Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2934821
Hallo allemaal,

Ik ben voor het eerst een barfmenu aan het samenstellen voor mijn cairnterriers. Ik heb nu de vleessoorten die ik bestel en in huis heb op een rijtje gezet en gekeken waar die onder zouden passen, en een maandbehoefte gemaakt.
Voor ik verder ga met kijken hoe ik dit over de week ga verdelen, wil ik heel graag even jullie feedback of ik het tot nu toe goed gedaan heb, zodat ik weet of ik verder kan.

Ik heb overigens ook nog konijnenoren en kippenstaartjes, maar dat zie ik meer als snacks, of kan ik die nog ergens in een compleet menu toevoegen? Ze krijgen overigens ook elke dag een klein blokje schapenvet van Biofood.

Oh ja, dit nog even. Ik heb geprobeerd om de honden vis te geven (Tinlo Barfmenu vismenu) maar daarvan kreeg een van de twee diarree dus ik wilde nog maar even geen vis toevoegen aan het menu. Ze krijgen als snacks gedroogde kabeljauwplakjes en gedroogde complete ansjovissen en dat gaat er wel prima in dus dat moet maar even genoeg vis zijn.

BARFMENU Pico en Bink, grofweg berekend voor 30 dagen per maand

Samen zijn ze 15 kilo, gezien de neiging van Bink sneller te dik te worden ga ik in eerste instantie uit van lage behoefte, ik ga uit van 300 gram barf per dag = 9000 gram per maand (9 kilo)

Per maand dus geven:

4500 gram vleesbot: kippennekken, kwarteltjes (organen eruit en karkas incl. vleugels als vleesbot rekenen), eendenvleugels, babygeitjes (karkas als vleesbot rekenen)

1350 gram organen: lamspens, konijnhart, kalfshart, lamshart, konijn long, konijn nier, organen babygeitjes, restjes organen kwarteltjes

2250 gram spiervlees: konijn spiervlees, konijn mdm, kipfilet, geelhaar (rundernekspier)

900 gram groente, gebruik groentemix vooraf gemaakt van liefst zo veel mogelijk vers uit eigen tuin, evt. eitjes mee-mengen in groentemix
Ben benieuwd naar jullie sturing!
#2934893
Je zit op 50% vleesbot, 15% orgaan (mag 20% hoor, inclusief pens), 10% groenten en de rest spiervlees.

Geef je in verhouding niet wat veel hart en weinig lever? Ik zie lever er eigenlijk helemaal niet bij staan. En dat is wel belangrijk, voor je vitamine A en D. Verder ziet het er prima uit!
#2934932
Ja, moet lever echt? Ik hoor namelijk best wel negatieve dingen daarover van een vriendin van mij, haar honden krijgen steeds uitslag als ze lever voert. Lever is natuurlijk ook de gifopslagplaats van het lichaam, dus ik weet het niet eigenlijk. Vitamine A en D zijn beide vetoplosbare vitamines, zitten die dan misschien ook niet in het schapenvet en de kippenstaartjes (incl. vetklier)? Of halen ze die enkel uit lever?

Ik kan natuurlijk wel wat hart vervangen door nog een andere pens, dat ik naast lamspens ook runderpens geef.... dan is die verhouding misschien ook wat beter, bedankt.

Sta helemaal open voor meer commentaren hoor!
#2935176
Ik ben zelf vegetariër, maar een van mijn broers, die wel vlees eet, bestelt af en toe grotere hoeveelheden van dieren die wild geleefd hebben of als wildbeheergrazer zijn ingezet. Ik denk dat ik hem wel kan vragen of hij volgende keer wat lever kan meebestellen. Dan heb ik hert, schotse hooglander, konikpaard, everzwijn of zo te pakken ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door