Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#2934877
Voor kat Sam heb ik bij Ramses laatst konijnenkoppen besteld met het idee dat het een volledige maaltijd was. Kop + stukje nek is natuurlijk bot, de hersens/ogen en tong reken ik als orgaan en het aanhangende vlees maakt het redelijk compleet. De maaltijd erna krijgt hij dan geen orgaan maar alleen bot met meer vlees. Sam moest even wennen aan de konijnenkop en de kop moet een paar tikken met de hamer hebben anders krijgt hij hem niet weg maar nu lukt het goed.

Ik begin nu alleen een beetje te twijfelen.... is de kop niet te hard voor een kat? En is een kop gezond genoeg om een maaltijd te zijn of is het meer een incidenteel iets om te voeren?

Heb niet eerder koppen gevoerd dus ben er wat onzeker over  :-[
Door Parelridder
#2934887
Ik vind een kop tamelijk hard voor een kat, maar als jouw kat het (na even wennen) kan eten dan zou ik het wel als geschikt beschouwen. Maar ja, dat is slechts op basis van mijn eigen ervaring met katten wel afhaken als iets té hard is, hun neus ophalen als iets ze niet aan staat, en misschien is jouw kat van een volkomen ander slag?
Ik zou een konijnenkop zelf niet vaker dan max. eens per 2 weken voeren aan de kat. Dat is een gevoelsmatige norm gebaseerd op de omvang van zo'n kop, om het percentage 'konijnenkop' in het menu niet al te groot te laten zijn. Maar op die manier lijkt het me een prima afwisseling in het geheel en lijkt het me ook prima het als volledige maaltijd te beschouwen.
Door Parelridder
#2935107
Ik ben het met je eens dat een kop niet 'volledig' is, maar als de ontlasting er goed op blijft zie ik geen bezwaar tegen het als maaltijd/dagportie geven. Je hoeft immers niet elke dag volledig te voeren, als over de periode van ca. 2 weken het menu maar volledig is.
Door Ruisje
#2935118
Als ik Sergi een konijnenkop geef (eens in de paar weken) doe ik daar altijd wat pens bij. Lily en de katten krijgen het niet weg. Maar voor onze senior katten maal ik, dus in de 10 kilo mix gaan altijd 2 of 3 koppen. De honden krijgen nog 1,5 dag / week zelf gemalen en daarin zit konijnenkop en karkas (wat Lily allebei niet zelf eet) plus 2 spiervleessoorten die ze op de andere dagen ook niet krijgen.
Door Ruisje
#2935601
Mini's 3-tal schreef: Ik vind konijnenkoppen veel te hard, ook als je ze maalt. Voor mij is dat hetzelfde als dinobotten en volwassen grootwild-karkassen voor honden.
Gemalen in een mix met makkelijker vleesbot zoals kip-, kwartel-, eendkarkas gaat het prima hoor. :) Ik doe het al jaren voor de extra pitamientjes in de hersenen en ogen ;) De senior katten hier verteren het prima! Moet wel erbij zeggen dat onze poezels maximaal 15% kaalbot krijgen, ook als er geen konijnenkop doorzit.
Door El_Kato
#2935719
Hmmm de twijfel was toch wel terecht dus...  :-[

De bedoeling was dat hij ze regelmatig zou krijgen maar ga hem er nu 1 in de 2 weken geven. Hij krijgt ze wel weg (nadat ik er een paar klappen met de hamer op gegeven heb) maar ik vind het dan toch niet geschikt om vaker te geven.

Lekker met 10 kilo in de vriezer  ::). Gelukkig eten de honden ze ook in iedergeval als ze een restje kunnen stelen van Sam dus ze komen uiteindelijk wel op  ;D

Dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#2936223
El_Kato schreef: Hmmm de twijfel was toch wel terecht dus...  :-[

De bedoeling was dat hij ze regelmatig zou krijgen maar ga hem er nu 1 in de 2 weken geven. Hij krijgt ze wel weg (nadat ik er een paar klappen met de hamer op gegeven heb) maar ik vind het dan toch niet geschikt om vaker te geven.

Lekker met 10 kilo in de vriezer  ::). Gelukkig eten de honden ze ook in iedergeval als ze een restje kunnen stelen van Sam dus ze komen uiteindelijk wel op  ;D

Dank voor de reacties!
De laatste keer dat het versmonster konijnenkop kreeg, vrat ze de ogen en tong op, maar liet ze de rest liggen. En dan eten ze dus ook konijnenruggen helemaal op.
#2936343
Worden koppen doorgaans niet gewoon als vleesbot gerekend?
Met een groot deel orgaan ipv vlees, maar toch de helft bot. Of zelfs meer, meen ik gelezen de hebben.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, heb ze nooit durven kopen...
Door El_Kato
#2936962
Heb ze dus ook niet eerder gehad maar dat idee had ik ook dat de inhoud als orgaan beschouwd moet worden.

Maar goed het bot van de schedel is wel vrij hard voor een kat en daarom wil ik het niet zo vaak meer geven. Even afwachten hoe de honden ervan eten anders bestel ik het ook niet meer als deze 10 kilo op zijn.
Door chess
#2937199
Ik beschouw het als vleesbot.  Het orgaanvlees dat erin zit lijkt me -qua gewicht- verwaarloosbaar te zijn.  Dus dat krijgt hij die dag als extraatje. 

Ik geef het regelmatig want hij vindt het lekker én hij moet wel wat werken zie ik.  De eerste keren durfde ik het alleen te geven wanneer ik er flink had op gemept met een hamer maar dat is nu niet meer nodig.

Hij krijgt er ook maar 1 per maaltijd en het verschil in gewicht krijgt hij in ander vleesbot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door