Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door madrike
#2932402
Sinds een tijdje heeft ons jongste colliedametje last van haar neus. Depigmentatie/schilfertjes kleine wondjes.
Het vermoeden bestaat dat zij DLE (discoïde lupus erymatosus) heeft.
Vandaag zijn er biopten genomen van haar neus. Volgende week dinsdag volgt de uitslag.
Intussen hebben we alvast Surolan suspensie meegekregen om haar neus mee in te smeren.
Nu kreeg ik ook het advies om haar neus tegen de zon te beschermen met een zonnebrandcreme voor honden.
Wat zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken? Of weet iemand waar ik zoiets vandaan kan halen?
Gebruikersavatar
Door Naat
#2932411
De betere dierenspeciaalzaak zou dat moeten hebben.
Je kan ook zonnebrandcreme voor paarden gebruiken. Deze is dan weer in de betere ruitersportspeciaalzaak te koop. De zonnebrandcreme voor mensen werkt bij dieren toch niet optimaal.
Door madrike
#2932423
Heb je een merk of zo Lizzy?
Op dit moment hou ik mijn dametje maar even zoveel mogelijk binnen maar ze wil zo graag met de anderen buiten spelen.
Door Lizzy
#2932533
Biosolis vind ik wel een goed merk. Dat hebben ze bij de natuurvoedingswinkels wel. Het wordt wel wit..... Ik dacht dat vitamine E olie ook goed was voor zo'n neusje?
Door madrike
#2932579
Lizzy schreef: (dan niet daarmee in de zon natuurlijk).
Tsja daar zit nou net het probleem. Ons kleine dametje is het liefst zomer en winter buiten.
Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik de biosolis kan vinden.
Haar neusje is nu toch al gevlekt met dus dat witte kleurtje maakt ons niet uit.
Ik heb intussen een artikel gevonden over huidziekten bij hond en kat;  http://www.de-em.nl/PDF/Hondenhuiden%20deel%202.pdf
Daarin spreken ze over vitamine E per os in een hoeveelheid van 400-800 IE per dag, 2-3dd gecombineerd met
de orale toediening van omega-3 en omega-6 houdende voederadditieven.

Ik heb wel een suspensie van de DA meegekregen maar dat bevat meteen al miconazolnitraat en prednisolonacetaat.
Als het echt moet wil ik dat wel gebruiken maar als er (meer natuurlijke) alternatieven zijn probeer ik die liever eerst.

Heeft een van jullie tips?
Een goed merk vitamine E en welke omega 3/6  zou geschikt zijn?

Ik ben wat dat soort dingen betreft echt een leek  :-[
Heb het gelukkig tot nu toe ook niet nodig gehad
Door Lizzy
#2932583
Ik zou voor Solgar gaan, qua merk voor voedingssupplementen. Solgar heeft alles, op dit gebied.

Voordat je met prednison aan de gang gaat, zou ik sowieso eerst de uitslag even afwachten?
Door madrike
#2932607
Dank je Lizzy voor je advies.

Wat de uitslag betreft ben ik bang dat het alleen maar gaat bevestigen wat ik al vermoedde.
Mijn dametje is bijna een schoolvoorbeeld van de ontwikkeling van DLE.
Nu maar hopen dat het daarbij blijft.

Ik heb begrepen dat Surolan nogal snel voorgeschreven wordt bij huidklachten.
Maar miconazolnitraat (antischimmel) op een hondenneus daar heb ik toch moeite mee.
Ik ga zo eerst maar eens proberen of ik hier in de buurt solgar en biosolis kan kopen.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2932635
Nog een tip : de neus is supergevoelig .Probeer eerst uit of het niet vervelend ruikt of irritatie geeft op het vochtige gedeelte van de neus.
Anders loop je kans dat ze gaat schuren en wrijven om het eraf te krijgen.

De apotheek verkoopt produkten van Vichy,voor mensen met exceem helpt dit ook.
Door Lizzy
#2932729
Daantje schreef: Nog een tip : de neus is supergevoelig .Probeer eerst uit of het niet vervelend ruikt of irritatie geeft op het vochtige gedeelte van de neus.
Anders loop je kans dat ze gaat schuren en wrijven om het eraf te krijgen.

De apotheek verkoopt produkten van Vichy,voor mensen met exceem helpt dit ook.
Da's een goeie. Biosolis is trouwens geurloos.
Door madrike
#2932774
Daantje schreef: Nog een tip : de neus is supergevoelig .Probeer eerst uit of het niet vervelend ruikt of irritatie geeft op het vochtige gedeelte van de neus.
Anders loop je kans dat ze gaat schuren en wrijven om het eraf te krijgen.
Helemaal niet aan gedacht  :-[ Dank voor deze tip.
Ik ga in ieder geval de truc van de afleiding gebruiken.
Neusje insmeren dan direct een kauwstaafje (gedroogd vlees/vis of zoiets) erbij.
Ik hoop dat ze dan even afgeleid is van haar neus zodat de creme in kan trekken.
Jammer genoeg hadden ze hier in de buurt geen biosolis.
Ga eens kijken of ik dat via internet kan bestellen.
Wel heb ik intussen zalmolie voor omega 3 en 6 en vitamine E capsules.
Ik hoop zo dat het werkt dan hoeft mijn dametje niet aan de zwaardere middelen.
Volgende week woensdag krijgen we de uitslag van de biopsie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door