen):

20% vleesbot, 5% a 10% orgaanvlees zoals lever, nier en hart, 10% vuile pens maar wel de vette stukken wegsnijden, 5% groenten de rest spiervlees. En dan zou ik toch in eerste instantie niet voor de vette vleessoorten gaan zoals lamsvlees en geitenvlees. Maar eerder voor rundvlees, kalkoenvlees, paardenvlees, etc.

Qua hoeveelheid verse pancreas die je moet voeren: per dag: 125 gram per 15 kg lichaamsgewicht van de hond. Dit komt van : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 195.0.html maar dat komt wel aardig overeen met wat wholedog adviseert.
#2935554
Ik had al in de bibliotheek een stuk gevonden maar daar staan geen duidelijke richtlijnen in.
Bedankt voor het artikel, dit is al wat duidelijker.

Ik heb inmiddels de behandelend arts gesproken en het ligt dus gecompliceerder. Hij KAN EPI hebben maar zeker is het niet, kan ook een parasitaire aandoening in de darmen zijn of een voedselintolerantie. Hij is vanaf pupje af al aan het dokteren en heeft altijd diarree gehad, zij vond EPI niet het meest voor de hand liggend. Ze adviseerde om het gewoon te proberen, slechter kon het toch niet worden.
Lekker duidelijk dus, weten we ook waarom hij is afgestaan.

Ik ga hem dus maar gewoon overzetten en zien waar het eindigt, hopelijk slaat het meteen goed aan. We beginnen wel gewoon met kleine beetjes met zymoral erover. Nu nog ergens pancreas zien te vinden.
#2935592
Als je geen verse pancreas kunt vinden, kun je misschien wel Carnibest Pancreas in de buurt krijgen.
Onze Bubbles (ja, een kat) heeft een EPI-achtige aandoening gehad. DA kwam er toendertijd niet uit ??? Maar de op stopverf lijkende ontlasting deed mij in die richting denken. DA-onderzoek leverde geen duidelijk bewijs, maar hij schreef toch zymoral voor over het eten voor. Ik zag niet veel verbetering en ben toen carnibest pancreas (voor de hond) gaan voeren. En dat was de oplossing! Hij knapte op, kwam weer aan en zijn ontlasting was weer goed. Na een maand of 3 ben ik het gaan mengen met gewone kvv en nog 3 maanden later had hij pancreas door het eten niet meer nodig.
Dit speelde 5 jaar geleden en sindsdien/dankzij dit voeren wij vers. :) Geen kvv meer, btw.
#2936896
Ik heb hem maar ineens overgezet, op hoop van zegen want op de brokken ging het ook niet goed en die waren ook nog eens op.
24 uur gevast en begonnen met kvv, eet hij nu sinds 2 dagen 4x per dag 200 gram het gaat erg goed. De ontlasting is minder geel en wat steviger, begint nu aardig op een normale drol te lijken.
Nieuw probleem; mijn eigen reu eet nu zijn drollen...? Vanmorgen dacht ik wat heeft hij toch, hij stond maar te snuffelen, te kwijlen en te doen, blijkt daar een drol te liggen. Vanmiddag was hij er dus daadwerkelijk een aan het opeten.
Wat wil dat zeggen? Mijn reu heeft nog nooit hondenpoep gegeten.
#2937055
Een van onze herplaatsers heeft dat ook een paar keer gedaan na overzetten op Barf. Ik had het idee dat hij zijn eten zo lekker vond dat hij het nog een keer wilde proeven (in iets andere vorm dan). Het is vanzelf overgegaan. Ik hoop dat dit bij jouw hond ook het geval is en dat hij er mee stopt als hij doorheeft dat er elke dag weer zo'n lekkere maaltijd klaarstaat en hij niet zijn eigen drol daarvoor hoeft op te eten.
#2937074
Theevelien schreef: Een van onze herplaatsers heeft dat ook een paar keer gedaan na overzetten op Barf. Ik had het idee dat hij zijn eten zo lekker vond dat hij het nog een keer wilde proeven (in iets andere vorm dan). Het is vanzelf overgegaan. Ik hoop dat dit bij jouw hond ook het geval is en dat hij er mee stopt als hij doorheeft dat er elke dag weer zo'n lekkere maaltijd klaarstaat en hij niet zijn eigen drol daarvoor hoeft op te eten.
Volgens mij is het haar eigen hond die de drollen van de opvanger opeet.  :o
Dus geen eigen drollen ;)
Door sella
#2937461
Een epi keutel zit nog vol met voedingsstoffen, de katten en eksters en kauwen in de wijk stonden echt te springen als mijn epihond een keutel neerlegde.
Ik kreeg amper de kans het op te ruimen.
#2938778
Snaptest, geen idee.
Maar hij is ooit getest op bloedwaarde's en dat gaf geen doorslag.
Ik ben wel benieuwd wat het nog meer kan zijn, dit is zo vaag allemaal. Maar weer uitgebreide onderzoeken doen loopt weer in de kosten dus ik wil eerst kijken hoe hij reageert op die zymoral.

Volgens de behandelend dierenarts zou hij bij goede voeding en consequent zymoral erover, zienderogen moeten groeien. Ze zei letterlijk; dan zie je in 3 dagen al duidelijk verschil.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door