Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2932877
Stel opa van een reu (de reu zelf is helemaal leuk, gezond, 8 jaar en nog flink sportief), maar de opa van de reu heeft BC heupen (in Nederland getest). Opa zit aan beide kanten. De reu zelf heeft dus een hele hoge coi (halfbroer x halfzus). Ouders heupen zijn AA. Reu zelf is AA. De lijn van de teef is goed, AA, enkele keer ergens een B. Opa is 15 geworden en heeft nooit klachten gehad. Reu is niet verwant aan de teef. Er is weinig keus in geschikte reuen (in heel Europa bedoel ik dan, naast de deur niks).
Zou je zo'n reu inzetten? Waarom wel, waarom niet?
Door Lizzy
#2932884
Poeh. Goeie vraag. Ik zou wel willen weten welk onderdeel van de heup voor die BC hebben gezorgd.
Door kaszi
#2932887
Toch wel, hij heeft vast en zeker nog andere kwaliteiten en er is HD en HD, HD waarbij de honden last hebben van hun HD en HD waarbij de hond nog vrolijk rondspringt op hoge leeftijd.
En die HD uitslag, waarom die? Had die arthrose? Was de aansluiting niet goed?  Waarschijnlijk kan je die dingen nu niet meer nagaan, maar de kans dat hij arthrose had is klein aangezien 15 jaar werd zonder gewrichtsklachten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2932926
BC......in Nl getest. In Nl krijg je altijd, dus ook 15 jaar geleden een eenduidige uitslag, een b  of een c enz. Dus of deze test was niet officieel, of bedoel je TC?

In beide gevallen...tc en BC...zou ik de reu gebruiken. Kom op zeg, een opa en dan ook nog fluitend 15 geworden. Dat zegt me toch meer dan wat uitslagen van iets wat niet enkel erfelijk is bepaald en waar hij blijkbaar maar weinig last van heeft gehad.
Door Esther Q
#2932989
Oké, duidelijk!
Dan is hij in het buitenland getest. Wist ik niet dat je altijd een eenduidige uitslag krijgt in NL. Raar ook eigenlijk. Heupen kunnen behoorlijk verschillen van elkaar.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2933014
Esther Q schreef: Oké, duidelijk!
Dan is hij in het buitenland getest. Wist ik niet dat je altijd een eenduidige uitslag krijgt in NL. Raar ook eigenlijk. Heupen kunnen behoorlijk verschillen van elkaar.
Ze kunnen idd verschillen, maar onder de streep krijg je in NL de slechtste uitslag. Dus bij een B en een C heup krijg je en C toegewezen.
Door miik
#2933039
Een hond met B of C heupen kan gewoon oud worden zonder problemen. Hij kan wel problemen krijgen maar dat hoeft niet. Tuurlijk streef je naar het beste. Maar als dit het beste is (en zo te horen is dat), dan zou ik dat doen !
Door **Jillaroo**
#2933434
Gewoon doen, met C heupen kan een hond prima oud worden ( zelfs met slechtere... Jill van mij HD + getest Fci normering D E2 (dus reteslecht) veel gesport en is 14.5 jaar geworden, oke op het laatst liep ze idd niet meer zo denderend).

Hij heeft ook andere kwaliteiten dan alleen deze heupen
Door Lizzy
#2933436
Naaah, heupen hebben ze toch wel nodig om te lopen. Dus ik zou dat niet bagatelliseren. Maar, het hangt natuurlijk ook wel van het ras af. En wat je er tegenover zet. Minder goede heupen zijn natuurlijk ook niet alleen maar een kwestie van erfelijkheid, ook van factoren van buitenaf. Dus ik zou het plaatje voor mezelf compleet willen hebben, voor ik zo'n reu zou gebruiken. Maar ik zou 'm zeker niet per definitie afserveren, in tegendeel.
Door Jantina
#2933439
Vinden jullie het COI van de reu geen enkel probleem?
Kind uit een halfbroer x halfzus zou combi nu geen stamboom meer krijgen volgens mij...
Door Lizzy
#2933440
Jantina schreef: Vinden jullie het COI van de reu geen enkel probleem?
Kind uit een halfbroer x halfzus zou combi nu geen stamboom meer krijgen volgens mij...
Het COI van de reu vind ik niet persee belangrijk. Zolang ie samen met mijn teef maar geen hoog COI geeft. En zolang ik in de generaties erna maar niet vastloop, omdat ik hem heb gebruikt. En zolang de honden waardoor hij zo'n hoog COI heeft goede honden zijn.
Door Jantina
#2933447
Lizzy schreef: Het COI van de reu vind ik niet persee belangrijk. Zolang ie samen met mijn teef maar geen hoog COI geeft. En zolang ik in de generaties erna maar niet vastloop, omdat ik hem heb gebruikt. En zolang de honden waardoor hij zo'n hoog COI heeft goede honden zijn.
Maar dat weet ze dus niet ga ik vanuit, omdat ze ook niet kan achterhalen wat de oorzaak van de slechtere heupen is...
Ik zou er toch wel echt even goed rekening mee houden, zeker omdat het klein ras is. Echt even proberen te achterhalen hoe de broers en zussen van de reu zijn. Misschien toeval hoor maar ik ken een paar nestjes met zo'n bizar hoog inteelt en sommige pups prima, maar sommige pups totaal verknipt (ook qua gedrag). Terwijl dat niet in het ras zit. Of dat je daar de reu op aan moet kijken of een kwestie is van dat er bij die bepaalde pups toch iets verkeerd is gegaan weet ik niet, maar mijn gevoel zou er niet goed bij zijn. Puur gevoelskwestie!
Door Lizzy
#2933455
Jantina schreef: Maar dat weet ze dus niet ga ik vanuit, omdat ze ook niet kan achterhalen wat de oorzaak van de slechtere heupen is...
Ik zou er toch wel echt even goed rekening mee houden, zeker omdat het klein ras is. Echt even proberen te achterhalen hoe de broers en zussen van de reu zijn. Misschien toeval hoor maar ik ken een paar nestjes met zo'n bizar hoog inteelt en sommige pups prima, maar sommige pups totaal verknipt (ook qua gedrag). Terwijl dat niet in het ras zit. Of dat je daar de reu op aan moet kijken of een kwestie is van dat er bij die bepaalde pups toch iets verkeerd is gegaan weet ik niet, maar mijn gevoel zou er niet goed bij zijn. Puur gevoelskwestie!
Ja. Nou dit hoort dus bij mijn verzameling van zo'n heel plaatje. En als de reu zo'n hoog COI heeft door opa en opa is de slechtere-heupen-man, dan zou dat voor mij dus wel eens de reden kunnen zijn om af te haken van deze reu. Of niet. Nogmaals, hangt af van het hele plaatje (maar dit zou bij mij ook heel zwaar wegen hoor).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door