Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door lianneke
#2931011
Hallo, hier wordt veel geschreven over voeding etc., is er iemand die adviezen, tips en trucs heeft voor diabeten? Mn partner heeft gehoord gekregen dat ie diabetes 2, te hoog cholesterol en een mega hoge bloeddruk heeft. Dat laatste heeft ie al jaren en ook medicijnen voor.
Voor de diabetes ook meteen tabletten gehad en verder de medische molen in. We hebben een afspraak bij de diabetesdienst over vier weken pas, neem aan dat ze daar verdere begeleiding gaan geven.
Maar misschien kunnen we hier vast wat tips krijgen, op het internet lees ik nogal tegenstrijdige dingen en wat kunstmatige zoetmiddelen enzo betreft, daar ben ik niet echt een voorstander van.
Het is/was een enorme zoetekauw en vet was ook altijd lekker.
Zal ook wel meegespeeld hebben.
Alle adviezen zijn welkom!!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2931017
Ik heb een collega die doordat zijn benen pijn deden meer moest gaan bewegen en echt meer, resultaat de suiker is in remise, tegenwoordig let hij dus op op geen suikers te eten en voldoende te bewegen.
Ik heb toch ook in een programma een test gezien met mensen met suiker die dan gezond dieet en beweging kregen een 2tal maanden of zo, bij de meeste waren de suikerwaarden verbeterd, bij sommige zelfs goed.
Dus goede eetgewoonten en beweging zou ik zeggen.
Door lianneke
#2931028
Bewegen is zeer belangrijk, is hij ook al mee begonnen, drie keer daags met de honden lopen.
Drie keer drie kwartier. Hij heeft ook pijn in zn benen en voeten.
Door Lida. S
#2931031
Mijn partner is ook diabeet. In het begin moest hij naast pillen slikken ook spuiten. Wij zijn overgestapt op gezonder eten (beslist niet het dieet dat de dieetist adviseerde - light producten ed). Iedere morgen een grote bak havermout -( zelf pletten, half uur koken, niet de kant en klare voorbewerkte troep uit de winkel, ) met rijstmelk of havermelk (liefst ook zelf gemaakt).
Verder ook bewust eten (maar dat doen jullie volgens mij ook), bewegen, afvallen, regelmaat en geen stress.
Nu redt hij met alleen pillen en hoeft geen insuline meer te spuiten.
Als zoetstof gebruiken we honing.
Hij zondigt genoeg, dat heeft weinig invloed, maar als hij een paar dagen geen havermout eet (vakantie oid) dan stijgt zijn bloedsuikerspiegel direct.
Door Lil
#2931054
Bedenk dat als er gezegd wordt geen suikers dat koolhydraten ook suikers zijn. Brood en fruit zijn dus ook niet goed. Fruit heb je wel nodig, maar niet te veel en dingen met veel suiker en zetmeel laten staan, zoals druiven en bananen en zo.
Door lianneke
#2931060
Lida. S schreef: Mijn partner is ook diabeet. In het begin moest hij naast pillen slikken ook spuiten. Wij zijn overgestapt op gezonder eten (beslist niet het dieet dat de dieetist adviseerde - light producten ed). Iedere morgen een grote bak havermout -( zelf pletten, half uur koken, niet de kant en klare voorbewerkte troep uit de winkel, ) met rijstmelk of havermelk (liefst ook zelf gemaakt).
Verder ook bewust eten (maar dat doen jullie volgens mij ook), bewegen, afvallen, regelmaat en geen stress.
Nu redt hij met alleen pillen en hoeft geen insuline meer te spuiten.
Als zoetstof gebruiken we honing.
Hij zondigt genoeg, dat heeft weinig invloed, maar als hij een paar dagen geen havermout eet (vakantie oid) dan stijgt zijn bloedsuikerspiegel direct.

