Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#2932640
Sinds januari stel ik zelf het menu van mijn hondje samen, na 4 jaar brok te  hebben gegeven. Op zich ben ik heel tevreden, maar merk (op zicht) wel dat ze te veel uit gaat dijen. Daarbij, is ze ook erg rustig in haar doen en laten. Ik heb gelezen, dat ze van vers voer over het algemeen rustiger kunnen worden. Toch maak ik me een beetje zorgen.

Ik werk wekelijks met een voedingsschema en zit aan gemiddeld 6 verschillende diersoorten per week. De berekening is gebaseerd op 36 kg, op dit moment weet ik niet wat ze weegt. Ik vermoedt een +38 kg.

5040 kg per week = 720g per dag

Vleesbot 50%        = 2520 gr                   
Spier      25%        = 1260 gr                                                                           
Orgaan    15%      =  756 gr
Groente  15%      = 504 gr
Vis                      = extra ( 2x per week)

Wat kan ik het beste doen om mijn hondje lichter te krijgen? 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2932647
Ik heb nog nooit gehoord of gemerkt dat honden van vers voer rustiger worden. Dat vind ik een hele vreemde.

Als je hond te dik wordt, is het in de basis simpel: minder eten en/of meer bewegen.

Je kan inderdaad minder vette soorten voeren, maar vet heeft een hond ook nodig. Vooral omdat je nog niet zo lang voert, zou ik eerst er voor kiezen om simpelweg wat minder te gaan voeren. Ik zou haar even wegen, beslissen wat je het ideale gewicht vindt en daar je hoeveelheid op baseren. Je hebt nu precies 2% van 36 kilo genomen. Ik zou gaan minderen tot 1,75% en dan kom je op 630 gram per dag uit.
Let ook op wat je aan snacks en extra's voert. Dat kan nogal aantikken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2932650
Kaela schreef: Ik heb nog nooit gehoord of gemerkt dat honden van vers voer rustiger worden. Dat vind ik een hele vreemde.

Als je hond te dik wordt, is het in de basis simpel: minder eten en/of meer bewegen.

Je kan inderdaad minder vette soorten voeren, maar vet heeft een hond ook nodig. Vooral omdat je nog niet zo lang voert, zou ik eerst er voor kiezen om simpelweg wat minder te gaan voeren. Ik zou haar even wegen, beslissen wat je het ideale gewicht vindt en daar je hoeveelheid op baseren. Je hebt nu precies 2% van 36 kilo genomen. Ik zou gaan minderen tot 1,75% en dan kom je op 630 gram per dag uit.
Let ook op wat je aan snacks en extra's voert. Dat kan nogal aantikken.
Nee hoor Kaela, ik merk ook dat versgevoerde honden soms rustiger worden. Gebalanceerder. Ik geloof echt dat er honden zijn die met hyperactiviteit reageren op alle rotzooi in brokken. Net zoals er mensen zijn die druk worden van bepaalde toevoegingen in eten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2932681
Hope schreef: Nee hoor Kaela, ik merk ook dat versgevoerde honden soms rustiger worden. Gebalanceerder. Ik geloof echt dat er honden zijn die met hyperactiviteit reageren op alle rotzooi in brokken. Net zoals er mensen zijn die druk worden van bepaalde toevoegingen in eten.
Oh zo. Dat kan ik me wel voorstellen. Maar dat lijkt me toch eerder uitzondering als regel. Ik bedoel, dan moet je hond eerst al hyperactief zijn en hyperactief kan ook weer zoveel verschillende oorzaken hebben.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2932691
Hope schreef: Nee hoor Kaela, ik merk ook dat versgevoerde honden soms rustiger worden. Gebalanceerder. Ik geloof echt dat er honden zijn die met hyperactiviteit reageren op alle rotzooi in brokken. Net zoals er mensen zijn die druk worden van bepaalde toevoegingen in eten.
Heel moeilijk om te omschrijven, maar ik merkte bij Jacy als pup ook verandering (eerste maand hier brokken, vanaf 3 mnd oud, vlees). Hij werd drukker/alerter(in de up-perioden) en rustiger (in down-perioden) tegelijk. Het hyper was eruit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2932734
Fenixjuh schreef: Heel moeilijk om te omschrijven, maar ik merkte bij Jacy als pup ook verandering (eerste maand hier brokken, vanaf 3 mnd oud, vlees). Hij werd drukker/alerter(in de up-perioden) en rustiger (in down-perioden) tegelijk. Het hyper was eruit.
Dat ja. Het omschrijft heel moeilijk.
Hope kon in zijn brokken-tijd soms echt niet te houden zijn. Hij deed dan zó gek dat hij plat op zijn snuit ging, niet meer normaal aan de riem kon lopen en in huis echt lastig druk was. Met vers was dat over. Hij was nog steeds speels maar het bouwde zich niet op tot het ontplofte. Hij leek gewoon meer in balans. Maar ja, een gezonde geest zit ook vaker in een gezond lichaam.
Door wijkje
#2932866
Als je hond gaat uitdijen..is het vet of bespiering ? Jeppe is nu ook net iets aan de zware kant..Maar ze is net zo zwaar geweest maar dan veel meer bespiering..Spieren wegen ook nodige..Dus ik kijk altijd naar hond ; hoe is bespiering en kan ik ribben goed zien/voelen..

