Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#2931308
Ik ben aan het nadenken of ik een Actifry of Airfryer aan zal schaffen. Is er iemand die ervaring heeft met 1 van de 2 en er iets over zou kunnen vertellen?
Wat doen jullie er bijvoorbeeld nog meer mee behalve frietjes bakken?
Zijn ze gemakkelijk schoon te maken?
Zou je in de Actifry ook kokosolie kunnen toevoegen (omdat deze het minst ongezond zou zijn om te verhitten)?
Als je de frietjes te droog vindt, is het dan een optie om wat meer vet toe te voegen, of mag dat niet omdat dan het apparaat niet goed werkt?
Kortom graag jullie ervaringen  :D
Door K&D
#2931313
Wij hebben al een paar jaar een actifry en gebruiken hem wekelijks. Meestal voor friet. Ik doe een beetje olijfolie of zonnebloem erbij voor de smaak. Anders is het wel erg droog.Ook om broodjes af te bakken als de oven bezet is. Dan haal ik de molen eruit en draai de broodjes halverwege even om bruining aan beide kanten te krijgen ipv donkerbruin aan 1 kant... :P
Aardappelschijfjes, Ikeaballen, niet-vermaalbare-eenpansmaaltjes gaan er prima in.
Favoriet recept is chili-aardappelpartjes van Aviko, reepjes gekruid vlees of tofu en een pot sperciebonen. In die volgorde erin mikken en dan de tofu en de bonen op het laatst met 5 minuten ertussen.
Kroketten en bitterballen is een nono, tenzij je van ragout houdt. :biggrin2:
Door Lida. S
#2931315
Wij hebben een actifry. Bevalt prima. Je kan er net zoveel olie in gooien als je wilt, dat maakt niet uit, maar het is echt niet nodig.
Wij gooien er vnl aardappelschijfjes/frites in, maar ook een kippenpoot, roerbakgroente enz. Alle onderdelen gaan in de vaatwasser, dus schoonmaken is geen probleem. Het enige nadeel is de kwetsbaarheid van het apparaat. We hebben volgens mij al alle onderdelen kapot gehad. De deksel, de greep, een ring, het roermechaniek. In het begin was het garantie, maar later mochten we alles betalen.
Alle onderdelen zijn wel los te verkrijgen
Door judith1967
#2931356
Ik ben eerst even op onderzoek uitgegaan op i-net.Op de consumentenbond staan wat testen tussen die 2
Voor de Actifry zijn ook losse snackmandjes te koop (oude model heeft geen snackmandje) Het huidige model wel
De Airfryer is met luchtcirculatie.

Heb er ook over nagedacht of  ik er eentje wilde,maar duurt mij te lang voordat iets klaar is.je bent gauw een half uur verder voordat je friet klaar is.
Door K&D
#2931361
Ja, klopt. Je moet geen haast en enorme honger hebben. Een kilo friet duurt ongeveer 30 tot 40 minuten, afhankelijk van de gewenste knapperigheidsgraad. Maar als wij naar het cafetaria fietsen, bestellen, wachten tot het klaar is, en weer terug, is het ook bijna een half uur verder.
Wij hebben nog niets kapot gehad. Alleen is nu het veertje van het roergeval verdwenen en kan het ding eruit vallen bij omkieperen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2931693
De reden dat ik er eentje aan zou willen schaffen is vooral het feit dat je dan niet steeds een hele pan olie weg moet gooien.
Goede olie is niet goedkoop en vaak opwarmen is ook niet goed. Dat zou voor mij HET grote pluspunt zijn!
Maar ja, het moet natuurlijk wel smaken wat eruit komt en als het ff kan ook minder schadelijke stoffen bevatten, in ieder geval zeker niet méér.
Heeft iemand ooit broodjes in een van de 2 afgebakken? En kan dat ook als de broodjes uit de vriezer komen, of moet je ze dan eerst ontdooien?
Door Martine-Tom
#2931694
Geen van beide  :)
Aardappels schillen en in frietjes reepjes snijden, eetlepeltje olie erover, wat kruiden als je dat lekker vind, 20 tot 30 minuten op 220 graden in de oven...klaar  ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2931700
Martine-Tom schreef: Geen van beide  :)
Aardappels schillen en in frietjes reepjes snijden, eetlepeltje olie erover, wat kruiden als je dat lekker vind, 20 tot 30 minuten op 220 graden in de oven...klaar  ;)
Uit zo'n apparaat schijnen de frietjes lekkerder te zijn?? Bovendien zou het sneller gaan en minder energie kosten.

Ik kon op internet trouwens niet vinden of je van de actifry ook de temperatuur in kunt stellen. Bij de airfryer schijn dat wel te kunnen. Mij lijkt dat de laatste dan wat meer mogelijkheden heeft, als je met de temperatuur kunt variëren.
Gebruikersavatar
Door Neally
#2931704
Wat Martine schrijft. Alleen kook ik de aardappelschijfjes een minuutje of wat.
Heerlijk, zo héét uit de oven dat je je bakkus verbrand.  ;D
Gebruikersavatar
Door doranto
#2931709
Neally schreef: Wat Martine schrijft. Alleen kook ik de aardappelschijfjes een minuutje of wat.
Heerlijk, zo héét uit de oven dat je je bakkus verbrand.  ;D
Ik heb dat ook wel eens in de oven geprobeerd, maar bij mij was het niet zo'n succes. Ik zal het misschien dan niet goed gedaan hebben, maar bij mij was de frite klef en niet regelmatig verkleurd. Ik had een dun laagje op een bakplaat gedaan, maar de onderkant blijft dan wit. Misschien zou ik het tussendoor dan om moeten draaien? Bovendien duurde het bij mij veel langer.
Bij zo'n apparaat, schijnt het allemaal makkelijker te gaan en het zou wél knapperig worden....
Door Martine-Tom
#2931711
Doranto schreef: Uit zo'n apparaat schijnen de frietjes lekkerder te zijn?? Bovendien zou het sneller gaan en minder energie kosten.

Ik kon op internet trouwens niet vinden of je van de actifry ook de temperatuur in kunt stellen. Bij de airfryer schijn dat wel te kunnen. Mij lijkt dat de laatste dan wat meer mogelijkheden heeft, als je met de temperatuur kunt variëren.
Nóg lekkerder?  :biggrin2:

Probeer het gewoon eens, ik vind het zonde om zoveel geld uit te geven aan een apparaat wat mi niks toevoegt aan wat ik al heb, sneller geen idee, en minder energie...je eet toch niet elke dag friet?  ;)
Door Tanna
#2931712
Martine-Tom schreef: Geen van beide  :)
Aardappels schillen en in frietjes reepjes snijden, eetlepeltje olie erover, wat kruiden als je dat lekker vind, 20 tot 30 minuten op 220 graden in de oven...klaar  ;)
Heerlijk, doe ik ook altijd!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door