Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kim en Casper
#2930859
Standaard ieder jaar heeft Casper last van vreemde plekken in zijn vacht. Alles al geprobeerd. Da holischtisch da eliminatie. Iedere keer komt t terug. Het blijkt broei in de vacht te zijn. En ja dat is logisch. Het dit op plekken waar nog veel wolvacht zit. Na t zwemmen en hij warm weer zijn ze er.
Ab, cotisonen, honingzalf, cardiflor, verschillende potjes en dingetjes van de hollist, malaseb etc.
Steeds weer komen die plekken terug.
De plekken jeuken en zijn schilferig maar droog. Er vallen hele stukken huid met haar en al af maar de huid herstelt zich wel snel.

Nu denk ik erover om Casper te laten ontwollen bij een trimsalon. Hebben jullie andere tips?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2930928
Ontwollen zou ik dan zeker proberen.

Bij Hope heb ik het destijds heul drastisch gedaan (en ik adviseer het je niet, het is echt een risico! maar even ter voorbeeld) ik heb hem volledig geschoren. Dat hielp prima, omdat er meer lucht bij kon.
Droogfohnen na het zwemmen kan ook helpen.
Gebruikersavatar
Door nova
#2930959
Ik zou de plekken  dan eens heel goed kammen met een geschikte kam of borstel. En dan bijhouden
Door spikkel
#2930975
Je zou eens kunnen informeren bij een goede trimsalon, de vacht laten bekijken wat het beste is. Misschien kun je wat plekken laten plukken zodat er meer lucht bij komt.
Door Kim en Casper
#2931018
Ik heb een föhn die ik koud kan zetten en deze gebruik ik nu idd.

Kreeg een tip om brandnetels toe te beogen asn de groentemix. En nu brandnetel thee te geven. Dus heb brandnetels geplukt Endstra trekken met wat honing. Het ging er iig in als koek... Schijnt heel bliedzuiverd te zijn en huidproblemen tegen te gaan.

Oh ja gisterenavond toch maar even gewassen met malaseb. Verlicht iig de jeuk even. Lauw water gebruikt en vanmorgen leek t wel of meneer zijn wintervacht ineens uit had gedaan. Flinke hand met haren tijdens het aaien..
Laatst gewijzigd door Kim en Casper op zo 25 mei 2014, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door suzanne 1
#2931068
Hier een husky die hetzelfde probleem had. Gelukkig zwemt ze niet vaak want dit veroorzaakt het samen met de dikke vacht. Rossi haar ondervacht in de winter is zo mega dik dat je niet eens op de huis kunt komen (dus ook niet kunt voelen hoe dik/dun ze is).
2 jaar geleden was het zo erg dat ze een schimmelinfectie en bacteriele infectie kreeg omdat ze doornat was geworden en 48 uur later nog niet droog was. We hebben haar toen moeten scheren. Nou is dat absoluut niet aan te raden want door het scheren wordt de vacht nog dikker als het weer aangroeit, maar zo ver heen waren we toen met haar.
Nu blaas ik vanaf dat ze gaan verharen alle losse ondervacht eruit met de waterblazer zodat de huid kan ademen. En als ze doornat wordt dan blaas ik haar droog.
Een waterblazer werkt echt zo veel sneller dan een fohn, dus zeker een tip om zo'n ding aan te schaffen.
En inderdaad je hond anders eens laten ontwollen bij de trimsalon.

Dus 2 dingen: ontwollen en gelijk droogmaken als ze nat worden.
Door sella
#2931414
Ontwollen en naspoelen met schoon water na het zwemmen en dan goed drogen.
Sinds ik dat deed met mijn lab was de broei en de jeuk weg.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2931531
föhn of blazer? Laat ik het zo zeggen met een waterblazer spat echt het water uit de vacht. Blaaskracht is echt vele malen groter. Dat gebeurt denk ik niet met een handföhn?
En ja ontwollen.
Een goed verzorgde vacht heeft er doorgaans minder last van.
Overigens naspoelen met schoon water is bij een hond die er gevoelig voor is ook aan te bevelen.
Het kan ook dat je hond een of andere bacterie heeft opgelopen waardoor het steeds ontstaat.
Door Kim en Casper
#2931575
Er zijn al meerdere keren afschraabsels gemaakt. Er komt niet echt iets bijzonders uit. Het zijn hotspots en die komen van de broei.. Een waterblazer... Casper piept al van een koude föhn en de stofzuiger... Ik weet niet vindt ze toch wel erg prijzig. Voor nu is het vooral de plekken weg zien te krijgen wat al een stuk beter gaat. Volgend jaar ga ik hem laten ontwollen zodat snel die dikke vacht eruit is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2931626
Waarom volgend jaar? Kan nu ook nog.

In de bar staat trouwens een topic over waterblazer, ook een heel goedkope, vele hebben hem nog onder de 100 euro  ;)
Met de blazer blaas ik een hoop vacht uit. alle 3 mijn honden vinden het eenmaal eraan gewend echt heerlijk, ze maken haast ruzie wie het eerst mag.
Door Kim en Casper
#2931667
Kaio schreef: Waarom volgend jaar? Kan nu ook nog.

In de bar staat trouwens een topic over waterblazer, ook een heel goedkope, vele hebben hem nog onder de 100 euro  ;)
Met de blazer blaas ik een hoop vacht uit. alle 3 mijn honden vinden het eenmaal eraan gewend echt heerlijk, ze maken haast ruzie wie het eerst mag.
Heb vanmorgen een willekeurige trimsalon gebeld voor advies. Casper is een schijterd van een hond dus alleen laten bij een trimsalon is waar ik een beetje schrik voor heb. Bij deze ervaren mevrouw mag ik erbij blijven. Ze heeft vaker zenuwachtige honden. Zo kunne we uitproberen wat het beste werkt. Ik erbij of Casper alleen. ( dan mag ik bij haar in de huiskamer koffie gaan drinken.)
Ze gaf aan dat veel gestrastreerde labradors vacht problemen hebben. Casper heeft geen castratenvacht gelukkig maar dus wel ieder jaar dit probleem.

Nu is de wolvacht eruit. Te laat want hij heeft de plekken al. Nu is het herstellen van deze plekken en
de weerstand opkrikken. Maar ik ben wel aan het kijken wat ik kan doen om dit te voorkomen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2931997
Ach zo. Is al kaal nu.
Voor een waterblazer, wat echt iets anders is als een fohn, zie dit topic even http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=1.45. Blaaskracht is zelfs te regelen. Ik vind een waterblazer echt een fantastisch ding met dichte vachten.
Mooi dat je een trimster hebt gevonden, zou af en toe dan voordat ie ontwolt moet worden een paar keer gaan als ie zo bang is, zodat je kunt trainen met kammen zonder dat ie persee moet gekamt worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door