Ha lida, ik eet wel gezond maar hij niet hoor! Ik kookte altijd twee keer, das nu dus afgelopen, hij mag gewoon met mij meeeten. Type van, ik ben toch geen konijn he!
Maar verhoogt honing de bloedsuikerspiegel minder dan?
Dit vraag ik me ook af bij oersuiker en kokosbloesemsuiker.
Van de light ben ik ook helemaal niet, heb wel wat van die dingen gekocht omdat ik er verder nog niet in thuis ben, bedankt allemaal vast!
Door Lida. S
#2931070
Suiker is ongezond (voor iedereen) kunstmatige zoetstoffen is gewoon vergif. Honing is gezond (na verhitting niet meer, maar is in ieder geval niet schadelijk, kokosboesemsuiker is eigenlijk ook honing. Het wordt alleen niet door bijen verzameld, maar door mensen. Het heeft ook een lage glycemische index en is dus ook goed te gebruiken als je diabeet bent. Maar ook hiervoor geldt dat de gezonde werking teniet gaat bij verhitting
Door lianneke
#2931073
startouw schreef: Kijk een op DIEP.nl  dat is een goede informatieve website. met alles over DM. 
is ontwikkeld in samenwerking met univ. Maastricht.
Dankjewel
Door lianneke
#2931657
Lida. S schreef: Suiker is ongezond (voor iedereen) kunstmatige zoetstoffen is gewoon vergif. Honing is gezond (na verhitting niet meer, maar is in ieder geval niet schadelijk, kokosboesemsuiker is eigenlijk ook honing. Het wordt alleen niet door bijen verzameld, maar door mensen. Het heeft ook een lage glycemische index en is dus ook goed te gebruiken als je diabeet bent. Maar ook hiervoor geldt dat de gezonde werking teniet gaat bij verhitting
Die kokossuiker, is dat hetzelfde als palmsuiker? En kun je dat ook gebruiken voor bijv havermoutkoeken te bakken? Hoe zit het dan met de GI?
Door Lida. S
#2931734
Kokossuiker, kokosbloesemsuiker, kokospalmsuiker is allemaal hetzelfde.
De GI is heel laag, dus het geeft lang energie. Je kan er gewoon mee bakken, volgens mij blijft de GI dan gelijk, maar ik zal dat onderzoeken.
Door Lil
#2931735
Kokos is kokos en palm is palm. Op mijn pot staat lage gi, maar er zitten wel veel koolhydraten in dus je moet er evengoed insuline voor spuiten. Ik gebruik de kokosbloesemsuiker hetzelfde als gewone suiker. Smaakt vind ik naar gele basterdsuiker.
Door Deesje
#2931794
Leefstijlverandering is DE oplossing. Ik zie het bij mijn patienten (ik verzorg diabetesrevalidatie) als dat lukt dan ben je zo op en top fit en medicatievrij... helaas is leefstijlverandering ook gigantisch moeilijk.

Voedsel zo puur natuur mogelijk, de richtlijn hierbij is zo weinig mogelijk bewerkt voedsel, dat betekent bewerkt op welke manier dan ook.. van bakken en koken tot pasteuriseren en conserveren, E nummers enz.. Alles in pakjes en potjes is bewerkt (en vaak op meer dan 1 manier) en daardoor is de structuur veranderd en 'herkent' het lichaam de voedingsstoffen niet meer... Kortom, vers vers vers en zo weinig mogelijk zelf bewerken...

Verder is bewegen echt een medicijn en zou het je grootste medicijn 'moeten' zijn.. Niet alleen heeft het direct effect op je glucosespiegel ook heeft het effect op je glucosetolerantie en je insulineresistentie, op je metabolisme, op je hart- en vaten en daardoor op je bloeddruk...

Stress reduceren, ontspanning zoeken en alles even op een rijtje zetten met daarbij oog voor depressie (hetgeen bij mensen met diabetes een enorm onderschat probleem is)

Daarnaast is fruit niet slecht.. het advies van vele dietisten en diabetesverpleegkundigen is max 2 stuks fruit per dag en dat is onzin! onderzoek heeft daadwerkelijk aangetoond dat fruitsap uit pak (bewerkt) heel slecht is voor de bloedsuikerspiegel maar dat verse sappen helemaal niet zo'n negatief effect hebben, vooral omdat het lichaam de nog steeds natuurlijke koolhydraten herkent en kan verwerken... Jason Vale heeft met zijn sap-detoxweken met meerdere diabetici gewerkt en er is ook een juice-detox gedaan met specifiek alleen DM patienten en daarbij was het resultaat verbluffend. Het gaat er simpelweg om dat het lichaam nutrienten nodig heeft (micronutrienten) boven voedsel (macronutrienten).. het gaat erom wat erin zit aan voedingsstoffen...

Naast de duurtraining (wandelen met de honden) is intervaltraining (kort flinke inspanning - stuk gaan- en dan actief herstel, een aantal keer achter elkaar) voor mensen met diabetes een hele goede trainingswijze...

Misschien op zoek naar mogelijkheden in de buurt voor een revalidatie/beweegprogramma ter ondersteuning?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door