Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#2932778
Wij hebben mee gedaan met het delen van een koe. Mooi idee, maar we hebben wel heel veel van die stoof/runderlappen gekregen.
Nu zijn wij niet echt van die stoofvlees liefhebbers in de vorm van hachee of goulash enz. Valt er misschien nog iets anders mee te doen? (behalve aan honden voeren  :P)
Gebruikersavatar
Door Riek
#2932788
Radja schreef: Een lekkere indonesische rendang van maken! Ontiegelijk veel werk maar wel heerlijk!
Of je haalt even een boemboe bij de AH, daar heb je ook Rendang van.
Errug lekker!!!
Gisteren gegeten.
Door Mandarijn
#2932790
Ik maak er graag een Franse stoofschotel van. Dan braad ik eerst het vlees in blokjes bruin en uit de pan halen. Gevolgd door spekreepjes en die er ook uit halen. Sjalotjes bakken en eruit halen. En dan begint het echte werk. Winterpeen in plakjes en gesnipperd uitje enkele minuten in de pan op laag vuur bakken. Dan geperste knoflook erbij en eventjes mee opwarmen. Dan een eetlepel bloem 1 minuut mee in de pan en dan met scheutjes rode wijn afblussen. Gevolgd door een scheut cognac en vleesfond. Daarna vlees en sjalotten erbij en een paar uur stoven. Ondertussen wat champignons bakken en die nog eventjes in de stoofschotel mee laten stoven. Heerlijk met aardappelpuree.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op wo 28 mei 2014, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2932791
Terriaki mee maken maar dan lang laten sudderen. Is ook erg lekker.
Rendang ook! mjam!

en als het heel goed vlees is, laatst op tv gezien, gewoon als biefstukje bakken.... Maar dat was wel van speciale koeien ook.

Verder heerlijk in de groentesoep.

boeuff bourgignonne (oftewel stoofpotje met rode wijn en ander lekkers erdoor)

En tja, stoofvlees met bier en dan bij de patatten. Hmmmm.

Ik zou het wel weten...
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2932796
Radja schreef: Als het heel goed vlees is,kan je van de riblap ook lekker een cote de boeuf maken,bereiden als biefstuk! Of een boeuf bourguignon.
Whahaha, ja dat dus. Ik wist niet meer hoe je het schrijft.
Door Jantina
#2932803
Ja maar een deel gebruiken wordt moeilijk. Het is ingevroren in 1 kg verpakkingen. Boeuf Bourgignon heb ik dus laatst geprobeerd, maar we vonden het toch net niks. En het heeft ook niet een dusdanige kwaliteit dat het als biefstuk te bakken is. Maar stoven is echt de enige optie dus?
Door Mandarijn
#2932806
Naomi B schreef: Terriaki mee maken maar dan lang laten sudderen. Is ook erg lekker.
Rendang ook! mjam!

en als het heel goed vlees is, laatst op tv gezien, gewoon als biefstukje bakken.... Maar dat was wel van speciale koeien ook.

Verder heerlijk in de groentesoep.

boeuff bourgignonne (oftewel stoofpotje met rode wijn en ander lekkers erdoor)

En tja, stoofvlees met bier en dan bij de patatten. Hmmmm.

Ik zou het wel weten...
Dat is de naam van mijn Franse stoofschotel, was even de naam kwijt.  :P
Gebruikersavatar
Door koekje
#2932807
Ja, stoven in de zin van lang opstaan is denk ik de enige optie. Maar dat is niet erg. Behalve rendang en Franse stoof kan je er ook een curry mee maken. Ik had een tijdje geleden een rundervindaloo gemaakt met sucadelapjes.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2932809
Als het vlees niet geschikt is om als "biefstuk" te bakken/grillen ( wel juiste bereidingstijd,anders dan een biefstuk!) dan ben ik bang dat er niets anders overblijft dan het als stoofvlees,maakt niet uit wat voor een recept,idd ook voor soep,of vlees voor de honden te gebruiken.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2932815
Megapan groentesoep maken en lekker invriezen....

Maar verder, stoven denk ik dan als het niet als biefstuk te bakken is.

Mijn recept voor stoof voor bij de patatten:

nodig:
kilo stoofvlees
knoflook (stuk of 6 teentjes)
2 blaadjes laurier
1 flesje bruin bier of triple of iets dergelijks.
roomboter
olijfolie
peperkorrels
4 plakken ontbijtkoek
mosterd
2 runder bouillonblokjes
bloem
2 uien, gesnipperd
grote stoofpan
uur of 4 tijd

Het vlees in stukken snijden van ongeveer 4 bij 4 cm. Door de bloem husselen.
Ondertussen de olijfolie verhitten in de pan (niet op max vuur, iets lager) en de uien beetje aanfruiten.
De uien verwijderen uit de pan en apart zetten.
Beetje olie indien nodig erbij en het flinke klont roomboter. Als deze heet genoeg is, de stukken vlees aanbraden rondom. Ik doe niet alles tegelijk. Ik doe de bodem van de pan bedekken met vlees. Vlees rondom schroeien en dan weer eruit en in een schaal. Zo al het vlees aanbraden.

Daarna de uien weer in de pan, vlees erbij en het flesje bier erbij. Het zou net onder moeten staan. Zoniet, zorg dat van een backup flesje bier.  ;)
Laurier erbij, peperkorrels erbij, bouillonblokjes erbij. Knoflook schoonmaken en door de helft in lengte doen en ook erbij.

Plakken koek dik met mosterd besmeren en met mosterdkant naar benedenn op het vlees leggen. Deksel op de pan, kleinste pitje, sudderplaatje en 3 tot 4 uur late staan. Zo nu en dan even omroeren. De koek lost vanzelf op.

Na die tijd het vlees er voorzichtig uitvissen en op een bord volledig tot draden trekken met behulp van 2 vorken. De laurierblaadjes verwijderen en eventueel de saus met een staafmixer pureren. Dat hoeft niet, maar dan kan je wel een knoflook tegenkomen tijdens het eten.
Het vlees weer toevoegen aan de saus en goed mengen.
Patatten en sla erbij, klaar!

Edit. Dit is voor ongeveer 4 personen, maar wij eten het gewoon twee dagen... Tweede dag vaak met een aardappeltje en groenten zoals bloemkool of zo. Smaakt het ook prima bij.

En nu heb ik er ook trek in.... ::)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2932816
Jantina schreef: Ja maar een deel gebruiken wordt moeilijk. Het is ingevroren in 1 kg verpakkingen. Boeuf Bourgignon heb ik dus laatst geprobeerd, maar we vonden het toch net niks. En het heeft ook niet een dusdanige kwaliteit dat het als biefstuk te bakken is. Maar stoven is echt de enige optie dus?
Oude koe? Zou het zeker proberen als biefstuk. Wij hebben ook steeds een stuk koe. Heerlijk vlees. En draadjesvlees? Ook lekker en puur.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door