En als je hond te zwaar wordt ; minder eten en meer bewegen..of wat meer magere diersoorten geven..
#2932874
Bedankt voor jullie tips. Senna krijgt voldoende beweging, we trainen 3x per week + dagelijks lekker los rennen. Doordat wij combisport trainen en ze dus over hindernissen moet springen, wil ik haar slank houden. Het is immers al een grove hond vanwege het ras. (Amerikaanse Bulldog)

Diersoorten die ik geef zijn voornamelijk: konijn, gans, zwaan, geit, kip, zalm. Behalve kip, zijn de overige vette dieren?
Zo ja, wat kan ik dan beter geven?

De tip om meer groente mix te voeren en minder vlees vindt ik een goeie. (dat ik daar niet zelf op ben gekomen ;-)

Wat betreft het rustige gedrag, Senna is nooit een hele drukke hond geweest. Ik merk voornamelijk in huis, maar ook tijdens training dat ze een stuk rustiger gedrag vertoont. Mogelijk toch wat last van haar kilo's die in de weg zitten.......? Heb ik zelf ook last van hihi
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2932885
Je voert al 15% groente, ik vind dat al best veel, meestal wordt 10% aangeraden. Dus ik zou niet zo geneigd zijn dat nog heel veel te verhogen.

Vergis je ook niet in de beweging. Om af te vallen is meer nodig dan een beetje rondrennen. Misschien is het een optie met haar te gaan fietsen? Hoeven geen hele lange rondjes te zijn, maar ik denk dat dat wel een goede lichaamstraining kan zijn.

Konijn is mager. Gans en zwaan weet ik niet, zal ook heel erg van het moment van afschieten afhangen denk ik. Geit en zalm is vet. Je zou qua spiervlees paard kunnen geven, dat is mager. Is de geit echt volwassen geitenspiervlees, of zijn het de jonge geitenbokjes die momenteel veel aangeboden worden?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2932969
winni schreef: Ik dacht hier ooit gelezen te hebben dat je nooit onder de 2% moest gaan geven vanwege het risico op tekorten in voedingsstoffen.
Mwa, sommige honden worden op 2% gewoon echt te dik.
Hope staat op 1,8%.
#2933063
winni schreef: Ik dacht hier ooit gelezen te hebben dat je nooit onder de 2% moest gaan geven vanwege het risico op tekorten in voedingsstoffen.
1,5 procent is het minimum dat je moet voeren. 1,75 krijgt mijn hond ook.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door